وام ساخت تاثیری در بازار مسکن ندارد

وام ساخت تاثیری در بازار مسکن ندارد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۴۶ | ۱۳۹۹/۰۱/۱۶

سازندگان معتقدند جهش ساخت مسکن منوط بر این است که نظام بانکی گامی در جهت کاهش نرخ سود و افزایش مدت بازپرداخت وام ساخت بردارد.
به گزارش اخبار ساختمان، به رغم افزایش وام ساخت مسکن تا سقف ۴۷ درصد، سازندگان این تسهیلات را بدون کاهش نرخ سود و افزایش مدت بازپرداخت، عملا در جهش ساخت مسکن بی اثر می‌دانند.

بانک مسکن افزایش سقف وام ساخت مسکن از ۱۷۰ به ۲۵۰ میلیون تومان را از برنامه‌های خود در سال ۹۹ قرار داده است. با این وجود سازندگان می‌گویند که مبالغ پرداختی تسهیلات ساخت برای احداث واحد مسکونی​ مناسب است، اما مشکل اصلی به نرخ سود و مدت بازپرداخت آن برمی‌گردد.

آنطور که محمد حسن علمداری، مدیر امور اعتباری بانک مسکن گفته است در سال ۹۹ به سازندگان حرفه‌ای در صورت استفاده از فناوری نوین و کاهش مصرف انرژی به ازای هر واحد ۲۵۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد. این تسهیلات در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۲۲۰ میلیون و برای سایر شهرها ۱۸۰میلیون تومان است.

با این حال ارقام یاد شده فقط برای واحدهایی است که در ساخت آن از تکنولوژی‌های نوین استفاده می‌شود که درصد چندان بالایی از ساخت و سازهای کنونی را در بر نمی‌گیرد.

سقف وام ساخت مسکن

بر این اساس، سقف وام ساخت به ازای هر واحد برای سازندگان حرفه‌ای در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۷۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۱۴۰ میلیون تومان است.
همچنین به ازای هر واحد به شکل عادی برای تهران ۷۰ میلیون، برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزارنفر جمعیت ۶۰ میلیون و برای سایر شهرها ۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

محمد مرتضوی، عضو هیات رییسه کانون انبوه سازان در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی در تهران و ۱۷۰ میلیون تومانی در شهرستان‌ها برای تولید مسکن کفایت می‌کند یا خیر، گفت: بانک مسکن این تسهیلات را متناسب با الگوی ساخت در تهران به میزان ۷۵ متر مربع و در شهرستان‌ها به میزان ۱۰۰ متر مربع اختصاص می‌دهد. این در حالی است که میانگین غالب واحدهای در حال ساخت در تهران ۱۲۰ متر و در شهرستان‌ها ۱۵۰ متر مربع است؛ بنابراین عمده واحدها از شمول دریافت این تسهیلات خارج می‌شود.

مرتضوی در تشریح علت بی اثر ماندن وام ساخت مسکن گفت: درست است که عمده سازندگان در ابتدای تعریف پروژه ترجیح می‌دهند که از وام ساخت استفاده کنند اما به دلیل نرخ سود بالا و مدت زمان تقسیط، خریداران یا از انتقال وام خودداری یا فقط بخشی از تسهیلات را قبول می‌کنند و سازنده مجبور می‌شود بازپرداخت بخشی از وام را بر عهده گیرد.

عضو هیات رییسه کانون انبوه‌سازان، کاهش نرخ سود و افزایش مدت بازپرداخت به حداقل ۲۰ سال را ضروری دانست و گفت: اگر سیستم بانکی واقعا می‌خواهد به جهش ساخت مسکن کمک کند باید این دو موضوع را در نظر بگیرد.

دلتا

برچسب ها:

تسهیلات ،مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman