لزوم توانمدسازی ساکنان بافت فرسوده

لزوم توانمدسازی ساکنان بافت فرسوده
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۷ | ۱۳۹۹/۰۲/۰۳

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان به مشخص شدن محدوده‌های بافت فرسوده شهری برای اجرای طرح بازآفرینی اشاره کرد و گفت: در کنار اجرای پروژه‌های زیرساختی در بافت‌های فرسوده، باید به توانمندسازی ساکنان آن از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی نیز توجه کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، خالد جعفری در جلسه کارگروه ارتقا اقتصادی، مشارکت‌های مردمی و تسهیلات ستاد بازآفرینی کردستان اظهار داشت: اغلب ساکنان محلات بافت‌های فرسوده و نواحل منفصل شهری، از لحاظ اقتصادی و درآمد ضعیف هستند، پس باید در کنار اجرای طرح‌های عمرانی، به توانمندسازی آنان به ویژه در بخش اشتغالزایی و درآمد پایدار توجه ویژه داشت.

وی به لزوم ارائه آموزش‌های مهارتی به ساکنان بافت‌های فرسوده در کنار اجرای طرح‌های بازآفرینی تاکید کرد و افزود: می‌توان با ارائه تسهیلات در بخش‌های اشتغال خانگی و ایجاد تعاونی‌، به اشتغالزایی کمک کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان خواستار دقت بیشتر در مشخص کردن محدوده بافت‌های فرسوده شد و گفت: هرمجموعه باید به تناسب وظایف خود اقدام به اجرای اقدامات لازم در قالب طرح بازآفرینی شهری کند.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان هم به برتر بودن استان در کشور از لحاظ اجرای طرح بازآفرینی شهری در سال گذشته اشاره کرد و افزود: ۵۶ پروژه در محلات هدف وجود دارد و پارسال بیش از ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای استان جذب شد.

محمدصدیق ثابتی یادآور شد: تعداد زیادی از این پروژه‌‎ها پایان یافته و تعدادی نیز از درصد پیشرفت قابل توجهی برخوردار هستند که نیازمند جذب اعتبارات لازم برای اجرای آنها هستیم.

وی از تغییر رویکرد وزارت راه و شهرسازی به سمت اولویت قرار دادن ایجاد مسکن ابراز نگرانی کرد و گفت: این موضوع باعث شده اغلب اعتبارات به آن سمت برود که تلاش ما این است با پیگیری‌های لازم اعتبار لازم را برای اجرای طرح‌های باقی مانده بازآفرینی استان جذب کنیم

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان هم، تدوین ساز و کار تعامل و اقدام مشترک بین نهادهای خصوصی، دولتی، مردمی و تعاونی‌ها را در راستای بسترسازی اشتغال و فرصت‌های شغلی از اهداف اصلی تشکیل کارگروه ارتقا اقتصادی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازآفرینی شهری عنوان کرد.

سیدجمیل احمدی یادآور شد: بسترسازی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، فقدان مهارت‌های زندگی و فعالیت‌های مورد نیاز بازار کار و تدوین ساز و کار لازم برای گسترش تسهیلات شرکت‌های اقتصادی و ایجاد درآمدهای پایدار از دیگر اهداف این کارگروه است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته طرح توانمندسازی زنان بی‌سرپرست تهیه اما اقدام مهمی در این زمینه صورت نگرفت، اضافه کرد: ایجاد و تکمیل بانک اطلاعاتی شاخص‌های اقتصادی اشتغال با همکاری دستگاه‌ها از جمله اقداماتی بود که پارسال انجام شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان به توانمندسازی اقتصادی و مشارکت‌های مردمی و تسهیلات اشتغالزایی در سال گذشته اشاره کرد و پیشنهاد داد بررسی راهکارها و ارائه پیشنهادهای مناسب در راستای دسترسی اقشار کم‌درآمد به تسهیلات بانکی در دستور کار قرار گیرد.

بررسی وضعیت اشتغال در سطح محلات از طریق نهادهای منتخب مردمی، و برنامه‌های توسعه مشارکت زنان و جوانان در فعالیت‌های اقتصادی محلات هدف، از دیگر پیشنهادهای احمدی به کارگروه بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم با بیان اینکه بحث ایجاد زیرساخت‌ بافت‌های فرسوده در بخش کشاورزی انجام شده اما به دلایلی با مشکل مواجه است، افزود: بانک اطلاعاتی و مناطق هدف طرح بازآفرینی باید ایجاد و برای ساماندهی مناطق مختلف برنامه‌ریزی شود.

محمدفرید سپری به وجود زیرساخت برای فعالیت در ۴۳۰۰ هکتار باغ حاشیه سد آزاد اشاره کرد و گفت: فقر مهارتی، عدم آگاهی از ارزش افزوده و فقر مادی باعث شده مردم از این زیرساخت‌ها به خوبی استفاده نکنند که باید با سازماندهی اشتغال کوتاه مدت ایجاد کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم خواستار مشخص کردن محدوده‌های طرح بازآفرینی شهری براساس آسیب‌شناسی زیست‌محیطی، پیوست آن به طرح‌های هادی و کمک به توان اقتصادی اقشار ضعیف شد.

ایرنا

برچسب ها:

بافت فرسوده ،کردستان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman