جدال مدیران با مافیای مسکن به کجا رسید؟

جدال مدیران با مافیای مسکن به کجا رسید؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۳۸ | ۱۳۹۹/۰۱/۱۶

با توجه به اظهارات مدیران شهرستان مبارکه عملا به نظر می‌رسد مدیران این شهرستان در برابر مافیای مسکن و بازار نامتوازن این کالای اساسی مردم دستان خود را بالا برده‌اند و برنامه روشنی برای مدیریت این بازار ندارند.
به گزارش اخبار ساختمان، موضوع نوسان قیمت مسکن در محله صفائیه مبارکه یکی از سوژه های ثبت‌شده در سامانه فارس من با عنوان «با مافیای زمین خواری و مسکن در صفائیه مبارکه برخورد کنید» بوده است؛ برای پیگیری موضوع به سراغ بنگاه‌های معاملات ملکی محله صفائیه مبارکه رفته و نظرات چند نفر از مشتریان خانه‌های منطقه بررسی شد و در اغلب موارد گله مردم از قیمت‌گذاری بیش از حد مسکن در این محله حکایت داشت.

یکی از شهروندان اظهار کرد: برای ادامه زندگی خود نیاز به یک‌خانه داشتیم و طبق معمول به بنگاه‌های سطح محله صفائیه رفتیم و هر بنگاه یک قیمتی را ارائه می‌داد، برای مثال یک‌خانه ۲۰۰ متری در صفائیه از ۴۰۰ میلیون شروع می‌شد و تا ۹۰۰ میلیون ادامه داشت.

این شهروند گفت: با مراجعه به نرم افزار دیوار متوجه شدم این نوسان قیمت نه تنها در بنگاه‌ها بلکه در فضای مجازی هم دیده می شود و قیمت‌ها بسیار تفاوت داشت و تفاوت آن ۲ یا ۳ میلیون تومان نبود بلکه تفاوت قیمت‌ها بیش از ۸۰ میلیون به چشم می‌خورد.

این شهروند ادامه داد: از طریق اداره صنعت، معدن و تجارت در مورد تفاوت قیمت مسکن صفائیه و عدم نظارت کافی بر این بنگاه‌ها و قیمت‌ها، پیگیری کردم ولی به نتیجه‌ای نرسیدم و به این فکر افتادم که این سوژه مهم را در سامانه فارس من ثبت کرده و با حمایت مردم به حل این مشکل برسیم.

بنیاد مسکن وظیفه‌ای برای نظارت بر قیمت مسکن ندارد

در همین رابطه قاسم جعفری اظهار داشت: اساس کار بنیاد مسکن در روستاها و شهرهایی با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر است و واگذاری به اشخاص واجد شرایط است و با تسهیلات کم‌بهره به او داده می‌شود و وقتی خانه را ساخت سند را انتقال می‌دهیم.

رئیس اداره بنیاد مسکن مبارکه بابیان اینکه نظارت بر نابسامانی برعهده بنیاد مسکن نیست، گفت: بحث نظارت و نابسامانی بازار و بورس‌بازی‌های بازار به عهده فرماندار شهرستان است و بنیاد مسکن کاری نمی‌تواند بکند و در روستاها و شهرها، افراد حق فروش زمین‌های بنیاد مسکن را ندارند.

نظارت بر بنگاه‌ها به عهده اتاق اصناف است

مسأله را از حمید عصارزادگان فرماندار مبارکه جویا شدیم. وی با اشاره نابسامانی‌های قیمت مسکن در صفائیه بیان داشت: در خصوص تفاوت قیمت مسکن در محله صفائیه خبرهایی داشتم که به اتاق اصناف شهرستان مبارکه برای پیگیری اطلاع دادم و اتحادیه بنگاه‌های مسکن وظیفه نظارت بر این بنگاه‌ها را دارند.

فرماندار مبارکه بابیان اینکه وظیفه اصلی نظارت بر بنگاه‌ها بر عهده اتحادیه بنگاه‌داران است، گفت: هر بی قانونی که در بنگاه‌ها صورت بگیرد نظارت آن بر عهده اتاق اصناف و اتحادیه‌های آن‌ها است که باید پاسخگوی این نابسامانی‌های قیمت بازار مسکن باشد.

تفاوت قیمت مسکن در صفائیه تقصیر فروشنده‌ها است

پس از اظهارات فرماندار مبارکه به سراغ رضا مختاری رئیس اتاق اصناف شهرستان مبارکه رفتیم، وی نیز با اشاره به نوسان قیمت مسکن در صفائیه مبارکه، اظهار کرد: در اتاق اصناف تقریبا از دوماه پیش پیگیری تفاوت قیمت بودیم و خود بنگاه‌های مسکن با این تفاوت قیمت‌ها دچار مشکل شده‌اند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان مبارکه ادامه داد: با افزایش قیمت مسکن خرید و فروش کمتر خواهد شد و طی آن همه ضرر می‌بیند و جوری شده است که این قیمت‌ها از دست بنگاه خارج‌شده و به دست صاحب زمین رسیده و دیگر زبان فروشنده را نمی‌توان کنترل کرد و از آن بدتر خریدار است که قیمت پیشنهادی صاحب زمین را قبول می‌کند.

وی گفت: اگر امروز به بنگاهی مراجعه کنید و بنگاه‌دار زمینی را ۵۰۰ میلیون تومان قیمت کند، فروشنده اظهار می‌کند که من کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان نمی‌فروشم و تا شب تعداد مشتری‌ها جوری است که خریدار ۹۰۰ میلیون تومانی هم پیدا می‌شود و مانند یک حراجی شده است.

مختاری با بیان اینکه اختیار قیمت از دست بنگاه خارج‌شده و خریداران مبالغ زیادی پیشنهاد می‌کنند، افزود: نظارت بر این قیمت‌ها در دست بنگاه و اتاق اصناف نیست و کسی نمی‌تواند کاری کند و هر آنچه که فروشنده قیمت کند، خریدار به تعداد کافی برای آن خانه وجود خواهد داشت.

رئیس اتاق اصناف شهرستان مبارکه ادامه داد: اگر شما زمینی به ارزش ۳۵۰ میلیون تومان بخرید و ارزش واقعی این زمین ۵۰۰ میلیون تومان باشد و خریداری برای آن پیدا شود که بگویید من زمین را ۸۰۰ میلیون می‌خرم، شما قطعا زمین را به او می‌فروشید که قیمت بیشتری دهد و سه ماه بعد با بالا رفتن ارزش مسکن فروشنده‌ای که زمین را بیشتر فروخته باز هم ضرر دیده است.

با توجه به اظهارات مدیران شهرستان مبارکه عملا به نظر می‌رسد مدیران این شهرستان در برابر مافیای مسکن و بازار نامتوازن این کالای اساسی مردم دستان خود را بالا برده‌اند و برنامه روشنی برای مدیریت این بازار ندارند. شاید لازم باشد مدیران استانی برای سازمان دادن به این نابسامانی وارد میدان شوند.

فارس

برچسب ها:

مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman