ریزش 70درصدی معاملات مسکن در اسفند

ریزش 70درصدی معاملات مسکن در اسفند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۴۹ | ۱۳۹۹/۰۱/۰۸

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه معاملات مسکن در اسفندماه سال گذشته بیشترین کاهش و ریزش را تجربه کرد به طوری که این ریزش در طول ۲ الی ۳ سال اخیر بی‌سابقه بود، گفت: پیش بینی می‌شود در نیمه اول سال جاری رشد قیمت در بازار مسکن در حد تورم باشد و سونامی قیمتی سال ۹۷ را نخواهیم داشت.
به گزارش اخبار ساختمان، حسام عقبایی درباره وضعیت بازار مسکن در سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار داشت: در شش ماه اول سال گذشته بازار مسکن دچار رکود تورمی بود اما در شش ماه دوم تقریبا از شرایط رکود تورمی خارج شد و تا حدی تورم فروکش کرد و این وضعیت تا بهمن ماه ادامه داشت.

وی افزود: از اواسط بهمن‌ماه سال گذشته در بازار مسکن مجددا رکود تورمی حاکم شد اما شاهد آن بودیم که میزان معاملات سیر صعودی داشت و اگر این شرایط ادامه داشت شاید آثار رونق در بازار دیده می‌شد اما با ورود کرونا به کشور شرایط بازار مسکن هم تغییر کرد.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک مسکن با تاکید بر اینکه کرونا بازار مسکن را به شدت تحت تاثیر قرار داد و معاملات مسکن به حداقل رسید گفت: معاملات مسکن در اسفندماه سال گذشته بیشترین کاهش و ریزش را تجربه کرد به طوری که این ریزش در طول 2 الی 3 سال اخیر بی‌سابقه بود.

وی با اشاره به تحت تاثیر قرار گرفتن بازار مسکن ناشی از شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: واحدهایی که برای فروش در بنگاه‌های مشاور املاک فایل می‌شوند معمولا خالی از سکنه نیستند و تنها 10 الی 15 درصد این واحدها خالی هستند یا از جمله واحدهای نوساز محسوب می‌شوند که هنوز خانواده‌ای در آن ساکن نشده است بنابراین با توجه به اینکه در اکثر این واحدها افراد زندگی می‌کنند برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بازدید برای خرید انجام نمی‌شود.

عقبایی افزود: افراد برای خرید ملک قطعا بازدید حضوری از آن واحد دارند و باید تمام آن ملک را مورد بازدید قرار دهند و از آنجایی که ماندگاری ویروس کرونا و سرایت آن بسیار بالا است، سکنه حاضر در این واحدها اجازه بازدید را نمی‌دهند و اساسا خریداران هم در این شرایط ریسک بازدید حضوری از واحدها را نمی‌پذیرند چرا که بازدید از واحدها هم برای خریداران و هم برای فروشندگان و هم برای ساکنان آن واحد اعم از مستاجران یا مالک آن خطرناک است.

وی گفت: کاهش مراجعات مردم باعث کاهش معاملات در اسفندماه شد به طوری که نسبت به مدت مشابه در ماه قبل و سال گذشته با کاهش 70 درصدی معاملات مسکن مواجه بودیم.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که آیا این کاهش معاملات بر روی قیمت‌ها هم تاثیر گذاشته است گفت:‌ اثرگذاری کاهش معاملات بر روی قیمت مسکن هنوز پدیدار نشده است و به نظر می‌رسد تغییر محسوسی در قیمت‌ها نداشته باشیم چراکه معاملات متوقف شده است و خریدار دیگری وجود ندارد که پروسه خرید و فروش ملک در جریان باشد و عرضه و تقاضا به صورت همزمان در بازار وجود ندارد.

عقبایی با بیان اینکه خرید و فروش اینترنتی مسکن در این شرایط کمکی به بازار نکرد گفت:‌ هر چند که خرید و فروش اینترنتی در همه حوزه‌ها وجود دارد اما هنوز این تکنولوژی در حوزه مسکن به قدرتی نرسیده که بتواند جای خرید حضوری و چهره به چهره را بگیرد.

وی افزود: هر چند در کشورهای خارجی امضای الکترونیکی، حواله بانکی و وکلای املاک برای طی پروسه خرید و فروش مسکن وجود دارد و مردم می‌توانند از این ابزارها برای معاملات غیرحضوری استفاده کنند اما در ایران این بسترها به فعل درنیامده است و در این حوزه فرهنگ‌‌سازی نشده است بنابراین در این شرایط سایت‌‌های اینترنتی نتوانستند تاثیری در انجام معاملات مسکن داشته باشند.

عقبایی با اشاره به وضعیت بازار مسکن در سال جاری اظهار داشت: امیدوارم هر چه زودتر ویروس کرونا در کشور مهار شود تا تبعات اقتصادی آ‌ن کاهش یابد اما اگر این ویروس تا اواسط اردیبهشت‌ماه ریشه‌کن شود بازار مسکن وضعیت مطلوبی را خواهد داشت.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود در نیمه اول سال جاری رشد قیمت در بازار مسکن در حد تورم باشد و سونامی قیمتی سال 97 را نخواهیم داشت. هر چند بازار مسکن همچنان در دوره رکود خواهد بود اما کاهش قیمتی را هم نمی‌بینیم.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: اگر ویروس کرونا تا خردادماه ادامه داشته باشد همچنان بدون کاهش قیمت رکود بازار را شاهد خواهیم بود اما در بخش اجاره تعداد قراردادهای تمدید رشد قابل توجهی خواهد داشت البته در سال گذشته هم شاهد رشد قراردادهای تمدید بودیم.

تجارت آنلاین

برچسب ها:

مسکن ،تهران ،ویروس کرونا 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman