رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد:

یک میلیون و ۸۷۰ هزار مسکن بازسازی شد

یک میلیون و ۸۷۰ هزار مسکن بازسازی شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۷ | ۱۳۹۹/۰۱/۲۴

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بازسازی یک میلیون و ۸۷۰ هزار واحد مسکونی تخریب شده بر اثر حوادث طبیعی به اتمام رسیده است.
به گزارش اخبار ساختمان، علی تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به سالروز تاسیس بنیاد مسکن و حساب ۱۰۰ امام گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ساخت و تامین مسکن شهری اقداماتی از جمله ساخت و ساز طرح مسکن محرومین در شهر، احداث مسکن در قالب طرح مسکن مهر، احداث مسکن توسط انجمن خیرین مسکن ساز، فعالیت‌های شرکت‌های تابع در ساخت انبوه مسکن و همچنین پرداخت وام ودیعه مسکن شهری انجام داده است.

او با بیان اینکه آمار مربوط به واحد‌های مسکونی اتمام یافته طرح مسکن محرومین در حوزه مسکن شهری از ابتدا تا کنون ۱۳۵ هزار و ۴۷۷ واحد مسکونی است، گفت: در سال ۹۶، سه هزار و ۴۸۵ واحد مسکونی و در سال ۹۷، ۲ هزار و ۹۴۱ واحد مسکونی به اتمام رسید و در سال گذشته هم هزار واحد مسکونی احداث شده و ساخت ۱۳ هزار واحد مسکونی کلید خورده است.

احداث ۶ هزار و ۱۰۰ واحد مسکن مهر در سال گذشته

رئیس بنیاد مسکن به آمار احداث مسکن در قالب طرح مسکن مهر هم اشاره کرد و افزود: تعداد واحد‌های اتمام یافته طرح مسکن مهر در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر از ابتدا تا کنون ۳۲۶ هزار و۶۳۳ واحد بوده که از این تعداد در سال ۹۶، سه هزار و ۹۳۶ واحد مسکونی و در سال ۹۷، ۲ هزار و ۴۳۵ واحد و در سال گذشته هم ساخت ۶ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی به اتمام رسید و ساخت ۷ هزار و ۶ واحد مسکونی همچنان ادامه دارد.

تابش به آمار مسکن توسط انجمن خیرین مسکن ساز هم اشاره کرد و گفت: از سال ۸۳، ۲۳ هزار و ۳۰۸ واحد توسط انجمن خیرین مسکن ساز ساخته شان به اتمام رسید که از این تعداد در سال ۹۶ دو هزار و ۷۵۹ واحد مسکونی و در سال ۹۷، ۳ هزار و ۳۰۷ واحد مسکونی به اتمام رسیده و در سال گذشته هم ۲ هزار و ۶۲۶ واحد مسکونی احداث‌شان به اتمام رسیده و ۹۰۲ واحد مسکونی هم در حال اجرا است.

رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه ۶۲ هزار و ۷۸۸ واحد مسکونی تاکنون توسط شرکت‌های تابعه در ساخت انبوه مسکن ساخته شده است، گفت: از این تعداد یک هزار و ۹۱۰ واحد مسکونی در سال ۹۶ و یک هزار و ۶۰۶ واحد مسکونی در سال ۹۷ و یک هزار و ۳۸۵ واحد مسکونی هم در سال گذشته به اتمام رسیده و ۷ هزار و ۲۴۰ واحد مسکونی هم در حال اجرا است.

تابش توضیح داد: واحد‌های مسکونی اتمام یافته توسط بنیاد مسکن برای اقشار کم درآمد هم در دستور کار بوده است که این اقدامات شامل طرح مسکن شهری به محرومان و طرح مسکن مهر در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر و همچنین طرح مسکن انجمن خیرین مسکن ساز توسط شرکت‌های تابعه بوده که از ابتدا تاکنون ۵۴۸ هزار و دویست و شش واحد مسکونی به اتمام رسیده است.

او گفت: در سال گذشته ۱۱ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی احداث شده و ۲۸ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی هم در حال اجرا است.

رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه از سال ۸۸ تا سال ۹۲، ۱۵۰ هزار و ۹۸۹ جهت اخذ وام ودیعه مسکن به بانک‌ها معرفی شده‌اند، افزود: تاکنون ۳۲۷ میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده است.

تابش با اشاره به اینکه از سال گذشته بنیاد مسکن درگیر حوادث طبیعی بسیار زیادی از همان روز‌های ابتدایی سال بوده است، ادامه داد: در ابتدای سال گذشته ۲۱ استان درگیر سیل بودند و بعد از آن هم بنیاد مسکن اقدام به بازسازی واحد‌های مسکونی خسارت دیده ناشی از زلزله کرد.

او توضیح داد: عمده استان‌های کشور درگیر سیل بودند که بنیاد مسکن بلافاصله اقدام به بازسازی و نوسازی واحد‌های خسارت دیده و همچنین واحد‌های تعمیراتی شد و این در حالی بود که در ابتدای ماه‌های سال گذشته بنیاد مسکن کار بازسازی واحد‌های خسارت دیده ناشی از زلزله کرمانشاه را در دستور کار داشت.

رئیس بنیاد مسکن افزود: در سال گذشته بنیاد مسکن اقدامات مربوط به بازسازی واحد‌های خسارت دیده ناشی از زلزله سراب در آذربایجان شرقی و همچنین زلزله در آذربایجان غربی را انجام داد که همزمان با آن سیل گسترده در سیستان و بلوچستان رخ داد که همین موضوع باعث افزایش تعداد واحد‌های خسارت دیده شد.

تابش بیان کرد: ۲۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان وام بلاعوض جهت احداث بازسازی واحد‌های خسارت دیده و همچنین واحد‌های مسکن روستایی پرداخت شد و ۵۳۲ هزار واحد مسکونی هم بر اثر این حوادث دچار خسارت شدند.

او با بیان اینکه تعداد کل واحد‌های بازسازی شده در قالب احداثی و تعمیراتی در مناطق آسیب دیده از سوانح طبیعی از ابتدا تا کنون یک میلیون و ۸۷۰ هزار واحد مسکونی بوده که در سال ۹۶، ۱۵۶ هزار و ۳۹۲ واحد مسکونی در سال ۹۷، ۲۳ هزار و ۵۹۱ واحد مسکونی و در سال گذشته هم ۱۴۱ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی دچار خسارت شده‌اند.

رئیس بنیاد مسکن تاکید کرد: تعداد واحد‌های مسکونی پایان یافته طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی تاکنون یک میلیون و ۷۳۰ واحد مسکونی بوده که در سال ۹۶، ۴۵ هزار و ۲۱۸ واحد مسکونی و در سال ۹۷، ۷۴ هزار و ۳۵ واحد و در سال گذشته هم ۸۴ هزار واحد مسکونی به بهره برداری رسیده و ۹۴ هزار واحد مسکونی هم در حال اجرا است.

تابش بیان کرد: سال ۸۴ تاکنون ۴۰۳ هزار واحد در سوانح بازسازی شده که تعداد کل واحد‌های احداثی مقاوم روستایی از سال ۸۴ تاکنون میلیون و ۳۴۱ هزار و ۱۳۳ واحد است.

رئیس بنیاد مسکن تصریح کرد: بنیاد مسکن تامین مسکن اقشار محروم روستایی هم در قالب تفاهم نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور را در دستور کار خود قرار داده که طبق هماهنگی‌های انجام شده این تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان برنامه و بودجه کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با موضوع تامین ۴۰ هزار و ۹۴۰ واحد مسکونی در ۹ استان کشور طی دو سال ۹۷ و ۹۸ تنظیم شد.

تابش اظهارکرد: در سال ۹۷، ۱۶ هزار واحد مسکونی و در سال ۹۸ هم ۲۴ هزار و ۹۴۰ واحد مسکونی ساخته شد که باید ساخته می‌شد که از این تعداد تاکنون ۱۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی به پایان رسیده و ۲۸ هزار و ۶۴۰ واحد مسکونی هم در حال اجرا است.

رئیس بنیاد مسکن به فعالیت‌های بنیاد مسکن در بخش عمران روستایی از جمله تهیه طرح‌های هادی روستایی و اجرای طرح‌های هادی روستایی هم اشاره کرد و گفت: تعداد طرح‌های هادی روستایی که برای روستا‌های کشور از ابتدا تا کنون تهیه شده ۳۸ هزار و ۶۰۶ روستا بوده و تعداد بازنگری‌های صورت گرفته برای روستا‌هایی که افق طرح آن‌ها به پایان رسیده از ابتدا تا کنون ۹۹۵۰ روستا است.

تابش بیان کرد: در سال ۹۶، ۱۷۵ روستای جدید و یک هزار و ۳۱۷ روستا طرح هادی شان بازنگری شده و در سال ۹۷ هم ۱۳۶ روستای جدید طرح هادی شان اجرا شده و یک هزار و ۲۵۵ روستا هم طرح هادی شان بازنگری شده است.

او افزود: در سال گذشته برای ۴۰ روستا طرح هادی جدید اجرا شد و برای ۷۳۰ روستای مهم طرح هادی جدید بازنگری شد.

تابش با بیان اینکه تعداد اجرای طرح‌های هادی روستایی از ابتدا تا کنون ۱۹ هزار و ۶۸۴ روستا بوده که از این تعداد در سال ۹۶، ۷ هزار و ۴۰۰ روستا و در سال ۹۷ هم ۵۵ هزار و ۴۴۴ روستا انجام شده و در سال ۹۸ هم هزار و ۵۲۵ روستا طرح هادی شان اجرا شده است.

رئیس بنیاد مسکن به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه روستایی جهت تعمیر و ساخت مسکن روستایی هم اشاره کرد و گفت: تعداد خانوار‌هایی که تسهیلات قرض‌الحسنه جهت تعمیر مسکن روستایی از سال ۹۳ تاکنون دریافت کردند، ۷۵ هزار و ۸۴۰ خانوار است.

تابش با بیان اینکه سه میلیون و سیصد و ۱۵ هزار و ۴۳۳ سند واحد‌های مسکونی روستایی تاکنون صادر شده است، افزود: از این تعداد ۷۸ هزار و ۶۸۸ سند در سال ۹۶ و ۶۹، یک هزار و ۸۶۱ سند واگذار شده است.

او به صدور اسناد اماکن شهری هم اشاره کرد و گفت: تعداد اسنادی که برای شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر تاکنون صادر شد، ۳ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۴۳ سند است که از این تعداد درسال ۹۶، ۷۸ هزار و ۶۸۸ سند و در سال ۹۷، ۶۹ هزار و ۸۶۱ سند و در سال ۹۸، ۴۱ هزار ۸۴۵ سند بوده است.

تابش تاکنون دو میلیون و ۶۳۲ هزار و ۴۷۷ واحد مسکونی خدمات فنی صدور پروانه ساختمان‌های روستایی دریافت کردند که از این تعداد در سال ۹۶، ۱۷۵ هزار و ۷۰۹ واحد مسکونی بوده و در سال ۹۷ هم ۱۵۹ هزار و ۷۱۲ نفر و در سال گذشته هم ۱۷۱ هزار و ۵۸۰ واحد مسکونی بوده است.

رئیس بنیاد مسکن به تفاهم نامه سه‌جانبه بین بنیاد مسکن بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی سازمان بهزیستی و انجمن خیرین مسکن ساز جهت تأمین مسکن برای خانوار‌های دارای حداقل دو عضو معلول اشاره کرد و گفت ۱۴ هزار و ۳۲۴ خانوار که (۶ هزلر ۵۸۸ خانوار روستایی و ۷ هزار ۷۷۳۶ خانوار شهری) است که تاکنون ۸۰۶۸ واحد مسکونی شامل ۳۶۳۱، ۴ هزار و۴۳۷ واحد شهری) به اتمام رسیده و در سال گذشته هم ۵۵۴۶ واحد مسکونی به اتمام رسید.

تابش توضیح داد: در سال‌های گذشته بنیاد مسکن در جهت ساماندهی کپرنشینان اقدامات گسترده‌ای انجام داده که تاکنون ۴۲ هزار واحد مسکونی دائمی مقاوم در این حوزه ساخته است.

باشگاه خبرنگاران

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman