وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد:

بررسی برنامه های کلان وزارت راه در بخش مسکن برای سال 99

بررسی برنامه های کلان وزارت راه در بخش مسکن برای سال 99
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۲ | ۱۳۹۹/۰۲/۰۹

عضو کابینه دولت دوازدهم برنامه ها و سیاست های کلان بخش مسکن را در سال ۹۹ اعلام کرد و از آماده سازی ۲۳۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در سراسر کشور تاکنون، خبر داد.

به گزارش اخبار ساختمان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد به بیان برنامه‌ها و سیاست های کلان وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن برای سال ۹۹ پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در خصوص طرح اقدام ملی مسکن، هم اکنون در سراسر کشور با آماده سازی زمین، احداث ۲۳۰ هزار واحد مسکونی در حال انجام است. بدین معنا که در برخی از مناطق عمران و آماده سازی زمین در حال انجام بوده و به عنوان نمونه این واحدهای در حال انجام از پرند و پردیس تا چابهار، متنوع است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه اولین سری افتتاح های طرح اقدام ملی مسکن در خرداد و تیر امسال انجام می شود، افزود: ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در دو مرحله انجام شد که در مرحله دوم محدودیت تعداد برداشته شد و به رغم بحران کرونا، ثبت نام به شکل نامحدود و به دو شکل سامانه اینترنتی و سامانه پیامکی انجام شد. در حال حاضر زمین آماده شده به شکل فردی و یا گروهی به متقاضیان واجد شرایط واگذار می شود تا به احداث مسکن اقدام کنند.

اسلامی ادامه داد: احداث واحدهای طرح اقدام ملی مسکن با مشارکت مردمی، و با حمایت های سازمان های نظام مهندسی ساختمان کشور و بنیاد مسکن در شهرهای کوچک و سازندگان خوشنام در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها احداث می شود. امید است تا بر اساس وعده ای که داده شد، ۴۰۰ هزار واحد مسکونی دهک‌های چهار تا هفت با این روش، در زمان مقرر، تحویل متقاضیان شود.

 

بیشتر بخوانید: زمان تحویل مسکن ملی به متقاضیان مشخص شد

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: تصمیم جدید ما در سال ۹۹ است با توجه به نامگذاری سال و دستور مقام معظم رهبری و تاکید رییس جمهور این است که به رونق بخش مسکن اقدام کنیم. به همین دلیل نیز به سازندگان و سرمایه گذارانی که زمین آماده و یا واحدهای مسکونی نیمه تمام و آماده دارند، اعلام کرده ایم که می توانند در اقدام ملی مسکن با دولت مشارکت داشته باشند و به این طرح متصل شوند.

تولید مسکن دهک یک تا سه با کمک سازمان های حمایتی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه، طرح اقدام ملی برای دهک های یک تا سه با کمک سازمان های حمایتی، و برای دهک های ۴ تا ۷ با کمک انواع پروژه ها از جمله زمین ۹۹ ساله، زمین مشارکتی اجرایی و علمیاتی خواهد شد، توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی آمادگی کامل دارد تا با پروژه های مختلف و مشارکت مردم، طرح اقدام ملی مسکن را به سرانجام برساند.

دعوت از سازندگان برای مشارکت در طرح اقدام ملی و مراجعه به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها

وی هدف از مشارکت بیشتر مردم را در طرح اقدام ملی مسکن، رونق و تحرک تولید مسکن در شهرهای گوناگونی که پروژه های مسکن راکد دارند، عنوان کرد و گفت: بار دیگر از سازندگان و سرمایه گذارانی که زمین و یا واحدهای مسکونی آماده واگذاری و یا واحدهای نیمه تمام دارند دعوت می کنیم تا برای مشارکت با وزارت راه و شهرسازی در طرح اقدام ملی مسکن به ادارات کل راه و شهرسازی استان خود مراجعه و اعلام آمادگی کنند تا طرح های آنها نیز در مدار تولید مسکن قرار بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که برنامه وزارت راه و شهرسازی برای ماه‌های آتی که فشار تقاضا به بخش عرضه مسکن می آید و با بحران کرونا این مساله تشدید شد، چیست؟، گفت: بیش از یک میلیون نفر در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند. در مرحله دوم با برداشتن محدودیت ها، تلاش شد تا عده بیشتری در طرح مشارکت کنند وثبت نام برای همه متقاضیان انجام شود. تلاش هایی انجام شده است که متقاضیان واقعی را بتوانیم در این طرح مشارکت بدهیم. در حال حاضر، افرادی که در حساب پس انداز مسکن یکم، پس انداز کرده اند در اولویت هستند و به این طرح متصل می شوند.

اسلامی ادامه داد: علاوه بر این اقدامات، کارت اعتباری مصالح نیز فعال شده است تا بتوان به این طریق، منابع خفته تولید کننده نیز در مدار تولید مسکن قرار بگیرد. در واقع امکان فروش اقساطی، هم به تولید کننده در تولید مسکن و فروش واحدهای احداث شده کمک کند و هم کمک می کند تا سرمایه در گردش به وجود بیاید.

سیاستگذار ارشد بخش مسکن توضیح داد: آورده ۲۵ درصدی سرمایه گذار برای دریافت وام و تسهیلات در شورای پول و اعتبار اصلاح شده است و این اصلاح با این هدف بوده تا مشارکت کنندگان، آورده کمتری در ابتدای کار داشته باشند و آورده متقاضیان در پروژه ها، به تامین هزینه های ساخت کمک کند. این ها فرصت هایی هستند که از سوی وزارت راه و شهرسازی و مجموعه دولت فراهم شد تا فرصت ساخت و ساز بیشتر شود.

 

بیشتر بخوانید: کارت مصالح ساختمانی به زودی به مرحله اجرایی می رسد

اسلامی تصریح کرد: تسهیلات بانک، آورده متقاضیان، سازنده و کارت اعتباری، توامان کمک می کند تا ساخت و ساز رونق پیدا کند. در عین حال با سازمان نظام مهندسی ساختمان توافق کرده ایم تا تخیف بدهند. با شهرداری نیز توافق کرده ایم تا در خصوص پروانه های ساختمانی تخفیف بدهند. همچنین در بافت فرسوده تسهیلات جدیدی که ایجاد شده است، و تخصیص دومی که آقای نوبخت کمک کردند و از محل صندوق توسعه ملی پرداخت می شود، یقینا، موجب تحرک بخشی به رونق تولید مسکن می شود و اینها غیر از مسکن مهر خواهد بود و چالش های مسکن مهر را نخواهد داشت.

اسلامی در خصوص سامانه املاک و اسکان که یکی از وظایف آن اخذ مالیات بر خانه‌های خالی است، گفت: تکلیف اخذ مالیات با سازمان امور مالیاتی است. وظیفه وزارت راه و شهرسازی این بود تا این سامانه را طراحی کند که اینکار نیز انجام شد و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت.

وی توضیح داد: اینکه گفته می شود مالیات بر خانه های خالی موجب سوداگری در بخش مسکن خواهد شد تصوری نادرست است. وزارت راه و شهرسازی با راه اندازی سامانه املاک و اسکان و اخذ مالیات از خانه های خالی در صدد است تا خانه های خالی را به سمت عرضه سوق دهد تا این خانه در جریان فروش و یا اجاره قرار بگیرد. در عین حال، چنانچه خانه های خالی به فروش نرسد و یا اجاره داده نشود، اخذ مالیات از سوی دولت می تواند به ارایه خدمات بیشتر در بخش مسکن برای مردم باشد.

 

بیشتر بخوانید: جلسات تحویل سامانه ملی املاک به سازمان امور مالیاتی آغاز شده است

اسلامی تصریح کرد: در نظر است تا سرمایه در تله افتاده خانه خالی شده از تله خارج شود. چون این اقدام عامل شتاب بخشی است تا بتوانیم عرضه مسکن را گسترش دهیم.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman