جهش تولید؛ با کمک بخش مسکن

جهش تولید؛ با کمک بخش مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۴۴ | ۱۳۹۹/۰۱/۱۷

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه اگر دولت به تقویت ارزش پول ملی توجه نکند مسکن دار شدن خانه اولی ها به رویا تبدیل خواهد شد گفت: برای تحقق جهش تولید بخش مسکن بهترین گزینه است.
به گزارش اخبار ساختمان، رشد قیمت مسکن در سال های ۹۶ و ۹۷ از یک سو و رشد نرخ ارز از سوی دیگر باعث شد تا طی دو سال گذشته علاوه بر کاهش ارزش پول ملی، قدرت خرید متقاضیان مسکن نیز به شکل قابل توجهی کاهش یافت.

شاید کمتر کسی تصور می کرد در سال ۹۸ نیز قیمت مسکن افزایش یابد اما روند صعودی قیمتها باعث شد تا این قدرت خرید نه به دلیل رشد نرخ ارز بلکه به خاطر رشد قیمت بنزین باز هم کاهش یابد.

کارشناسان دلیل دیگر رشد قیمت مسکن را عدم تطابق تولید مسکن با نیاز جامعه عنوان می کنند و می گویند کمبود تولید مسکن باعث شده تا تقاضای مسکن روز به روز پیشی گرفته و بی تعادلی بازار مسکن را شدت ببخشد.

تاکید مرکز پژوهش های مجلس بر کمبود ۴،۵ میلیون واحد مسکونی نیز نشان می دهد که بخش مسکن نیازمند توجه دولت و مجلسی ها باشد. چرا که رونق بخش مسکن می تواند سایر بازارهای موازی و اقتصاد کلان را به حرکت درآورده و رونق دهد.

مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس اعتقاد دارد که رونق در بخش مسکن می تواند علاوه بر اشتغالزایی مناسب به دلیل ارتباط مستقیم با سایر صنایع و اشتغالزایی بیش از ۱۷۰ شغل بصورت مستقیم اقتصاد کلان را به حرکت در بیاورد.

نماینده مردم لرستان در مجلس با تاکید بر اینکه برای جهش تولید می توان بر روی بخش مسکن حساب ویژه باز کرد گفت: اگر دولت قصد کمک گرفتن از بخش مسکن برای جهش تولید است باید برای بخش خصوصی تولیدکننده مسکن تسهیل گری لازم را انجام دهد و علاوه بر اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت از اخذ عوارض و مالیات خودداری و یا با تخفیف لازم مبادرت به این کار کند تا مسکن با قیمت تمام شده به دست مصرف کننده و جامعه هدف برسد.

معافیت مالیاتی و دادن مصالح ساختمانی بدون واسطه به بخش خصوصی کمک می کند

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه باید ظرفیت بخش خصوصی جدی گرفته شود اظهار داشت: اگر دولت با عدم دریافت مالیات و عوارض و دادن مصالح ساختمانی بدون واسطه اقدام کند قطعا به کاهش قیمت تمام شده مسکن کمک خواهد کرد.

کیانپور در پاسخ به این سوال که مسکن چگونه می تواند به جهش تولید کمک کند گفت: دولت اگر به تقویت پایه پولی و ارزش پول ملی راهکاری نیاندیشد قیمت مسکن ثبات نخواهد داشت و زمان تحقیق رویای خانه دار شدن برای خانه اولی ها بیش از پیش خواهد شد.

جهش تولید به کمک بخش مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: دولت اگر قصد جهش تولید به کمک بخش مسکن را دارد بهتر است از بروکراسی های اداری و دریافت مالیات و عوارض بخش تولید چشم پوشی کند و به هر میزان مالیات از روی دوش تولیدکننده برداشته شود قطعا نقدینگی ها به سمت تولید کشیده خواهد شد.

کیانپور اضافه کرد: باید الگوهای دریافت مالیات به سمت مصرف کننده نهایی پیش برود تا تولیدکننده ها نقدینگی خود را به سایر بازارها که تولید در آن نقشی ندارد نبرند.

بازار نیوز

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman