اثرات شیوع بیماری‌های همه‌گیر بر طراحی شهرها

اثرات شیوع بیماری‌های همه‌گیر بر طراحی شهرها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۳۳ | ۱۳۹۹/۰۲/۰۷

شهرها و بیماری‌های همه‌گیر می‌توانند تأثیر مهم و طولانی‌مدت بر یکدیگر داشته باشند و توجه به تأثیرات آنها، روشی برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر مانند کروناویروس ارائه خواهد کرد.

به گزارش اخبار ساختمان، بیماری‌های همه‌گیر در شهرها عاملی برای تغییر معماری و تحول در برنامه‌ریزی طراحی شهری هستند، بیماری کروناویروس جدید هم عاملی برای افزایش نظارت، عدم تراکم و فعالیت‌های جدید در جامعه شده است.

با شیوع کروناویروس، شهرهای بزرگ که بیش از یک تا دو میلیون نفر جمعیت دارد، در بسیاری از موارد باید تغییراتی در تعلیم و تربیت، مشاغل و کارآفرینان برجسته ایجاد کنند.

مهمترین موارد که تحت تأثیر شیوع بیماری‌های همه‌گیر در شهرهای مختلف تغییر کردند در ذیل به آنها اشاره‌شده است.

حمل‌ونقل

حمل‌ونقل، عامل مؤثری در ارتباط با شیوع بیماری‌هاست. اولین مسیر شیوع بیماری‌ها ازجمله کووید -19 معمولا از طریق مسیرهای حمل‌ونقل مانند فرودگاه‌ها بوده است. بیشتر فرودگاه‌ها مناطقی برای قرنطینه یا آزمایش‌های پزشکی ندارند و این شاید ساده‌ترین و مهمترین تغییر شهری است که می‌تواند برای محدود کردن خطر شیوع بیماری در شهرها انجام شود که اغلب از آن غافل هستیم.

بیماری طاعون یا مرگ سیاه در قرن چهاردهم که حداقل یک‌سوم جمعیت اروپا را از بین برد، عاملی برای پیشرفت بنیادی شهری در دوره رنسانس شد.

در برخی شهرها محله‌های آلوده پاک‌سازی شدند، امکانات قرنطینه اولیه توسعه یافت و فضاهای عمومی بزرگتر و بهتر شد.

به همین ترتیب، تب زرد، شیوع وبا و آبله نیز عاملی برای ایجاد خیابان‌های عریض، سیستم فاضلاب شهری بهتر، لوله‌کشی داخلی، نقشه‌برداری از بیماری و مواردی برای کمک‌های اولیه به کاهش شیوع بیماری شد.

در قرن بیستم، بیماری‌هایی مانند سل، حصبه، فلج اطفال و آنفلوانزای اسپانیایی نیز منجر به برنامه‌ریزی بهتر شهری، مدیریت پسماند و ایجاد فضاهای مدرن شد.

در حال حاضر، کروناویروس هم تأثیر عمیقی در جهان امروز داشته و بسیاری از راهبردهای فنی مورداستفاده در قرن پیش را تغییر داده است.

ساخت ماژولار

با افزایش شیوع همه گیری، مهمترین نیاز در دنیای معماری، سرعت ساخت مناطقی برای کنترل بیماری مانند بیمارستان‌ها، مراکز قرنطینه، بخش‌ها و اسکان موقت است.

محققان اظهارکردند: زمان عادی برای ساخت بیمارستان بیش از دو سال است، اما در ماه فوریه، دو بیمارستان در ووهان چین، به سرعت ساخته شد.

ساخت و ساز ماژولار، نه تنها به سرعت انجام می‌شود، بلکه می‌تواند سفارشی‌سازی در ساخت و ساز را هم فراهم کند. برای مثال، در یک بیمارستان که به این صورت ساخته شده است، می‌توان تغییراتی در فضاهای مرتبط با معالجه و قرنطینه ایجاد کرد.

استفاده از ساختمان‌ها برای اهداف چندمنظوره

نتایج بررسی‌ها درباره بیماری کروناویروس نشان داد که می توان به سرعت برخی از ساختمان ها را به مراکز اقامتی برای بیماران و یا حتی بیمارستانی تغییر داد و این مورد بیانگر استفاده از ساختمان‌ها با کارآمدترین روش برای ایجاد امکانات اضطراری است.

طراحی ساختمان سالم

در روزهای قرنطینگی که بیشتر در خانه هستید، ممکن است بیشتر از گذشته به کمبودهای محیط زندگی خود توجه کنید.

جنبش ساختمان‌سازی سالم، می‌تواند رویکردی مؤثر برای بهبود سلامتی از طریق راهکارهایی مانند نور طبیعی بیشتر، بهبود تهویه، استفاده بیشتر از گیاهان و مواد طبیعی باشد. استفاده از پنجره‌های بزرگ، تراس، پشت‌بام و حیاط در این موارد پررنگ‌تر شده است. مکان‌هایی برای ورزش و مراقبه در محیط‌های خانگی باید استاندارد بیشتری داشته باشند.

همچنین رعایت نکات بهداشتی در برخی از مکان‌ها که فاصله اجتماعی معمولا رعایت نمی‌شود، مانند زندان‌ها، مراکز نگهداری افراد بی‌خانمان و خانه‌های سالمندان می‌تواند در کاهش شیوع بیماری‌های همه‌گیر مؤثر باشد.

استفاده از راهبردهای مقاوم در برابر میکروب‌ها مانند سطوح پلیمری ضد میکروب و سطوح آلیاژ مسی که به‌طور طبیعی از بین برنده میکروب و ویروس هستند، در این موارد بسیار مهم است.

 

بیشتر بخوانید:

از قوانین شهرسازی چه می دانید

ضرورت ایجاد شهرهای تاب آور در پساکرونا

دورکاری

ارتباط از راه دور، می‌تواند تغییر عمده‌ای در شهرها ایجاد کند. صرفه‌جویی در وقت و عدم مراجعه به محل کار، سهولت در خرید آنلاین و ارتباط با سرگرمی‌های آنلاین (بازدید از موزه، کنسرت و تئاترهای ضبط‌شده) می‌تواند عاملی برای تغییر عادات افراد در طولانی‌مدت، کاهش چشمگیر ترافیک و کاهش آلودگی در شهرها باشد.

زیرساخت‌های دیجیتال

اگر این بیماری همه‌گیر (کروناویروس) در 10 سال پیش اتفاق افتاده بود،افراد کمتر می‌توانستند کارهایشان را از راه دور و از طریق اینترنت انجام دهند.

زیرساخت‌های دیجیتال به یک بخش فزاینده مهم زیرساخت‌های شهری تبدیل‌شده است، اما باید راه‌هایی برای استفاده صحیح از آن نیز پیدا کنیم.

هرگز زمانی برای همه‌گیری تعریف نمی‌شود، اما در حال حاضر، ازنظر زیرساخت‌های دیجیتال، نسبت به گذشته آمادگی بیشتری داریم.

برنامه‌ریزان شهری باید به زیرساخت‌های دیجیتال همانند طراحی خیابان و ساختمان‌ها توجه کنند تا بتوانند در زمان عادی و بحرانی از آنها، استفاده بهینه داشته باشند.

با توجه به اینکه شیوع بیماری کروناویروس در برخی از مناطق شایع‌تر بود، این احتمال ایجاد شد که برخی از مناطق، ساکنان آن راحت‌تر می‌توانند در قرنطینه باشند و یا دورکاری کنند و این در حالی است که این موارد درباره سایر محله‌ها صدق نمی‌کند.

محققان اظهار کردند:" بیماری کووید- 19 آخرین شیوع جهانی نخواهد بود و باید شهرهای جهان به دنبال راه‌حل‌هایی برای مقابله با این چالش باشند."

شاید اکنون زمانی برای ارزیابی محیط زندگی در جهان باشد، از ساخت‌وسازهای ماژولار نه‌تنها برای بیماری‌های همه‌گیر و یا بلایای طبیعی استفاده می‌کنیم، بلکه می‌توان برای ایجاد ساختمان‌های کم‌هزینه و ساخت با سرعت‌بالا هم بهره گرفت.

انجام دورکاری در حال حاضر و برای کاهش انتشار ویروس، نه‌تنها برای رعایت فاصله اجتماعی است، بلکه می‌تواند راهی برای کمک به کارکنان در رسیدن به تعادل کار وزندگی و گذراندن وقت بیشتر با خانواده، ورزش و یا هر کار دیگر مؤثر در سلامتی باشد.

ایسنا


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman