آشنایی با انواع بیل مکانیکی و موارد استفاده از آن ها

آشنایی با انواع بیل مکانیکی و موارد استفاده از آن ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۳۹ | ۱۳۹۹/۰۲/۱۶

بیل مکانیکی نمونه ای از تجهیزاتی است که از آن در کارهای عمرانی و راه سازی استفاده می شود. این وسیله در ابتدا نمونه ای ساده بود که رفته رفته پیشرفت زیادی در ساخت آن صورت گرفت است. این وسیله انواع مختلفی داشته که هریک دارای ویژگی ها و عملکرد خاص خود هستند.
به گزارش اخبار ساختمان، بیل های هیدرولیکی که بیش تر افراد آن را با نام بیل مکانیکی می شناسند، از قابلیت های زیادی برخوردار هستند. این وسیله از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که از جمله می توان به کابت، کابین گردان، بازوی مفصلی، چرخ لاستیکی یا چرخ زنجیری اشاره کرد.

بیل های مکانیکی به گونه ای ساخته شده اند که امکان نصب پیکور بر روی آن ها وجود دارد. هم چنین این امکان وجود دارد که با نصب پنوماتیک به جای باکت، سطوح سنگی و بتنی را در شرایط خاص و ویژه تخریب کرد.

یکی از نکات مهم در مورد این وسیله، انتخاب بیل مناسب و اندازه صحیح ماشین است که به این منظور باید به نوع خاک، شرایط کارگاهی، زاویه گردش، زهکشی، دسترسی به محل کار، سطح کار و مدل حفاری توجه کرد.

کاربرد بیل مکانیکی

از بیل های مکانیکی می توان در موارد زیر استفاده کرد:

* عملیات لایروبی
* گودبردای و خاکبرداری
* مسطح کردن سطح زمین
* حفر گوال و کانال
* حمل مواد
* معدنکاری

بیل مکانیکی کامیونی

یکی از ابتدایی ترین انواع این بیل ها، بیل مکانیکی کامیونی است. ساختار این وسیله به گونه ای است که در آن یک کابین تعبیه شده و بازوی آن از طریق فرمان به حرکت در می آید. در این مدل، کابین در پشت کامیونی که به صورت ثابت قرار داده شده است، نصب شده و قابلیت چرخش دارد.

بیل مکانیکی چرخ لاستیکی

در میان سایر مدل های بیل مکانیکی، این مدل از سرعت حرکت بیش تری نسبت به سایر مدل ها برخوردار است. این ویژگی سبب شده است که از آن در عملیات ساختمان سازی و راهسازی استفاده شود. این مدل بیل مکانیکی، توان کم تری برای حمل بار و تجهیزات دارد.

بیل مکانیکی چرخ زنجیری

این مدل نمونه ای از انواع بیل مکانیکی است که از آن برای جا به جایی وسایل سنگین و در جهت حفاری های بزرگ استفاده می شود. ساختار این مدل به گونه ای است که می تواند به راحتی در سطوح شیب دار، لغزنده و پر از شن و سنگ حرکت کند.

موتور این مدل بیل مکانیکی از قدرت بالایی برخوردار است. بیل مکانیکی چرخ زنجیری از سرعت پایینی برخوردار بوده و این سرعت در حدود ۵.۵ تا ۷ کیلومتر در ساعت است. امکان تعویض دنده در این وسیله حرکت آن در سطوح شیبدار و مرتفع و انتقال تجهیزات را آسان کرده است.

این مدل گرینه ای مناسب برای انتخاب و استفاده در عملیات خاکی است. چرا که نه تنها به صرفه تر است، بلکه از دیگر انواع بیل مکانیکی سریع تر عمل می کند. سطح چرخ بیل های مکانیکی زنجیری پهن است و همین امر سبب می شود در زمین های سست و با خاک نرم فشار کمی بر روی خاک وارد کنند. به همبن خاطر برای اجرای پروزه در چنین مکان هایی بسیار مناسب است.

بیل مکانیکی Backho loader

بکهولودرها نمونه ای دیگر از انواع بیل های مکانیکی هستند که ترکیب لودر و بیل مکانیکی هستند. ساختار این مدل به گونه ای است که یک لودر در جلو و یک بیل در عقب آن تعبیه شده است. از این وسیله برای انجام عملیات های سبک، برداشتن موانع، خاکبرداری های سبک و لوله گذاری کانال های کوچک و متوسط استفاده می شود. این مدل بیل مکانیکی انواع مختلفی دارد که از جمله می توان به بکهولودر ثابت، گردان و کشویی اشاره کرد.

بیل مکانیکی کششی

از این مدل برای حفاری، خاکبرداری پی و مکان هایی که فضای کار محدود است، استفاده می شود. نوع بیل در این مدل به دو شکل بیل با جام پهن و جام با عرض کم است. برای حفاری های آسان و مکان هایی که سختی زیادی ندارد از جام پهن و برای مکان هایی با زمین های سخت از جام با عرض کم استفاده می شود. این مدل با نام های بیل مکانیکی با جام معکوس و کج بیل نیز شناخته می شوند.

بیل مکانیکی عنکبوتی

برای اولین بار این مدل به منظور استفاده در زمین های صخره ای ساخته شد، اما بر خلاف تصور عملکر آن در اجرای پروژه ها چندان موفق نبود. این امر دلایل مختلفی دارد. برای مثال رانندگی با این نمونه بیل های مکانیکی سخت بوده و هم چنین هزینه تولید و نگهداری این مدل بیل بالا است.

بیل مکانیکی با سیستم کابلی

در ساخت این مدل از یک اتاقک گردان بر روی چرخ و یک بیل استفاده شده است. بیل مکانیکی با سیستم کابلی در دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی موجود است.

بیل مکانیکی shovel

ساختار این مدل به لودرها شباهت زیادی دارد ولی در مقایسه با آن کارایی کم تری دارد. از جمله مزیت های استفاده از شاول ها نسبت به لودر می توان به عدم محدودیت در استفاده در ارتفاع اشاره کرد.

از شاول برای حفاری زمین های سخت و بارگیری کامیون استفاده می شود. شاول ها دارای دو مدل مختف هستند که شامل چرخ زنجیری و چرخ لاستیکی است. بسیاری از شاول ها چرخ زنجیری هستند و از سرعت پایینی برخوردار هستند.

بیل مکانیکی منقاری

Clamshell grab یا همان بیل مکانیکی منقاری مصارف مختلفی دارند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* انجام عملیات لایروبی
* اجرای حفاری های قائم
* حمل و انتقال بار به صورت قائم
* حمل و جا به جایی مصالحی هم چون ماسه، شن، ذغال سنگ و غیره

به طور کلی این مدل بیل بر اساس سیستم هدایت، بر اساس شاسی و بر حسب جام به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند:

انواع بیل مکانیکی منقاری بر اساس سیستم هدایت

* کابلی
* هیدرولیکی
* تلاسکوپی

انواع بیل مکانیکی منقاری بر اساس شاسی

* چرخ لاستیکی
* چرخ زنجیری

انواع بیل مکانیکی منقاری بر اساس جام

* چنگک کاکتوس
* چنگک مخصوص حفاری سنگین
* چنگک شن
* چنگک لجن

از نمونه های دندانه دار جام برای کندن مواد سخت و از نمونه های بدون دندانه برای حمل مواد و مصالح استفاده می شود.

انواع بیل مکانیکی بر اساس نوع حفاری

بیل های مکانیکی بر اساس نوع حفاری نیز انواع مختلفی دارند. یکی از انواع آن ها بیل جام جلو می باشد که برای حفاری های بالای سطح زمینی مورد استفاده قرار می گیرند.

از دیگر نمونه ها نیز می توان به کج بیل اشاره کرد که از آن ها برای حفاری در سطوح بالاتر و پایین تر از سطح اتکا استفاده می شود. هم چنین از دیگر موارد استفاده از آن می توان به حفاری گودال ها، زیرزمین بناها ،بارگیری ماشین آلات حمل و غیره اشاره کرد.

ساختمانچی

برچسب ها:

بیل مکانیکی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman