نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خبر داد:

سهم 11 درصدی خانه های خالی در کشور

سهم 11 درصدی خانه های خالی در کشور
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۳۱ | ۱۳۹۸/۱۲/۲۸

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: سهم خانه های خالی در کشور 11 درصد بوده در حالی این سهم در کشورهای دیگر تنها چهار درصد است.
به گزارش اخبار ساختمان، « سید احسن علوی» افزود: طبق آمار غیر رسمی بیش از سه میلیون واحد مسکونی خالی در کشور قرار دارد که باید در اختیار مردم قرار گیرد یا از آنها مالیات اخذ شود.

وی با تاکید بر اینکه طی چند سال گذشته رکود در بازار مسکن حاکم بوده است، اظهارداشت: دولت با وجود تاکیدهای قانونی نتوانسته سند جامع مسکن را ارائه دهد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه نیازسنجی ها در حوزه مسکن دقیق نبوده است، ادامه داد: باوجود این، تعادل میان عرضه و تقاضای مسکن به وجود نیامده است.

وی با بیان اینکه طی چند سال گذشته عرضه مسکن تعطیل شده است، گفت: مسکن کافی به ویژه برای قشر آسیب پذیر در کشور ساخته نشده است.

علوی باتاکید بر اینکه در بخش مسکن مهر تا حدودی عقب ماندگی ها جبران شده گرچه بخش مزبور دارای مشکلاتی است، افزود: دولت ساخت 400 هزار واحد را آغاز کرده و هر روز با مشکلاتی در این حوزه روبرو می شود.

وی با اعلام این مطلب که قشر آسیب پذیر برای تحویل واحدهای 60 تا 70 متری امکان دریافت تسهیلات و پرداخت اقساط مربوطه را ندارد، اظهارداشت: دولت باید تسهیلات ارزان قیمت و دراز مدت را در اختیار قشر آسیب پذیر بگذارد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بانک اطلاعاتی دقیقی از بخش مسکن در کشور وجود ندارد چرا که برای تحقق این مهم نیاز به سند جامع مسکن است.

وی ضمن اشاره به اینکه برای ایجاد بانک اطلاعاتی مسکن باید آمایش سرزمینی اجرا شود تا به مرور بتوان اطلاعات دقیقی در حوزه مدنظر به دست آورد، گفت: هم اکنون 500 هزار واحد مسکونی در کشور نیاز است و قشر آسیب پذیر توان پرداخت اقساط این واحدها را ندارد.

علوی در ادامه افزود: رویکرد دولت باید توجه به تامین مسکن قشر آسیب پذیر باشد و نسبت به ارائه تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی تر اقدام کند علاوه براین باید مصالح را با قیمت ارزانتر در اختیار تولیدکنندگان انبوه قرار دهد تا تولید مسکن کم هزینه تر باشد.

وی با بیان اینکه در صورت عدم ارائه تسهیلات و مصالح ساختمانی ارزان قیمت با هزینه های بالای ساخت اقشار پذیر امکان تهیه سرپناه برای خود را ندارند، اظهارداشت: هنور مبحث خانه های خالی مطرح است.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به رادیو اقتصاد یادآور شد: با اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه می توان گامی ارزنده در حوزه مسکن برداشت.

آریا

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman