سرپرست بنیاد مسکن سبزوار خبر داد:

ایجاد دو هزار ظرفیت مسکن ملی در سبزوار

ایجاد دو هزار ظرفیت مسکن ملی در سبزوار
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۳ | ۱۳۹۹/۰۲/۰۸

سرپرست بنیاد مسکن سبزوار از ایجاد دو هزار ظرفیت مسکن ملی در دور نهایی برای این شهرستان خبر داد.
به گزارش اخبار ساختمان، غلامعلی رستم نیا در جلسه شورای مسکن این شهرستان گفت: از مجموع ۹۰۲ ثبت نامی طرح اقدام ملی مسکن، پس از پایش به ۳۲۵ ثبت نام نهایی رسیده است.

وی اظهار کرد: بنیاد مسکن آمادگی ساخت بیش از ۲۵۰ واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی را دارد اما درحال حاضر زمین موردنیاز فقط برای تعداد ۱۰۰ واحد مهیا است.

سرپرست بنیاد مسکن سبزوار گفت: پتانسیل این شهرستان برای انجام این طرح بیش از ۲۰۰۰ واحد مسکونی است.

مهدی قاسمی نماینده اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در این شهرستان، سبزوار به عنوان شهر پایلوت و نقطه شروع طرح اقدام ملی مسکن در استان خراسان رضوی انتخاب شده است.

وی افزود: پس از گام اول که تعریف پروژه و همچنین تشکیل کمیته تامین زمین بود، درگام دوم امکان سنجی، انتخاب زمین و جانمایی مناسب برای انجام پروژه با رعایت نکاتی که در شیوه نامه ذکر شده است زمین ها می‌بایست داخل محدوده شهری باشد، ترجیحا کاربری مسکونی داشته باشد، دارای سند رسمی باشد، جزیی از اراضی دولتی باشد، میتواند متعلق به دستگاه های اجرایی باشد، وهمچنین ورود بخش خصوصی در طرح ملی مسکن اجرا خواهد شد.

قاسمی گفت: تفاهم نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی و شهرداری امضا شده است که طی این تفاهم نامه بخش خصوصی از ۵۰ درصدتخفیف هزینه صدور پروانه همچنین تخفیف هزینه مهندسین ناظر بهره می برند، نکته قابل توجه دیگر پرداخت مبلغ یک میلیارد ریال وام با سود ۱۸ درصد بدون سپرده گذاری از طریق بانک مسکن که طی انجام پروژه دروجه گروه سازنده آزاد می شود.

وی همچنین درخصوص قیمت تمام شده واحدهای مسکونی گفت: ابتدا شورای اداری شهرستان درخصوص قیمت ساخت یک واحد مسکونی به اجماع رسیده و این قیمت را به شورای مسکن استان ارجاع داده تا پس از تصویب نهایی به صورت قیمت کارشناسی روز محاسبه و اعلام شود.

مرحله قیمت گذاری زمین طبق شیوه نامه به این صورت است که اگر قیمت زمین کمتراز یک سوم قیمت ساخت باشد پروژه درطرح اقدام ملی ۹۹ ساله جای میگیرد و یا اگرقیمت زمین بیشتراز یک سوم قیمت ساخت باشد پروژه تبدیل به فروش اقساطی می گردد به این معنی که متقاضی قیمت زمین را پس ازتحویل واحد مسکونی طی سه سال به صورت اقساطی پرداخت می‌کند.

نماینده اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: شناسایی متقاضی موثر بعد از پالایش نهایی و ارائه مدارک به بنیاد مسکن شهرستان ، ایجاد حساب در بانک مسکن با سپرده ۴۰۰ میلیون ریال انجام می شود.

وی افزود: نحوه پرداخت متقاضی شامل پنج مرحله پس از اجرای فونداسیون ۱۵ درصد، اتمام سقف آخر ۲۵ درصد، اتمام سفت کاری ۲۵ درصد ، اتمام نازک کاری ۲۰ درصد و اتمام پروژه و تحویل ۱۵ درصد خواهد بود.

احمد برادران فرماندار سبزوار نیز با اشاره به ظرفیت بالا در اراضی مورد تملک دستگاه های اجرایی و ارگان های مختلف از جمله زمین های ارتش، اداره جهاد کشاورزی، شهرداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی که بعضا در مناطق خوبی نیز واقع شده اند، گفت: این ارگان ها با ورود به طرح ملی مسکن می‌تواند در جهت ساختن واحدهایی برای کارکنان و پرسنل خود از این اقدام ملی بهره ببرند.

برادران ادامه داد: نباید اشتباهات طرح مسکن مهر در این طرح نیز تکرار شود، طرح مسکن مهر مشکلی را از مسکن کشور حل نکرد.

فرماندار سبزوار گفت: اولویت ما استفاده از بافت های فرسوده و باز آفرینی این املاک در طرح ملی مسکن است.

ایلنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman