مدیرکل بنیاد مسکن استان خوزستان خبر داد:

ارائه تسهیلات به خانه های فرسوده روستایی

ارائه تسهیلات به خانه های فرسوده روستایی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۸ | ۱۳۹۹/۰۱/۲۴

مدیرکل بنیاد مسکن استان خوزستان گفت: اگر کسی را در روستاها می شناسید که مسکن مطلوبی ندارد می‌توانید آنها را به بنیاد مسکن معرفی کنید تا از محل تسهیلات مقاوم‌سازی به آنها کمک کنیم.
به گزارش اخبار ساختمان، مسعود انصاریان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به تعطیلی معادن، امکان حمل‌ونقل مصالح برای ساخت‌وساز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه به اهالی روستا اعلام کردیم که کارگر ماهر تربیت کنند تا کار هر روستا توسط جوانان خودش انجام شود، افزود: برخی از جوانان با وجود بیکاری دنبال کسب مهارت نیستند ولی در این بین یک زن خانه‌دار از باوی مهارت آرماتوربندی را کسب کرده است و کارهای این حوزه را انجام می‌دهد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان خوزستان بیان کرد: تعدادی از جوانان در شوش نیز در حوزه صنعت ساختمان آموزش‌های لازم را کسب کردند و نیروی کار ماهری در این زمینه شدند.

انصاریان با تأکید بر اینکه کارگران ساده روستایی باید به کارگران ماهر تبدیل شوند، گفت: اگر پولی برای توسعه و عمران روستاها هزینه می‌شود، چه بهتر که نیروی کار از همان روستاها به کار گرفته شود تا چرخه اقتصادی آنها فعال‌تر شود.

وی با بیان کرد: در زلزله مسجدسلیمان ستاد بنیاد مسکن مازندران معین این شهرستان شد و کل واحدهای ارزیابی شده در شهر مسجدسلیمان و گُلگیر ۱۱ هزار و ۸۳۹ مورد بوده است و از این بین یک هزار و ۸۸۱ واحد احداثی و ۹ هزار و ۹۵۸ واحد نیز تعمیری بودند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان خوزستان تصریح کرد: تاکنون ۸۲۳ نفر به بانک معرفی و عقد قرارداد برای هفت هزار و ۴۰۴ واحد صورت گرفت و کار هفت هزار و ۶۵۹ واحد تعمیراتی آغاز شد و تاکنون هفت هزار و ۲۰۳ واحد نیز به اتمام رسیده است.

انصاریان خبر داد: عملیات ساخت ۲۸۹ واحد احداثی و ۷۵۰ واحد سیستم سازه‌ای آغاز شده است و تهیه صحیح نقشه‌ها و استعلامات از شهرداری باید با دقت کامل انجام شود.

وی در ادامه افزود: دو قطعه زمین ۹ و چهار هکتاری از مسکن و شهرسازی برای ساخت واحدهای مسکونی در مسجدسلیمان اختصاص دادیم.

وی در ادامه عنوان کرد: مسجدسلیمان پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و ساخت مسکن در این شهرستان باید برای بافت فرسوده، انتقال مناطق آلوده به نفت و گاز و همچنین بازسازی واحدهای آسیب دیده انجام شود.

انصاریان بیان کرد: تاکنون یک هزار نفر را برای صدور پروانه به شهرداری مسجدسلیمان معرفی کردیم که از این تعداد فقط ۲۸۹ نفر موفق به اخذ پروانه شده‌اند زیرا سایر افراد امکان درجاسازی واحد مسکونی خود را نداشته‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان خوزستان تصریح کرد: عمده واحدهای مسکونی آسیب دیده از زلزله مسجدسلیمان در مناطق خطرناک و حتی عمق دره ساخته شده بودند.

وی بیان کرد: دو قطعه زمینی که مسکن و شهرسازی برای جابه‌جایی منازل مسجدسلیمان اختصاص داده است، کافی نیست و در حال رایزنی برای اختصاص زمین بیشتر از سوی سازمان ذی‌ربط هستیم.

انصاریان گفت: در سال‌های قبل یک شهرک هزار و ۴۰۰ واحدی برای جابه‌جایی منازل منطقه آلوده به نفت تعیین شد که تاکنون ۵۰۰ واحد تحویل و بیش از ۵۰۰ واحد دیگر نیز پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد دارند.

وی عنوان کرد: برای آب‌گرفتگی آذرماه سال گذشته در اهواز، کارون، آبادان و خرمشهر چهار هزار و ۱۹۶ واحد ارزیابی شدند که از این تعداد فقط ۱۹۵ واحد احداثی، یک هزار و ۷۴۴ واحد تعمیری، یک هزار و ۹۱۳ واحد معیشتی و یک هزار و ۹۱۶ واحد هم سالم بدون آسیب بودند.

وی اضافه کرد: برای آب‌گرفتگی سال گذشته ۱۷۷ واحد به منظور صدور پروانه ساختمان به شهرداری معرفی شد، دستور شروع کار تعمیر برای ۹۵۸ واحد از سوی ناظران صادر شده و همچنین از این بین کار ۴۵۵ واحد آغاز شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان خوزستان افزود: برای کمک معیشتی و تسهیلات بلاعوض منازل مذکور هم بخشی از مبالغ مصوب شده از سوی دولت پرداخت شده و فقط افراد باید برای انعقاد قرارداد به بانک مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: پس از بروز سیل فروردین سال گذشته با دانشگاه شهید چمران اهواز قراردادی به منظور انجام مطالعات منعقد شد و تمام روستاهای آب‌گرفته در این سیل مورد مطالعه دقیق و همه‌جانبه از سوی اساتید برنامه‌ریزی، عمران و سازه و همچنین آب این دانشگاه قرار گرفت.

وی با عنوان اینکه اساتید دانشگاه چمران اقدامات بسیار زیادی را در انجام و شاخص‌های مدنظر برای ارتفاع ساختمان‌سازی در هر روستا تعیین کردند، افزود: واحدهای آسیب‌دیده از سیل سال گذشته به طور عمومی روی سطح زمین و بدون پی‌ریزی بودند و با تعیین شاخص‌های جدید از سوی اساتید دانشگاهی واحدهای ساخته شده در صورت بروز سیلاب آسیب نمی‌بینند و در عین حال آب وارد این واحدها نمی‌شود.

انصاریان بیان کرد: دایک حفاظتی برای بسیاری از روستا تعیین و کار روستاهای دارای اولویت‌دار نیز شروع شد که تاکنون پیشرفت ۶۵ درصدی داشته است که در سیل سال گذشته برای ۷۶ روستایی که به شدت آسیب دیده و شبکه معابر و زیرسازی آنها تخریب شدند نیز از محل اعتبارات ملی مبالغی اختصاص داده و پیمانکاران نیز تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی نیز مورد توجه بنیاد مسکن قرار دارد و سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی خوزستان تسهیلات مقاوم‌سازی دریافت کردند که کار ساخت آنها شروع و به هر واحد ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات با نرخ ۱۴ درصد تعلق گرفت، عنوان کرد: به مردمی که در مناطق با پهنه خطر و دارای زلزله‌های مستمر هستند نیز توصیه داریم تا از این فرصت و تسهیلات ارزان‌قیمت مقاوم‌سازی بهره‌مند شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان خوزستان گفت: برای مقاوم‌سازی نقشه‌ها به صورت رایگان در اختیار اهالی روستا قرار گرفته است و ناظران هم کار نظارت را انجام می‌دهند تا واحدهای مقاوم در برابر زلزله‌های تا هفت و نیم ریشتری ساخته شوند، وام مقاوم‌سازی منازل به اهالی روستا و یا شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر تعلق می‌گیرد.

وی تصریح کرد: از سال ۹۴ غیره یارانه‌ای در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌گرفت و ما نیز با همکاری دهیاری‌ها برای زیرسازی معابر و آسفالت در روستاها از آن استفاده می‌کردیم، از سال ۹۴ تاکنون ۵۶۲ روستا از ظرفیت غیر یارانه‌ای بهره‌مند شده و در مجموع حدود ۶ میلیون مترمربع از سطح معابر روستاها آسفالت شده است.

انصاریان در ادامه افزود: برای خانواده‌های دارای معلولیت نیز تفاهم‌نامه‌ای را با کمیته امداد و بهزیستی داریم که خانواده‌های دارای معلول به صورت مستمر از سوی بهزیستی به بنیاد مسکن معرفی می‌شوند، علاوه بر اینکه بنیاد مسکن و بهزیستی کمک بلاعوض به این خانواده‌های دارای معلول دارد و در عین حال نیز تسهیلات ساخت مسکن در اختیار آن‌ها می‌گذاریم.

وی خطاب به مردم اظهار کرد: اگر مردم کسی را در روستاها سراغ دارند که دارای مسکن مطلوبی نیست می‌توانند آن خانواده را به بنیاد مسکن معرفی کنند تا از محل تسهیلات مقاوم‌سازی به آنها کمک کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن با اشاره به فعالیت‌های مستمر ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان گفت: تعداد کل واحدهای خسارت‌دیده ۲۵ هزار و ۸۸۴ (احداثی پنج هزار و۵۶۱ و تعمیری ۲۰ هزار و ۳۲۲) بود.

وی افزود: معرفی به بانک ۳۲ هزار و ۵۲۴ فقره، عقد قرارداد ۳۰ هزار و ۵۷۶، کمک بلاعوض یک هزار و ۹۴۴ میلیارد و ۵۲۵ میلیون ریال به ۳۸ هزار و ۶۸۲ واحد انجام شد.

انصاریان در خصوص توزیع مصالح ساختمانی بیان کرد: میل‌گرد چهار هزار و ۳۰ تُن و سیمان نیز ۵۱ هزار و ۹۰۰ تُن توزیع شد.

مهر

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman