بیشترین حوادث کار دربخش ساختمان است

بیشترین حوادث کار دربخش ساختمان است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۴۴ | ۱۳۹۹/۰۲/۰۹

رئیس گروه بهداشت مهندسی حرفه‌ای مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، تاکید کرد: بیش‌ترین اعداد و ارقام حوادث ناشی از کار مربوط به فعالیت‌ها و کارگران ساختمانی و سپس مربوط به فعالیت‌های صنایع تولیدی و سایر فعالیت‌های عمومی است.
به گزارش اخبار ساختمان، مجتبی غفاری با بیان اینکه در سال 97، حدود 700 مورد حادثه ناشی از کار در آذربایجان شرقی روی داده است، گفت:‌ بر اساس بررسی‌های انجام شده در کشور و استان ما از بین حوادث و بیماری‌های ناشی از کار، 37 درصد بیماری‌های شغلی مربوط به اختلالات اسکلتی و عضلانی، 16 درصد از آن‌ها به افت شنوایی بر اثر مواجهه با عوامل فیزیکی مانند صدا و 13 درصد نیز مربوط به بیماری‌های انسدادی مضمن ریه، 11 درصد آسم و 10 درصد مربوط به سرطان‌های مرتبط با عوامل مخاطره زا و زیان آور محیط‌های کاری است.

وی با اشاره به آمار و ارقام مربوط به حوادث شغلی در ایران، اظهار کرد: بر اساس آمار پزشکی قانونی، از سال 87 تا 96، حدود 15 هزار نفر از نیروهای کاری (پنج نفر در روز) به علت عدم رعایت اصول بهداشت حرفه‌ای و ایمنی جانشان را در محیط‌های شغلی از دست داده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت بهداشت حرفه‌ای در آمارهای سازمان‌های بین‌المللی، بیان کرد: بر اساس گزارشات سازمان بین‌المللی کار، روزانه 337 میلیون حادثه و 211 میلیون بیماری در محیط‌های کاری رخ می‌دهد که بسیاری از مولدان و کارگران جامعه را تحت‌الشعاع قرار داده و سلامتی آن‌ها و خانواده‌شان را تهدید می‌کند.

رئیس گروه بهداشت مهندسی حرفه‌ای مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: حدود 2.4 میلیون بیماری در محیط‌های کاری، ارتباط مستقیمی با عوامل زیان آور و مخاطره زای محیط‌های کاری دارند، بناراین هدف اساسی بهداشت حرفه‌ای شناسایی، پیشگیری و کنترل عوامل زیان آور و مخاطرات شغلی بوده و باید توسط مدیران و سازمان‌های کشور به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

وی بیان کرد: هزینه‌های مستقیم حوادث و بیماری‌های شغلی در جهان معادل با چهار الی شش درصد تولید ناخالص ملی کشورها بوده و این عدد در کشورهای در حال توسعه و در ایران، رقم بالایی را شامل می‌شود، از این رو رعایت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی شغلی می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌ها شود.

وی گفت: از نظر علمی، عمده علل بروز حوادث کار به خطاهای انسانی و اعمال ناایمن و یک سری از علل بروز بیماری‌ها و حوادث شغلی نیز به شرایط ناایمن و وجود شرایط مخاطره زا و عوامل زیان آور در محیط‌های کاری بازمی‌گردد.

غفاری با تاکید بر نقش پیشگیری و کنترل حوادث کار، اظهار کرد: قابل شناسایی بودن بیماری‌های شغلی و ارزیابی و کنترل موارد شناخته شده و به کارگیری تمهیدات فنی و مهندسی و مدیریتی برای پیشگیری از این بیماری‌ها اهمیت دارند.

وی اظهار کرد: با توجه به تکالیف وزات بهداشت و درمان، واحدی به نام گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای در معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی، عهده دارد نظارت بر رعایت اصول و الزامات سلامت محیط و کار در واحدهای تولیدی و محیط‌های کاری بوده و در آذربایجان شرقی نیز بالغ بر 115 بازرس بهداشت حرفه‌اعهده دار این وظیفه هستند.

وی اضافه کرد: علاوه بر بازرسان بهداشت حرفه‌ای کارشناسانی نیز تحت عنوان اعضای تیم سلامت شغلی فعال بوده و در تمامی کارگاه‌های صنعتی به ویژه کارگاه‌هایی با بیش از 50 نفر پرسنل با ما همکاری دارند، امیدواریم با همکاری کارفرمایان، مدیران و بازرسان و کارشناس بهداشت حرفه‌ای شاغل در واحدهای صنعتی بتوانیم گام مثبتی در راستای ارتقاء سلامت شغلی برداریم.

غفاری با اشاره به نامگذاری 28 آوریل مصادف با 9 اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای از سوی زمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان بین‌المللی کار، گفت: این نامگذاری نشان دهنده هدف گذاری بین‌المللی برای نهادینه کردن کار سالم و ایمن در سراسر جهان به ویژه در محیط‌های شغلی بوده و استراتژی سازمان بین‌المللی کار در نامگذاری این روز بر مبنای ارتقاء ایمنی و سلامت شغلی و افزایش امنیت و حفظ سلامت نیروهای کاری است.

وی با اشاره به درگیر بودن جوامع با بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: امسال، شعار «با توقف پاندمیک بیماری و رعایت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در محیط کار می‌توان جان انسان‌ها را نجات داد» به عنوان شعار روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای تعیین شده است.

وی به شروع اقدامات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص نظارت بر رعایت الزامات برای پیشگیری و مبارزه با کرونا در محیط‌های کاری از اسفند ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: با تشکیل تیم‌های بازرسی و تشدید بازرسی‌های تدوین شده توسط کارشناسان بهداشت حرفه‌ای از 15 اسفند ماه تا کنون حدود 16 هزار بازرسی از محیط‌های کاری انجام شده است.

رئیس گروه بهداشت مهندسی حرفه‌ای مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، اظهار کرد: بازرسی از پمپ بنزین‌ها، کمپ‌های کارگری و مراکز تجمع کارگران و کارگاه‌های ساخت و ساز و ساختمانی از اولویت‌های برنامه‌های بهداشت حرفه‌ای بوده و بالغ بر 750 مورد بازرسی از این مراکز انجام و منجر به افزایش آگاهی کارفرمایان و کارگران شده است.

وی در بخش پایانی سخنانش از کاهش کرونا در محیط‌های کاری به دنبال همکاری کارگران و کارفرمایان در آذربایجان شرقی، خبر داد.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman