افت 30 درصدی شاخص شامخ در سایه کرونا

افت 30 درصدی شاخص شامخ در سایه کرونا
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۴۹ | ۱۳۹۹/۰۱/۲۷

بررسی وضعیت ساختمان ایران در اسفندماه ۹۸ نشان داد، شامخ (شاخص مدیران خرید- PMI) صنعت ساختمان در اسفند ۹۸ نسبت به بهمن ماه روند کاهشی داشته است.

به گزارش اخبار ساختمان، عدد شاخص شامخ کل در اسفندماه ۹۸، بر روی عدد ۳۵ قرار گرفت. چراکه میزان فعالیت‌های تولید یا ارائه خدمات ساختمانی نسبت به ماه قبل بیش از ۳۰ درصد کاهش یافت.

بنا بر اعلام فعالان این حوزه، بجز تأثیر برجسته شیوع بیماری کرونا بر کاهش میزان فعالیت‌های تولیدی بخش ساختمان، بخشی از این کاهش به دلیل تحویل سفارشات پیش از اسفند در برخی صنایع تولیدی بوده که هرسال عملاً در اسفند و فروردین فعالیت خاصی انجام نمی‌دهند.

در برخی از شرکتهای هلدینگ فعال در زمینه پروژه‌های ساختمانی، بدلیل انجام و تکمیل قراردادهای قبلی، میزان فعالیت‌های انجام شده در برخی موارد اندکی افزایش یافت. از سوی دیگر به دلیل نااطمینانی از وضعیت بازار، میزان سفارشات جدید ۳۳ درصد کاهش داشت. در نتیجه مواد اولیه کمتری نیز خریداری شد. اما قیمت مواد اولیه حدود ۱۰ درصد افزایش یافت. با وجود مشکلات موجود، کارفرمایان بر حفظ نیروی کار خود تلاش کرده و تعداد نیروی انسانی در مجموع تنها ۴ درصد کاهش یافت. باتوجه به تحویل سفارشات قبلی در بسیاری موارد، میزان کارهای معوق نیز حدود ۱۱ درصد کاهش یافت.

خاطر نشان می‌شود؛ صنعت ساختمان براساس استاندارد بین المللی طبقه بندی کلیه فعالیت‌های اقتصادی (ISIC)، به سه گروه اصلی ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت‌های ساخت و ساز تخصصی ساختمان دسته‌بندی می‌شود. در یک تقسیم بندی دیگر، بخش ساختمان شامل دو بخش کلی مسکونی و غیرمسکونی (تجاری و عمرانی) است.

 

بیشتر بخوانید:

بررسی وضعیت شاخص شامخ بهمن ماه

درحالی‌که در بخش مسکونی، قدرت خرید عامه مردم به دلیل تورم بالا همچنان پایین است، پارامترهایی همچون افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، همچنین قرارداشتن در بازه زمانی پرتعداد معاملات در ماه پایانی سال و انتظارات تورمی، باعث افزایش قیمت مسکن شد.

در حالیکه با شیوع بیماری کرونا و کاهش مراجعات حضوری برای خرید مسکن، میزان خرید و فروش بویژه از نیمه اسفند به بعد با کاهش زیادی نسبت به هفته‌های قبل مواجه شد.

در بخش تولید تجهیزات ساختمانی تحت تأثیر افزایش قیمتهای مقاطع فولادی بویژه در بخش آهن و میلگرد، نوسانات ارزی، تشدید مشکلات در حوزه واردات مواد اولیه همزمان با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن راه‌های مرزی و تاکید بر کاهش فعالیت‌های فیزیکی، عملاً میزان فعالیت‌های تولید و خدمات با کاهش زیادی نسبت به ماههای قبل مواجه شد.

در بخش عمرانی نیز همچنان بواسطه کمبود اعتبارات عمرانی دولت و عدم پرداخت دستمزد پیمانکاران، کند بودن یا تعلیق روند انجام پروژه‌های عمرانی کماکان مشهود بود. با توجه به اهمیت این بخش در افزایش اشتغال و رشد اقتصادی، لازم است در شرایط کنونی، دولت با تخصیص اعتبارات بیشتر به بخش عمرانی، زمینه رونق این بخش را فراهم سازد.

گفتنی است، اتاق تعاون ایران برای نخستین بار در کشور از مهرماه ۱۳۹۸ نسبت به اجرای طرح شامخ ساختمان اقدام کرده که نتیجه آن بصورت ماهانه توسط مرکز آمار اتاق تعاون ایران منتشر می‌شود.

مهر


برچسب ها:

شاخص شامخ ،مسکن ،ساختمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman