سرگیجه قیمت در بازار ویروس زده مسکن

سرگیجه قیمت در بازار ویروس زده مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۴۲ | ۱۳۹۹/۰۱/۱۸

با وجود گذشت بیش از دو هفته از سال جدید هنوز بازار مسکن در یک سردرگمی بی سابقه به سر می برد و قیمت های ارائه شده از سوی برخی مشاوران املاک با تردید بسیار مواجه است.
به گزارش اخبار ساختمان، سال گذشته هر چقدر به روزهای پایانی سال نزدیک می شدیم متقاضیان خرید و به همان میزان متقاضیان فروش مسکن بیشتر می شد.

در اواخر بهمن ماه سال ۹۸ وقتی هنوز شیوع ویروس کرونا به آن شکل اقتصاد کشور را تعطیل نکرده بود و مراجعات به بنگاههای مسکن از ترس رشد قیمت مسکن در سال ۹۹ افزایش یافته بود.

در بهمن ماه سال گذشته وقتی بانک مرکزی گزارش داد قیمت مسکن در تهران به دلیل افزایش معاملات رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده است باعث شد تا برخی سازندگان مسکن نیز همسو با بازار مسکن رشد قیمت مصالح ساختمانی را بهانه و دستاویز خود کرده و اعلام کنند که قیمت تمام شده مسکن رشد کرده و به تبع آن قیمت مسکن افزایش یافته است.

در همان روزها صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد که برخی سازندگان مسکن بر طبل گرانی مسکن می کوبند و ظاهرا این اقدام آنها نیز بز بازار مسکن تحمیل خواهد شد.

هر چند مهدی غلامی کارشناس اقتصاد مسکن می گوید که رشد قیمت مسکن در این روزها که قدرت خرید مسکن پایین است و بازار کشش رشد قیمت ندارد به ضرر بازار و تولید مسکن خواهد بود و رکود عمیقی را بر بخش مسکن تحمیل خواهد کرد.

اما از سوی دیگر مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک گفت: رشد قیمت مسکن به هیچ وجه در بازار مسکن دیده نشده است و هیچ گزارشی از مشاوران املاک و اعضای اتحادیه املاک مبنی بر رشد قیمت مسکن گزارش نشده است.

این وضعیت تایید و تکذیب در ماههای پایانی سال گذشته باعث شد تا برخی خریداران و فروشندگان مسکن بی توجه به آن وارد بازار مسکن شده و اقدام به معامله مسکن کنند.

در روزهای پایانی سال گذشته وقتی شیوع ویروس کرونا اکثر بازارها را تعطیل کرده و دولت را مجبور کرد تا به اعمال محدودیت های رفت و آمد اقدام کند به یکباره افت معاملات مسکن رخ داد و تصور برخی کارشناسان و فعالان بازار بر این شد که قیمت مسکن نیز این بار کاهش خواهد یافت.

وزارت راه آب پاکی را به روی دست متقاضیان ریخت

اما باز هم گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی آب پاکی را بر روی دست متقاضیان مسکن ریخت که اگر معاملات مسکن کاهش می یابد دلیل نمی شود که قیمت مسکن هم کاهش یابد.

گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در اسفند ماه پارسال نشان می داد که میزان معاملات مسکن ۳۰ درصد کاهش داشته اما قیمت مسکن هشت درصد رشد داشته است و این وضعیت تا انتهای سال ادامه یافت و روز به روز نیز بر تعطیلی تعداد مشاوران املاک اضافه شد.

تحول قیمت مسکن با نرخ ارز به کانال ۱۶ هزار تومان

حال با گذشت بیش از دو هفته از سال هنوز بسیاری از مشاوران املاک دفاتر خود را بازگشایی نکرده اند. اما برخی فعالان بازار مسکن اعلام می کنند که قیمتهای مسکن با توجه به رشد نرخ ارز دستخوش تحول خواهد شد و اگر نرخ ارز بر کانال ۱۶ هزار تومان باقی بماند قیمت مسکن نه تنها کاهش نخواهد یافت بلکه رشد نیز پیدا خواهد کرد.

سردرگمی بازار مسکن بی سابقه است

اما حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه املاک معتقد است که همیشه بازار مسکن تا اواخر فروردین ماه دچار یک سردرگمی قیمتی است هر چند این بار موضوع تفاوت می کند.

وی افزود: حتی نمی توان قیمت مسکن در سال ۹۹ را با قیمت سال ۹۸ مقایسه و به متقاضیان مسکن ارائه کرد. یعنی برخی مشاوران املاک قیمت مسکن در سال جاری را با نرخ های قبل از سال با تردید به متقاضیان ارائه می کنند.

عقبایی تاکید کرد: قدرت خرید متقاضیان مسکن به گونه ای است که قیمتها نمی تواند بیشتر از ۱۰ درصد تا ۱۵ درصد افزایش یابد.

تردید در ارائه قیمت جدید توسط املاکی ها

اما گفت و گوی با برخی مشاوران املاک نشان می دهد که اگر چه گفته می شود قیمتها در سال جاری کمتر از نرخ تورم افزایش خواهد یافت اما در ارائه قیمت جدید به متقاضیان تردید وجود دارد.

نکته ای که در اظهارات برخی فعالان بازار مسکن مشهود بود این بود که اگر قیمتها افزایش یابد بازار مسکن بیش از پیش دچار یک رکود شدید خواهد شد و این رکود معاملات به نفع تولید مسکن نخواهد بود.

به نظر می رسد این وضعیت رکودی بر بخش مسکن سازندگان مسکن را بیش از پیش دچار تردید در ورود به بازار مسکن خواهد کرد و به احتمال زیاد سرمایه های جدید به سایر بازارها خواهد رفت.

بازار نیوز

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman