در استان زنجان در حال پیگیری است؛

تلاش برای رفع موانع طرح مسکن ملی

Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۴ | ۱۳۹۹/۰۲/۰۴

مسوولان استان زنجان در تلاش برای رفع موانع و مشکلات بر سر راه طرح اقدام ملی مسکن هستند تا اجرای این پروژه بدون هر مانعی به سرانجام برسد و شهروندان فاقد مسکن صاحب سرپناهی شوند.
به گزارش اخبار ساختمان، طرح اقدام ملی ملی مسکن تا پایان دولت دوازدهم برنامه ریزی شده است که در استان زنجان نیز بر اساس سهمیه تعیین شده بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی ساخته و به متقاضیان مسکن عرضه خواهد شد.

مهمترین برنامه وزارت راه و شهرسازی رفع دغدغه زمین برای مردم و تولیدکنندگان و از طرفی تولید مسکن برای افراد متاهل بی سرپناه است.

در حال حاضر تامین زمین یکی از دغدغه ها و نگرانی های اصلی برای افرادی است که تاکنون صاحب خانه نشده اند و این مساله منجر به افزایش قیمت تمام شده ساخت مسکن و چالش بسیاری از سازنده ها در دوره های جهش قیمتی برای ورود به میدان ساخت و ساز می‌شود.

برای رفع این مشکلات و تولید مسکن و ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا این طرح ملی در استان زنجان نیز اجرا می شود اما مسوولان دست روی دست نگذاشته و دغدغه رفع معضلات حوزه مسکن و ایجاد سرپناه برای و مستاجران را دارند که به همین منظور جلسه رفع مشکلات و بررسی مسائل طرح ملی اقدام مسکن شامگاه شنبه در استانداری زنجان تشکیل شد.

مدیران شخصا موانع طرح ملی اقدام مسکن را به جد پیگیری کنند

استاندار زنجان با قدردانی از تلاش‌های مسوولان در خصوص رفع مشکلات طرح اقدام ملی مسکن گفت: این طرح موضوعی بسیار مهم محسوب می شود که همه باید برای تامین آن به صحنه بیاییم.

فتح الله حقیقی اظهارداشت: از همه مدیران دستگاه های اجرایی که در طرح اقدام ملی مسکن دخیل هستند، انتظار دارم به شخصه پیگیر این موضوع باشند و مسائل را به زیرمجموعه ها ارجاع ندهند.

وی تاکید کرد: موضوع اقدام ملی مسکن به لحاظ اشتغال، آورده و از اینکه گره ای از مشکلات مردم باز می کند، بسیار مهم است.

استاندار زنجان گفت: هر ۲ هفته یک بار جلسه بررسی مسایل و رفع مشکلات این طرح را تشکیل می دهیم و پیگیر موضوع هستیم، درخواست داریم خود مسوولان پیگیر این مهم باشند.

حقیقی به موضوع ۱۰۱ اشاره کرد و افزود: مدیرکل راه و شهرسازی ظرف یک هفته ۲ تفاهمنامه را به هم نزدیک کند و چنانچه منعی داشته باشد آمادگی دارم مشکلات ۸۰۰ واحد مسکونی کوی نصر زنجان را شخصا پیگیری کنم.

وی ادامه داد: اگر مدیران همانند جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، شورای مسکن را پیگیری کنند مشکلات و موانع رفع می شود.

استاندار زنجان به جابجایی دکل های برق برای اجرای پروژه مسکن ۸۰۰ واحدی کوی نصر اشاره کرد و گفت: بر اساس طرحی که در گذشته انجام شده، شرکت برق منطقه ای استان نظارت می کند تا با کمترین موضوع و مشکل کارها پیش برود.

حقیقی اظهارداشت: کمیته مربوطه دستگاه های خدمات رسان تشکیل و نتیجه اقدامات این کمیته اعلام شود.

وی تاکید کرد: در این خصوص تفاهمنامه و صورتجلسه ای امضا و زمانبندی داشته باشد و این اقدام با نظارت معاون عمرانی استاندار انجام شود.

استاندار زنجان گفت: در هر جلسه ای که در این خصوص تشکیل می شود، انتظار می رود گزارشی از اقدامات و پیشرفت ها ارایه شود.

حقیقی تاکید کرد: برای تامین مسکن برای دهک های اول و دوم جلسه ای اختصاص با حضور مدیر کل کمیته امداد، بهزیستی و سایر مسئولان ذینفع به صورت حضوری نه ویدئو کنفرانس تشکیل و موارد بررسی شود تا هر آنچه می توانیم در این خصوص انجام دهیم.

وی یادآوری کرد: هفته آینده جلسه ای با حضور فرمانده ارتش، شهردار، مدیران عامل شرکت های خدمت رسان، ورزش و جوانان و اعضای ستاد مدیریت شهری در داخل پادگان برگزار شود.

استاندار زنجان گفت: در کمیته‌ها معاونان تام الاختیار و بنام و ثابت باشند و مشاور و پیمانکار نیز حضور داشته باشند.

حقیقی تاکید کرد: مدیرکل راه و شهرسازی با دبیر کمیسیون بانکهای استان زنجان جلسه ای در خصوص پرداخت تسهیلات مسکن تشکیل و بانک عاملی برای این مهم معرفی شود.

آمادگی برای تامین زمین ساخت مسکن برای خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی زنجان

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان به پروژه ۸۰۰ واحدی کوی نصر اشاره کرد و گفت: زمین این پروژه توسط ستاد اجرایی امام راحل در اختیار قرار گرفته است.

مسعود بیات منش اظهارداشت: کوی نصر سال گذشته نخستین پروژه ای در کشور بود که در اقدام ملی مسکن با مساعدت‌های شرکت عمران تدبیر و پیمانکار آن به نحو مطلوب با مساعدت شهردار و شورا پیش می رفت که توقف در آن ایجاد شد.

وی ادامه داد: با پیگیری و مساعدت استاندار و مسوولان این پروژه مجدد آغاز به کار کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه این پروژه در زمینی به مساحت ۷۲ هزار مترمربع که مصوبه کمیسیون ماده پنج آن در سال گذشته مصوب شده بود آغاز شد.

بیات منش ادامه داد: پروژه ۸۰۰ واحدی کوی نصر شامل ۱۰۰ قطعه ۳۵۰ متری در این زمین است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد زمین به معابر و فضای سبز خدمات شهری اختصاص دارد، افزود: ۳۴ هزار مترمربع مسکونی، یک‌هزار و ۸۰۰ مترمربع نیز تجاری و مابقی نیز فضای سبز و شبکه معابر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: سرانه ها و معابر در حد استاندارد برای این طرح لحاظ شده است.

بیات منش با توجه به اینکه در طرح اقدام ملی مسکن دولت مجری ساخت پروژه هاست، افزود: یکی از دغدغه های مسائل شهری عدم رعایت فضای اشغال و تراکم است که در پروژه کوی نصر همه موارد کمیسیون ماده پنج به دقت رعایت خواهد شد.

وی ادامه داد: در این پروژه و دیگر پروژه های اقدام ملی مسکن برای همه دهک ها و اقشار مختلف پروژه پیش بینی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان خاطرنشان کرد: پروژه های اقدام ملی مسکن حمایتی، مشارکتی بوده و هم در داخل این پروژه ها به صورت فروش اقساطی و ۹۹ ساله پیش بینی شده است.

به گفته بیات منش، برای دهک های یک و ۲ در پروژه پیش بینی نداریم و برای این دهک ها که افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند تسهیلات ویژه ای لحاظ شده که بنیاد مستضعفان در تامین هزینه‌های ساخت این دهک ها کمک های انجام می دهد.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن پرداخت های بلاعوضی برای این دهک ها دارد، ادامه داد: زمین باید رایگان توسط راه و شهرسازی تامین شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه در استان حدود ۲ هزار نفر بر اساس آمار، تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، ادامه داد: در شهر زنجان ۶۰۰ تا ۷۰۰ واحد داریم و برای این اقشار آمادگی تامین زمین را داریم.

بیات منش یادآوری کرد: درصدد هستیم از سایر منابعی که ظرفیت دارد بتوانیم این پروژه ها را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: توافق نامه ای که با شهرداری و ستاد ملی اقدام مسکن تنظیم شده مشکلات آن رفع شده، آماده هستیم تا این تفاهم نامه توسط طرفین امضا شده برای مهر ۱۰۱ و درخواست پروانه ارسال شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: برای هزینه پروانه مبلغی تعیین شده بود که قسط اول این ۳۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

بیات منش ادامه داد: بر اساس تفاهم اولیه در خصوص جابجایی دکل های برق، هزینه جابجایی دکل برعهده راه و شهرسازی و نظارت و طراحی با شرکت برق منطقه ای است که پیمانکار آن انتخاب شده، همه هزینه ها و استاندارهای فنی مورد نیاز توسط این شرکت ابلاغ شود رعایت خواهد شد.

وی تاکید کرد: در پروژه ۸۰۰ واحدی کوی نصر همه زیرساخت ها فراهم است و شرکت های خدمات رسان کمک‌کننده تا طراحی شبکه های داخلی آب، برق و گاز رسانی محقق و طرح ها سریعتر آماده شود.

شهرداری مقید به اجرای مراحل قانونی در پروژه اقدام ملی مسکن است

شهردار زنجان نیز در ادامه افزود: در بحث صدور مجوزهای قانونی باید سلسله مراتبی را رعایت کنیم.

حبیب الله ملایی یگانه اظهارداشت: پروژه ۸۰۰ واحدی کوی نصر مصوبه کمیسیون ماده پنج را دریافت و اجرا شده است.

وی ادامه داد: قبل از اینکه پرونده ای را برای اخذ مصوبه این کمیسیون بفرستیم ابتدا توافقات لازم مبنی بر حقوق شهرداری انجام و سپس توافق قطعی شد و شورای اسلامی برای طی مراحل مصوبه و تفکیک مصوبه ای داد.

شهردار زنجان گفت: این مساعدت ها از طرف شهرداری انجام و همزمان با اینکه موضوع مصوبه ماده پنج را اقدام کرده اند برای توافق ها نیز در تهران و زنجان جلساتی تشکیل و تصمیمات لازم اتخاذ شده است.

ملایی یگانه افزود: بر اساس آخرین توافق ها در تهران، لایحه ای تدوین و جهت تصویب به شورای اسلامی زنجان ارسال شده و اعضای این شورا با دید مساعد نسبت به موضوع حداقل میزانی که در قانون مقرر شده را مصوب و به شهرداری ابلاغ کرده اند.

به گفته وی، نامه ای به ستاد اجرایی فرمان امام راحل نوشتیم تا توافقات را قطعی کنند و مراحل بعدی محقق شود به رغم اینکه توافقات ارسال شده تاکنون حق و حقوق و سهم و درصدی که از شورا مصوبه گرفتیم، نتوانستیم امضای طرفین را برای توافق جلب و اعمال ماده ۱۰۱ را داشته باشیم.

شهردار زنجان گفت: به حتم مقید هستیم تا مراحل قانونی پروژه طی شود.

ملایی یگانه افزود: در سطح شهر زنجان مصوبه ای برای کل پروژه های طرح اقدام ملی مسکن در صدور پروانه ها ۵۰ درصد تخفیف لحاظ می شود و در حد توان کمک‌خواهیم کرد تا مسأله اقدام ملی در زنجان محقق شود.

انشعاب‌های پروژه اقدام ملی مسکن برآورد شود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان گفت: تعداد انشعاب های مورد نیاز در پروژه کوی نصر برآورد و به این شرکت اعلام شود.

علیرضا علیزاده با بیان اینکه برق موقت واگذار شده است، اظهارداشت: باید در این پروژه ۲ پست زمینی لحاظ شود که در صورت نیاز به مشاور و طراح شرکت توزیع برق این مهم اعلام شود تا در آینده مشکلی پیش نیاید.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman