طرح ساخت مسکن ۳۵ متری منتظر تایید وزارت کشور

طرح ساخت مسکن ۳۵ متری منتظر تایید وزارت کشور
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۳ | ۱۳۹۹/۰۲/۰۹

ساخت واحدهای ۲۵ متری تا ۳۵ متری جدیدترین طرح شهرداری تهران است که قرار شده وزارت کشور اقدامات لازم برای بررسی آن را انجام دهد.

به گزارش اخبار ساختمان، این روزها بازار مسکن تشنه تولید و افزایش ساخت و ساز است به طوری که از هر برنامه ای برای بهبود وضعیت این بازار استقبال می کند. یکی از این برنامه ها طرح عجیب درباره ساخت واحدهای کوچک متراژ توسط شهرداری است که در این خصوص وزارت راه و شهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان به هیچ عنوان از این طرح استقبال نمی کنند و گارد ویژه ای برای اجرای آن گرفته اند به طوری که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره این طرح اعلام کرده است که وزارت راه وشهرسازی به هیچ عنوان این طرح را قبول ندارد.

الگوی مصرف برای ساخت واحدهای مسکونی ۷۵ متر است

محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای برای ساخت واحد‌های کوچک متراژ و یا کم متراژ ندارد، تصریح کرد: الگوی مصرف برای ساخت واحد‌های مسکونی در کشور ۷۰ تا ۷۵ متر است و ما برنامه‌ای برای ساخت واحد‌های کوچک متراژ نداریم و البته ساخت این واحد‌ها را هم تایید نمی‌کنیم.

محمود زاده اظهار کرد: ساخت این گونه واحدها از سوی شهرداری تهران بوده و با توجه به آنکه موضوع مسکن بسیار مفصل است بنابراین نمی توان اعلام کرد که اجرای این طرح آیا می تواند برای بازار مسکن مناسب باشد یا خیر چراکه ساخت این گونه واحدها از لحاظ اجرایی متناسب با الگو مصرف نیست.

طرح ساخت مسکن ۳۵ متری منتظر تایید وزارت کشور

عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه در طرح تفصیلی شهر تهران مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری، حداقلی برای واحد مسکونی از نظر مساحت تعریف کرده ایم، گفت: حداقل مساحت واحد مسکونی که برای شهر تهران تعریف شده ۳۵ متر مربع بوده و این یک طرح جدیدی برای تهران نیست و از قبل ها وجود داشته است.

او ادامه داد: چیزی که در طرح تفصیلی مصوب شده ۳۵ متر است و ما در سازمان نوسازی شهر تهران پیشنهاد داده ایم که کف مساحت این واحدها ۲۵ متر باشد.

گلپایگانی با اشاره به اینکه پروژه ای که برای این طرح تعریف کرده ایم واحدهای کوچک به اندازه ۲۵ تا ۵۰ متری است، گفت: این طرح به شورای تامین مسکن برای باز آفرینی شهری که در درون وزارت کشور است پیشنهاد داده شده است.

 

بیشتر بخوانید: جزدیات ساخت خانه های کوچک در تهران

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران تاکید کرد: در صورتی که وزارت کشور پیشنهاد ما را تایید کند مشوق هایی برای اجرای آن از جمله ساخت و استفاده از آن وجود دارد و ما در این خصوص دو پیشنهاد داده ایم.

گلپایگانی با بیان اینکه موضوع مسکن اجتماعی موضوعی است که در همه کشورها و نهادهای حاکمیتی برای اقشار کم درآمدی که امکان تامین مسکن ندارند انجام می شود، گفت: روش های مختلفی وجود دارد به طوری که مسکن های کوچک اندازه توسط نهادهای حاکمیتی ساخته می شود و بخش های که متولی تامین نیازهای سکونتی اقشار کم درآمد هستند به صورت برنامه ریزی شده در اختیار این افراد قرار گیرد.

روال رایج دنیا؛ مسکن ۳۵ متری برای زوج های جوان

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران یاد آور شد: در تمامی کشورهای دنیا برای ۵ سال اول زندگی زوج های جوان این واحدها در نظر گرفته شده و پارامترهایی هم برای آن تعریف شده به طوری که این زوج ها باید ۱۰ سال سابقه سکونت در شهر داشته باشند و این واحدها حتما باید به محل کارشان نزدیک باشد تا نیاز به استفاده از وسیله شخصی نداشته باشند و با وسلیه حمل ونقل عمومی به محل کار برسند.

او با بیان اینکه مکان های که مورد نظر ما در کلان شهر تهران مرکز شهر از جمله محدوده خیابان انقلاب و اطراف آن است، گفت: تمرکز بسیاری از دانشگاه های بزرگ کشور از جمله امیر کبیر، صنعتی شریف، خورازمی، هنر، تهران و دانشگاه آزاد در این منطقه است و دانشجوها و زوج های جوان بسیاری در این محدوده ها قرار دارند و دانشجویان و این زوج ها می توانند با استفاده از این واحدهای کوچک که از طریق نهادهایی مانند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی می شوند، در هزینه هایزندگی صرفه جویی کنند.

 

بیشتر بخوانید: تجربه آمریکا در استفاده از خانه های کوچک

گلپایگانی اظهار کرد: در منطقه بازار تهران روزانه به غیر افراد متمکن و صاحبان مغازه، ۷۰ هزار کارگر از طبقه متوسط و فرودست هستند که طبق بررسی های انجام شده بسیاری از آنها محل زندگی شان از محل کارشان دور است و در واحدهای بی کیفیت زندگی می کنند در صورتی که اگر این واحدهای کوچک متراژ و اندازه برای این افراد که صاحب فرزند نیستند ساخته شود می‌تواند بسیار موثر باشد.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران تصریح کرد: اگر در ۴ سال ابتدای زندگی محل رفت و آمد نزدیک به محل کار باشد برای کارگران و زوج های جوان بسیار موثر است.

او با بیان اینکه در تهران ۱.۵ میلیون سفر از شهرک های اطراف برای رفت وآمد انجام می شود و روزانه ۳ ساعت با استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی از جمله مترو، اتوبوس زندگی در شرایط سخت همراه با ترافیک را تجربه می کنند، گفت: در صورتی که این افراد در واحدهای کوچک متراژ ساکن شوند می توانند هزینه ها و درآمد های زندگی را مدیریت کنند و با کیفیت بیشتری در تهران زندگی کنند.

گلپایگانی اظهار کرد: اصلی ترین تولید کنندگان آلودگی هوا افرادی هستند که با استفاده از وسیله شخصی تردد می کنند در صورتی که اگر محل سکونت به محل کار نزدیک باشد از منظر اجتماعی هم بسیار راحت تر خواهد بود.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به اینکه تجربه در ایران و کشورهای دیگر وجود داشته آن است که این واحدها اگر در یک محدوده متمرکز شود و همه محله ها از نظر طبقات فرو دست باشد از لحاظ ساختار اجتماعی با مشکل مواجه می شود، گفت: باید این واحدها در تمامی محله ها ساخته شود و یک فرد با زندگی متوسط و همچنین با زندگی فرو دست بتواند به راحتی کنار هم زندگی کنند.

گلپایگانی افزود: شهر تهران تبدیل به شهر ثروتمندان و فقرا شده که این موضوع با آموزه های دینی انطباق ندارد.

او با بیان اینکه طبق مطالعاتی که در شهرهای تاریخی صورت گرفته به ویژه در تهران هم واحدهای مسکونی هزار متری و هم واحدهای مسکونی ۱۰۰ متری وجود دارد که از منظر ساختار اجتماعی، فرهنگی برابر است؟ افزود: متاسفانه فضا را به گونه ای طراحی کرده ایم که به طور مثال مدرسه ثروتمندان با مدرسه فقرا متفاوت است و این موضوع باعث تشدید فاصله طبقات اجتماعی می شود و حتی خلاف آموزه های دینی است.

معاون شهرسازی ومعماری شهردار تهران توضیح داد: زمانی که صحبت از خانه های کوچک اندازه می شود بسیاری تصور اشتباه می کنند که این خانه ها برای افراد فقیر و اقشار خاص است در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است.

او گفت: با مدیریت درست از این ظرفیت خانه های کوچک متراژ به صورت پراکنده ایجاد می کنیم که از طریق آن می توانیم ظرفیت های فوق العاده برای قوام خانواده و از منظر سرمایه گذاری هم برای خانواده ها می تواند بسیار موثر باشد.

گلپایگانی با بیان اینکه بسیاری از زوج های جوان در ابتدای زندگی حتی نمی توانند خانه ۷۰ متری و یا ۵۰ متری برای اجاره تهیه کنند در صورتی که با استفاده از این واحدهای کوچک متراژ می توانند به راحتی واحد مسکونی را تهیه و از سوی دیگر پول و سرمایه آنها حفظ می شود. افزود: این زوج های جوان ۲ تا ۳ سال در واحدهای ۳۵ متری زندگی می کنند که این خود برای آن ها می تواند به نوعی سرمایه گذاری باشد.

معاون معماری وشهرسازی شهردار تهران تاکید کرد: در گذشته و یا حتی هم اکنون بسیاری از زوج های جوان ترجیح می دهند که در کنار پدر و مادر خود و در واحدهای کوچک ساکن شوند تا هم از تجریبات آن ها استفاده و هم بتوانند سرمایه گذاری کنند.

گلپایگانی با اشاره به اینکه در شهرک اکباتان ۱۰ تا ۱۲ درصد از واحدهای موجود ۳۵ متری است، گفت: زوج های جوان از این واحدها استفاده می‌کنند و این خود باعث شده که تمامی اقشار مختلف جامعه در این محدوده ساکن شوند.

او با اشاره به اینکه در حوزه شهرسازی و معماری مطالعات گسترده‌ای در این خصوص انجام شده است، ادامه داد: در پروژه نواب ما شاهد یک ساختار محله‌ای هستیم که به دلیل آنکه مطالعه درستی بر روی آن صورت نگرفته از منظر معماری ما شاهد ساخت واحدهای بی کیفیت و بدون فضای خدماتی هستیم و ساختار اجتماعی در این پروژه مطلوب نیست این در حالی است که در محله های اطراف این پروژه از جمله بریانک ساختارهای اجتماعی بسیار قوی وجود دارد و این پروژه باعث شده که مشکلاتی برای این محله ها هم ایجاد شود.

ساخت ۲ واحد ۳۵ متری در هر پروژه ساخت برای عروس و دامادها

او با اشاره به اینکه در پروژه واحدهای کوچک متراژ سعی کرده‌ایم حداکثر ۲۰ درصد از مساحت واحدها به این طرح اختصاص یابد، گفت: در یک ساختمان ۱۰ واحدی حدود ۲ واحد با متراژ های ۳۵ متری ساخته می شود تا زوج‌های جوان با درآمدهای اندک بتوانند از آن واحدها استفاده کنند و همچنین منزلت اجتماعی این اقشار هم حفظ شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران تصریح کرد: حداکثر ۴۰ درصد از واحدهای ساختمان‌ها و حداقل ۲۰ درصد به این طرح اختصاص می‌یابد و این پروژه کاملاً متفاوت از طرح مسکن مهر است و با توجه به آنکه تجربه‌های خوبی از این طرح در کشورهای مختلف وجود داشته بنابراین می توانیم با مطالعه دقیق به بهترین نحو از ظرفیت های موجود در این حوزه استفاده کنیم.

گلپایگانی اظهار کرد: بسیاری از افراد تصور می کنند که ما طرح های جدیدی از خود اختراع کرده ایم که بنیان محکمی ندارند در صورتی که برای این طرح مطالعات عمیق بسیار انجام شده و تمامی جوانب آن مطالعه شده است از سوی دیگر در تهران محله نفرآباد که در محدوده حرم عبدالعظیم قرار دارد واحدهای کوچک متراژی ساخته شده که سابقه سکونت ۴۰۰ ساله دارد و بسیاری از افراد در نزدیک حرم در این واحد ها زندگی می کنند.

او ادامه داد: در تهران تنها خانه های ۱۰۰۰ متری که سابقه سکونت چند صد ساله دارد نیست بلکه خانه های ۱۰۰ متری و یا حتی متراژهای کوچک هم وجود دارد که سابقه بسیار طولانی دارد و بسیاری از این خانه ها در مجاورت حرم ساخته شده که تمامی ساختارهای اجتماعی فرهنگی در آن رعایت شده و در این واحد ها احترام به مهمان و یا فضای معماری و سنتی و اسلامی آن هم به صورت کامل در نظر گرفته شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران یادآور شد؛ در گذشته افرادی که اعتقادات مذهبی داشتند در زمین های ۱۰۰ متری ۴۰ متری و یا ۳۰ متری که در مجاورت حرم قرار داشت زندگی می کردند و در آن تمامی معماری های اسلامی و مذهبی رعایت شده بود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تصریح کرد : افرادی که با این طرح مخالفت می‌کنند معمولاً کسانی هستند که مطالعه در این خصوص نداشته و بی محابا صحبت های می‌کنند که باعث شده جوانب خوب این طرح در نظر گرفته نشود در صورتی که نمونه های بسیار خوبی از این طرح در کشورهای مختلف ساخته شده است.

گلپایگانی با اشاره به اینکه باید در مرحله اول پیشنهاد ساخت واحدهای کوچک متراژ در وزارت کشور بررسی شود گفت: شهرداری‌های کلانشهرها باید در خصوص اجرای این طرح نظر دهند و هم اکنون در مرحله مقدماتی قرار دارد و هیچ عجله ای برای اجرای این طرح وجود ندارد و ما سعی می کنیم تمامی نقاط مختلف این طرح به صورت کامل بررسی شود و در اجرای آن هم از تمامی نظرات کارشناسان استفاده خواهیم کرد.

او با اشاره به اینکه کلیه امتیازاتی برای این طرح در نظر گرفته شده، گفت: کسانی که این واحدها را می‌سازند تسهیلاتی در نظر گرفته شده و همچنین برای افرادی که قصد خرید این واحدها را دارند هم تسهیلاتی را در نظر خواهیم گرفت و همچنین تخفیفاتی را برای سازندگان از جمله کم کردن تعداد پارکینگ را در نظر گرفته‌ایم به طوری که اگر این واحدها در مجاورت مترو قرار داشته باشند لزومی ندارند که ۱۰۰ درصد واحدها دارای پارکینگ باشد.

گلپایگانی اضافه کرد: طرح TOD و یا توسعه بر مبنای حمل و نقل همگانی را در این طرح لحاظ خواهیم کرد و ما هم اکنون برای آن را پیشنهاد کرده‌ایم و در مرحله مقدماتی قرار داریم در صورتی که مورد پذیرش قرار گیرد اجرای آن را آغاز خواهیم کرد.

بازار مسکن از هرطرحی برای بهبود وضعیت ساخت وساز استقبال می کند

در همین زمینه مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با بیان اینکه بازار مسکن از هر طرحی برای رونق مسکن استقبال می کند افزود: درصورتی که این واحدهای کوچک متراژ ساخته شود مستاجران می توانند بخش عمده ای از نگرانی خود را برطرف کنند چرا که این روزها با افزایش جهش قیمتی مسکن دیگر قادر به پرداخت اجاره های با نرخ های جهشی نیستند.

او ادامه داد: این طرح به نوعی مسکن اجتماعی به شمار می رود که می تواند گره گشای مشکلات بازار مسکن و بازار اجاره باشد.

براساس این گزارش در حال حاضر با مشکلات بسیار زیادی روبرو است بنابراین ارائه ایده هر ساله برای این بازار تبدیل به یک بازی برای بسیاری از متقاضیان و خریداران مسکن شده بنابراین باید هرچه سریعتر دولت و شهرداری با یکدیگر به تفاهم برای اجرای و کنترل قیمت ها برسد.

باشگاه خبرنگاران


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman