چرا بازار مسکن قفل شده است؟

چرا بازار مسکن قفل شده است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۲۸ | ۱۳۹۹/۰۱/۲۲

یک مدرس دانشگاه و کارشناس اقتصادی می‌گوید: بیشتر قیمت‌گذاری‌های مسکن بر اساس مظنه سه منطقه بالای شهر تهران است.
به گزارش اخبار ساختمان، مجید گودرزی افزود: یکی از بهانه‌های دائمی مسئولان بخش مسکن در مقابل درخواست‌ها و فشار مردم برای ورود و قانونگذاری در این بخش، عدم امکان قیمت‌گذاری صحیح مسکن است.

وی ادامه داد: آنها با وارد کردن رجحان‌های مصرف‌کنندگان مثل منطقه، بافت جمعیتی و... قیمت‌گذاری در بخش مسکن را ناممکن دانسته‌اند.

گودرزی افزود: ‌معتقدیم سلیقه و رجحان مصرف‌کننده نقشی در تعیین قیمت ندارد و مثل سایر کالاها تنها در تقاضا تاثیرگذار است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اولین و مهمترین بخش قیمت‌گذاری مسکن؛ بهای تمام شده است که با جمع کردن تمام فاکتورها(به استثای قیمت زمین) هزینه برای ساخت به دست می‌آید.

وی افزود: اگر تمام هزینه‌ها را تقسیم بر متراژ ساختمان کنیم، بهای تمام‌شده هر متر مربع بدست خواهد آمد. مبحثی که سال‌هاست در صورت‌های مالی و حسابداری و مناقصات در بخش ساختمان، درج می‌شود و با استانداردهای مالی و حسابداری کاملاً مطابقت دارد اما برای محاسبه قیمت زمین باید درصد مشارکت بین سازنده و مالک زمین بررسی شود.

گودرزی اضافه کرد: مثلا فرض کنید بهای تمام‌شده هر متر مربع بنا ۲.۵ میلیون تومان باشد و درصد مشارکت ۵۰ به ۵۰ در این صورت به سادگی می‌توان متوجه شد که قیمت زمین متری ۲.۵ میلیون تومان است. در اکثر مناطق ایران حتی مشارکت ۱۰ به ۹۰ هم صرفه اقتصادی ندارد که طی آن ۱۰ درصد به صاحب زمین و ۹۰ درصد به سازنده تعلق بگیرد.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: ما در کشور ۱۴۳ میلیون هکتار زمین داریم که حتی در یک درصد آن‌هم مشارکت ۵۰ درصدی و بالاتر صرفه اقتصادی ندارد اما متاسفانه بیشتر قیمت‌گذاری‌ها بر اساس مظنه سه منطقه بالای شهر تهران است و تعمیم این قیمت‌های ناروا و بدون حساب و کتاب به کل کشور بدون درنظر گرفتن بهای تمام‌شده و درآمد افراد مناطق مختلف، باعث آشفتگی و قفل شدن بازار مسکن ایران شده است.

ایسنا

برچسب ها:

بازار مسکن ،قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman