روند کاهشی معاملات مسکن از اسفندماه

روند کاهشی معاملات مسکن از اسفندماه
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۰۳ | ۱۳۹۹/۰۱/۲۸

به دنبال شیوع کرونا و کاهش مراجعات حضوری برای خرید مسکن، میزان خرید و فروش از نیمه اسفند سال گذشته به بعد با کاهش قابل توجهی نسبت به هفته‌های اخیر روبه رو بوده است.
به گزارش اخبار ساختمان، نگاه آماری به وضعیت ساختمان ایران در اسفندماه ۹۸ نشان می دهد که شامخ (شاخص مدیران خرید) ساختمان در ماه اسفند نسبت به بهمن روند کاهشی داشته و میزان فعالیتهای تولیدی یا ارائه خدمات ساختمانی نسبت به بهمن ماه بیش از ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار و برنامه ریزی اتاق تعاون ایران، صرفنظر از تاثیر شیوع کرونا بر کاهش میزان فعالیتهای تولیدی ساختمان، بخشی از این کاهش به دلیل تحویل سفارشات پیش از اسفند برخی صنایع تولیدی بوده است اما در برخی از هلدینگهای فعال در زمینه پروژه‌های ساختمانی، به دلیل انجام و تکمیل قراردادهای قبلی، میزان فعالیت‌های انجام شده اندکی بهبود یافته است.

از طرف دیگر، عدم اطمینان از وضعیت بازار میزان سفارشات جدید را تا ۳۳ درصد کاهش داده که به تبع آن مواد اولیه کمتری خریداری شده است این در حالی است که قیمت مواد اولیه در حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

در بخش نیروی انسانی علیرغم مشکلات موجود، کارفرمایان تلاش کرده اند نیروهای کار خود را حفظ کنند به نحوی که تعداد نیروهای انسانی در مجموع چهار درصد کاهش داشته و میزان کارهای معوق نیز به دلیل تحویل سفارشات قبلی از کاهشی ۱۱ درصدی برخوردار بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار و برنامه ریزی اتاق تعاون ایران، با وجود آنکه در بخش مسکن، قدرت خرید عامه مردم به دلیل تورم همچنان پایین است، پارامترهایی نظیر افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، انتظارات تورمی و قرار گرفتن در بازه زمانی پر تعداد معاملات مسکن در ماه پایانی سال موجب افزایش قیمت مسکن شده است، با این حال با شیوع بیماری کرونا و کاهش مراجعات حضوری برای خرید مسکن، میزان خرید و فروش از نیمه اسفند سال گذشته به بعد با کاهش قابل توجهی نسبت به هفته های اخیر روبه رو بوده است.

در بخش عمرانی نیز همچنان به دلیل کمبود اعتبارات عمرانی و عدم پرداخت دستمزد پیمانکاران، کندی یا تعلیق روند انجام پروژه‌های عمرانی را شاهد هستیم.

با توجه به اهمیت بخش ساختمان در افزایش اشتغال و رشد و توسعه اقتصادی، لازم است در شرایط کنونی دولت با تخصیص اعتبارات بیشتر به پروژه های عمرانی، زمینه رونق این بخش را فراهم کند.

مرکز آمار و برنامه ریزی اتاق تعاون ایران برای اولین بار در کشور از مهرماه سال گذشته تاکنون نسبت به اجرای طرح شامخ ساختمان اقدام کرده و نتیجه آن را به صورت ماهانه منتشر می کند.

ایسنا

برچسب ها:

مسکن ،مصالح ساختمانی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman