احتمال افزایش قیمت مسکن پس از کرونا

احتمال افزایش قیمت مسکن پس از کرونا
Facebook Twitter LinkedIn

۲۰:۱۶ | ۱۳۹۹/۰۲/۰۲

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد گفت: در حال حاضر قیمت آپارتمان‌های کهنه‌ساز پایین است، اما بعد از کرونا شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.
به گزارش اخبار ساختمان، علی مرادزاده افزود: در خرید و فروش املاک اتفاقات خوبی پس از شیوع کرونا رخ نداد، از اول اسفند که شرایط قرنطینه لحاظ شد تا 23 فروردین واحدهای صنفی مشاورین املاک به‌نوعی تعطیل بودند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد خاطرنشان کرد: از 23 فروردین واحدهای مشاور املاک ساعت 10 صبح تا 6 عصر مشغول به‌کار هستند، شغل ما به‌نحوی است که مردم به‌صورت سنتی از پنج عصر برای بازدید بیرون می‌آیند و صبح‌ها همکاران ما به‌دنبال کارهای اداری خود هستند که این موضوع باعث شد فرصت ساعت 6 عصر به بعد را هم از دست بدهیم.

کاهش 50 درصدی خرید و فروش مسکن

وی با اشاره به کاهش 50 درصدی خرید و فروش نسبت به زمان مشابه سال گذشته، افزود: ممکن است این وضعیت ادامه داشته باشد، چرا که نمی‌دانیم محدودیت‌ها تا چه زمانی پایدار خواهد بود، چنانچه بنا بر ادامه‌دار بودن باشد این رکود سنگین ادامه دارد.

مرادزاده با بیان اینکه ماه رمضان نیز تا سال‌های گذشته یکی از عوامل رکود فصلی معاملات مسکن بود، ابراز کرد: کار ما همیشه در ماه رمضان دچار رکود می‌شد، امسال که کرونا و ماه رمضان با یکدیگر همراه شده‌اند به احتمال قوی رکود بیشتری را نیز تجربه می‌کنیم.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد، در خصوص وضعیت مسکن در زمینه رهن و اجاره، تصریح کرد: این روزها مراجعه به املاک مورد معامله محدودتر شده حتی مستأجر هم اجازه بازدید به همکاران ما را نمی‌دهد به همین دلیل در نقل و انتقال اجاره نیز با مشکل روبه‌رو شده‌ایم، اما به‌دلیل اینکه فصل نقل و انتقال از اوایل تابستان است با توجه به اینکه مدارس هم دیرتر تعطیل می‌شوند از اول مرداد اوج جابه‌جایی‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: بحث قیمت مسکن به موضوعات مختلفی بستگی دارد، در حال حاضر رکود شدیدی بر بازار حاکم است، چنانچه کسی پول نیاز داشته باشد مجبور به فروش می‌شود، در این شرایط قیمت را خریدار مشخص می‌کند و این موضوع با شیوع کرونا اتفاق افتاده است.

مرادزاده با اشاره به وضعیت قیمت مسکن عنوان کرد: با توجه به قیمت تمام‌شده برای آپارتمان‌های نوساز رغبت سازندگان برای ساخت‌وساز کاهش داشته این موضوع چالشی را برای همکاران ما نسبت به ارائه ساختمان‌های نوساز ایجاد می‌کند و این احتمال وجود دارد که به‌صورت کوتاه‌مدت قیمت‌های آپارتمان‌ها با قدمت بیشتر، افزایش یابد.

احتمال افزایش 30 درصدی قیمت مسکن بعد از کرونا

رئیس اتحادیه مشاورین املاک عنوان کرد: در حال حاضر قیمت آپارتمان‌های کهنه‌ساز پایین است، اما بعد از کرونا افزایش می‌یابد، چرا که بعد از کرونا آپارتمان نوسازی برای ارائه به خریداران نداریم، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود بعد از کرونا افزایش 30 درصدی قیمت مسکن را تجربه کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط حاضر فضای مجازی به بستر مناسبی برای معامله مسکن تبدیل شده، یادآور شد: شهروندان نباید در این شرایط از تله‌های مجازی غافل شوند، برای مثال ممکن است عده‌ای ساختمان‌هایی با کیفیت نامناسب با تصویرسازی را نشان دهند.

قولنامه پرینتی مورد تأیید است

مرادزاده اظهار کرد: از طرف خریداران شکایت‌های گسترده‌ای داریم، آنچه همکاران ما در تصاویر نشان داده‌اند با واقعیت متفاوت است، این تله‌های تصویری است به همین دلیل چنانچه بناست مردم از طریق سایت‌ها و فضای مجازی موردی را مورد معامله قرار دهند ابتدا پول را پرداخت نکنند.

رئیس اتحادیه مشاور املاک مشهد با تأکید بر مطالبه قولنامه پرینتی توسط شهروندان، خاطرنشان کرد: برخی از مشاوران املاک ممکن است در خصوص مالیات مردم را از ارائه قولنامه پرینتی بترسانند، اما مردم به‌طور قطع قولنامه پرینتی را طلب کنند، چرا که قرارداد پرینتی مورد تأیید ارگان‌ها است، قراردادهای دستی مورد تأیید ما نیست و کار به بحث‌های قضایی می‌رسد.

وی گفت: شهروندان چنانچه به مشکلی برخورد کردند با شماره 31432 تماس حاصل کنند تا بتوانیم به‌صورت تلفنی برخی از مشکلات را برطرف کنیم.

فارس

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman