عرضه نانو الکترود، با مقاومت بالا در برابر جذب رطوبت

عرضه نانو الکترود، با مقاومت بالا در برابر جذب رطوبت
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۶ | ۱۳۹۹/۰۱/۲۸

یکی از شرکت‌های صنعتی با استفاده از نانو ذرات، الکترودهای جوشکاری با پوشش قلیایی عرضه کردند که این الکترودها مقاومت بالایی در برابر جذب رطوبت دارند و این محصول توانسته‌ است یکی از چالش‌های بخش صنعتی را مرتفع کند.
به گزارش اخبار ساختمان، ترک هیدروژنی ازجمله عیوب جوشکاری محسوب می‌شود که اغلب در منطقه متأثر از حرارت جوشکاری (HAZ) رخ داده و کیفیت ناحیه جوشکاری شده را به‌شدت کاهش می‌دهد و می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد؛ ازاین‌رو جلوگیری از بروز این‌گونه عیوب همواره از اهمیت زیادی برخوردار است.

یکی از عوامل بروز این عیب ورود رطوبت به فلز جوش از طریق پوشش الکترود در هنگام استفاده از الکترودهای قلیایی در جوشکاری است؛ از این رو تولید الکترودهای مقاوم به رطوبت و رسیدن به ملزومات استاندارد AWS A۵.۱ از جمله دغدغه‌های شرکت‌های تولیدکننده الکترود است.

در این راستا یکی از شرکت‌های صنعتی فعال در زمینه تولید انواع مواد جوشکاری شامل الکترودهای پوشش‌دار، فلاکس‌های زیرپودری، سیم‌های توپودری، سیم‌های توپر با آلیاژهای مختلف با استفاده از نانوذرات در فرمولاسیون پوشش الکترودهای قلیایی راهکارهایی را برای رفع این چالش ارائه داده است.

برای تولید این الکترودها پس از توزین و مخلوط کردن مواد اولیه اقدام به اضافه کردن نانوذرات به چسب کرده و چسب حاوی ماده نانو به مخلوط خشک اضافه و با آن ترکیب می‌شود. با اکسترود مخلوط‌تر نهایی بر روی مغزی فولادی الکترود و تولید الکترود روکش‌دار و پخت الکترودها در کوره، محصول نهایی آماده عرضه به مصرف‌کنندگان می‌شود.

ماده نانو افزوده شده با انجام پیوند شیمیایی با پیوندهای مولکولی موجود در چسب سبب حذف پیوندهای آزاد شده و در این صورت جذب هیدروژنی از این طریق صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل روکش این الکترودها در برابر جذب آب مقاوم می‌شود. این الکترودها و دیگر الکترودهای قلیایی با استحکام‌های بیشتر و همچنین الکترودهای مورد استفاده برای جوشکاری فولادهای زنگ نزن، در صنایع مختلف از جمله ساخت تجهیزات و سیستم‌های لوله‌کشی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع سیمان، دفاع، کشتی‌سازی و سازه کاربرد فراوان دارند.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman