علت آشفتگی بازار مسکن در قزوین چیست؟

علت آشفتگی بازار مسکن در قزوین چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۵۳ | ۱۳۹۹/۰۲/۰۱

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان قزوین گفت: رکود بالای ساخت­ و ساز مسکن در سالیان اخیر کفه تقاضا را بسیار سنگین­ تر از کفه عرضه کرده و بازار املاک در استان قزوین را آشفته کرده است.
به گزارش اخبار ساختمان، یوسف عبدی شیخلری با بیان اینکه نبود نظارت سبب نابسامانی بازار مسکن در کشور و استان شده است، اظهار داشت: رکود بالای ساخت و ساز مسکن در سالیان اخیر کفه تقاضا را بسیار سنگین­ تر از کفه عرضه کرده و همزمان با رهاشدن فنر قیمت ارز، وضعیت بازار املاک در استان قزوین را این چنین آشفته کرده است.

وی افزود: اگر روند تولید مسکن مهر توسط دولت حتی با شیب­ رشد کمتر در استان دنبال می­ شد، امروز شاهد این بازار سیاه و مکاره در خرید، فروش و اجاره ملک نبودیم.

عبدی شیخلری خلأ قانونی را از دلایل دیگر نابسامانی بازار ملک و مسکن دانست و ادامه داد: از آنجایی که قانون­ گذار، خرید، فروش و اجاره ملک را در در حیطه قرادادهای نامعین تعریف کرده، بنابراین مالک طبق قانون می­ تواند هر قیمتی که دوست دارد بر ملک خود بگذارد و هیچ قانونی هم نمی­تواند او را مجرم بشناسد.

رکود جدی معاملات مسکن به خاطر کرونا

این کارشناس بازار مسکن با ذکر اینکه شیوع ویروس کرونا بازار ملک را به کما برده است، گفت: طی 2 ماه اخیر به خاطر بحران کرونا میزان معاملات مسکن در استان قزوین بیش از 80 درصد کاهش داشته و پیش‌بینی ما این است که این رکود تا پایان بحران کرونا ادامه داشته باشد.

عبدی شیخلری اضافه کرد:‌ همچنین طی چهار ماه اخیر یعنی از بهمن‌ماه 98 شاهد افزایش قیمت ملک و مسکن در استان قزوین نبودیم و هر چه افزایش قیمت داریم، مربوط به 10 ماهه اول سال گذشته است.

وی بیشترین رشد قیمت مسکن و اجاره­ بها در سال‌های اخیر را ناشی از سفته ­بازی در سایت­ هایی مانند دیوار برشمرد و عنوان کرد: با توجه به قیمت‌های نجومی‌ای که در وب گاه ­های فروش اینترنتی برای ملک عرضه می‌شود، باید بگویم که این قیمت­ ها حداقل یک تا 2 میلیون تومان فراتر از قیمت واقعی هستند که باید مورد توجه خریداران قرار بگیرد.

عبدی شیخلری ادامه داد: متاسفانه در این سایت‌ها با وجود رونق­ نداشتن بازار فروش مسکن، قیمت­ها تحت­ تاثیر فضای روانی و دلال­ بازی­ ها مرتب افزایش پیدا می­ کند. به همین خاطر چندین بار به مراجع قضایی نامه نوشته‌ایم و قرار شده که در این سایت‌ها اعلام قیمت نکنند که متاسفانه این موضوع به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود.

تسنیم

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman