آیا کرونا دنیای معماری را تغییر خواهد داد؟

آیا کرونا دنیای معماری را تغییر خواهد داد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۲۰ | ۱۳۹۹/۰۲/۰۲

زندگی پس از مهار کرونا همچون گذشته نخواهد بود و در واقع ما در آغاز یک پایانیم و به انتظار یک شروع مجدد در رفتار اجتماعی، اقتصاد، سبک زندگی و حتی معماری متاثر از شیوع ویروس کرونا که باید در هر صورت آن را بپذیریم.

به گزارش اخبار ساختمان، در طول تاریخ رویدادهایی مشابه با شیوع ویروس کرونا، هر چند با سرعت کم‌تر، زندگی بشر را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از زیرساخت‌های امروزی در نتیجه شیوع یک بیماری شکل امروزی را به خود گرفته و دنیا را متحول کرده است. در طول تاریخ هر زمان که یک ویروس همه‌گیر ظهور پیدا کرده است، معماران به تامل در مورد نقش طراحی‌های معماری در پیشگیری از اثرات مخرب آن پرداخته‌اند.

پس از پایان هر دوره از شیوع یک بیماری تحولاتی در طراحی شهری و معماری ساختمان‌ها به وقوع پیوسته است تا در صورت تکرار بحران قبلی، آسیب‌های کمتری بر زندگی بشر وارد شود. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که کرونا، با این حجم گسترش، همه ابعاد زندگی بشر به خصوص معماری ساختمانی و طراحی شهری را تحت تاثیر قرار دهد.



آپارتمان‌ها جای خود را به خانه‌های ویلایی خواهد داد

در چند دهه اخیر کمبود فضای شهری معماران را بر آن داشته تا از کم‌ترین زمین مسکونی بیشترین استفاده را برای سکونت شهروندان ببرند. به همین علت، شهرها مملو از آسمان‌خراش‌هایی شده که بدون داشتن یک فضای باز نظیر بالکن سر به فلک کشیده و شاید صدها نفر را در خود جای داده است. پس از گسترش ویروس کرونا محققان دریافته‌اند که این ویروس ممکن است از یک فرد به چند نفر منتقل شود، بنابراین هرچه تماس افراد با یکدیگر کمتر باشد احتمال آلوده شدن آن‌ها به این ویروس خطرناک کمتر خواهد بود.

چیزی که در اینجا ذهن همه را درگیر می‌کند این که چگونه می‌توان خود را در خانه‌هایی بدون تراس حبس کرد تا از تماس با سایرین در امان ماند؟ و این که آیا حتی در صورت خودجداسازی امکان آلوده شدن افراد در آسمانخراش‌های پرجمعیت وجود دارد؟

بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که کووید-۱۹ سبک خانه‌سازی را در آینده تحت تاثیر قرار دهد و مردم زندگی در خانه‌های ویلایی را به آپارتمان‌هایی با فضای بسته ترجیح دهند. در این صورت، حتی اگر یک بار دیگر ویروسی همچون کرونا گسترش پیدا کند، مردم می‌توانند با فاصله مطمئن از دیگران، در زمان خودجداسازی در فضای باز خانه خود اوقات شادتری را بگذرانند.



بخش‌هایی از خانه‌ها به اتاق‌های اداری اختصاص داده خواهد شد

کرونا باعث متوقف شدن فعالیت اغلب کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شده است در نتیجه بسیاری از مردم کار خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که بعضی از مردم نیز در منازل خود شروع به دورکاری کرده‌اند؛ اما طراحی بسیاری از خانه‌های امروزی به‌گونه‌ای است که برای انجام کارهای از راه دور فضای کافی وجود ندارد و حتی اگر فضای کافی در دسترس باشد، کار کردن در کنار سایر اعضا خانواده برای افراد مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

بر این اساس ممکن است معماران در طراحی‌های آینده خانه‌ها، احداث یک محل کاری را جز ضروری یک ساختمان بدانند. شاید اگر ساختمان‌ها در آینده شکل ویلایی به خود بگیرد، معماران بخش کوچکی از حیاط خانه را به فضایی برای انجام دورکاری‌ها اختصاص دهند. در غیر اینصورت، ممکن است فضای زیر پلکان‌ها یا قسمتی از بالکن‌ها همانند اتاق طراحی شود و در اختیار اعضای خانواده برای انجام فعالیت شغلی قرار گیرد.



مردم در خانه‌های خود مزارعی سبز پرورش خواهند داد

ترس انتقال ویروس از مواد غذایی‌، به خصوص سبزی‌ها و سایر موادی که بسته‌بندی نیست، باعث شده است بسیاری از مردم از خرید و مصرف این گونه خوراکی‌ها خودداری کنند. حتی خرید نان از نانوایی‌ها نیز به حد قابل توجهی در میان مردم کاهش یافته است و بسیاری تلاش کرده‌اند شخصا در خانه‌هایشان نان بپزند.

اگرچه اکنون هم وجود مزارع سبز در بسیاری از شهرهای جهان رایج است، با این حال پیش‌بینی می‌شود که در آینده تمام مردم بخش‌هایی از بالکن‌ها و حیاط‌های خود را به پرورش سبزی‌های خوراکی اختصاص دهند تا با اطمینان بیشتری این مواد ضروری را مصرف کنند. حتی ممکن است افرادی که در خانه‌های خود بالکن و حیاط ندارند، پشت‌بام‌های خود را به مزارع سبزیجات تبدیل کنند.



سیستم‌های تسویه هوا و آب تغییر پیدا خواهد کرد

ویرس کرونا نگرانی‌های بسیاری را در میان مردم به وجود آورده است؛ برخی می‌ترسند که ویروس از طریق آب وارد منازل آن‌ها شود، در حالی که برخی دیگر نگرانند مبادا ویروس در هوا معلق بماند و هوای داخل خانه‌ها را آلوده کند. بر این اساس، شاید بسیاری از مردم پس از پایان بحران کرونا چاه‌هایی در خانه‌های خود حفر کنند تا آب مورد نیاز خود رابه طور مستقیم از آن تامین کنند. سازندگان لوازم خانگی نیز ممکن است دستگاه‌هایی تولید کنند که با نصب روی خانه‌ها، هوای بیرون را پس از تهویه به داخل هدایت می‌کند.

اگرچه گسترش ویروس کرونا آثاری بسیار مخرب از خود بر جای خواهد گذاشت اما اگر با دید مثبت به دوران پساکرونا بنگریم خواهیم دید که تجربه انسان از این دوران او را به سمت زندگی سالم‌تر و معماران را به سمت طراحی‌های شهری بهتر سوق خواهد داد.



ایمنا


برچسب ها:

معماری ،ویروس کرونا 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman