کاربردهای تیرآهن در صنعت ساختمان؛

استانداردهای جهانی تیرآهن چیست؟

استانداردهای جهانی تیرآهن چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۵ | ۱۴۰۰/۰۱/۳۱

قیمت تیرآهن و پروفیل‌های آهنی به‌ عنوان یکی از پرمصرف‌ترین محصولات صنایع ساختمان و سازه‌های فولادی سبک و سنگین٬ بخش بزرگی از هزینه‌های تمام‌شده پروژه‌های عمرانی را دربرمی گیرد.

به گزارش اخبار ساختمان، در دنیای امروز با افزایش جمعیت و تغییرات فرهنگی و گذر از جامعه سنتی و گسترش مدرنیته روند رو به رشد صنعت ساخت‌وساز را داریم، هرچند شروع این رویکرد به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد در مدت کوتاهی پس از جنگ با کاهش قیمت فولاد تمایل به ساخت سازه‌های فلزی به‌سرعت افزایش یافت و به‌زودی استفاده از تیرآهن و پروفیل‌های آهنی مرسوم شد و بشر توانست موفق به ساخت پل‌های عظیم و آسمان‌خراش‌ها شود.

در ایران اولین کارخانه آهن‌آلات ساختمانی و صنعتی ذوب‌آهن اصفهان بود که در سال ۱۳۴۴ توسط روس‌ها ساخته شد.

تیرآهن

تیرآهن محصولی از آهن است که در فرآیند نورد گرم تولید می‌شود و وظیفه اصلی آن تحمل فشارهایی است که بر اثر خمش و تنش بر سازه اعمال می‌شود.

تیرآهن از دو بخش اصلی جان و بال تشکیل‌ شده است. جان قسمت میانی و بال‌ها که همان لبه‌های موازی تیر را شامل می‌شوند.

تیرآهن‌ها به سه صورت مورداستفاده قرار می‌گیرند:

۱ ـ تیر اصلی یا شاه‌تیر: این تیرآهن به‌صورت افقی به ستون‌ها متصل می‌شود و وظیفه اصلی آن انتقال بار از تیرهای فرعی به ستون‌ها است.

۲ ـ تیر فرعی: این تیرآهن نیز به‌صورت افقی به تیر اصلی وصل می‌شود تیر فرعی نباید به‌صورت مستقیم به ستون متصل شود.

۳ ـ تیر کلاف: این تیرآهن نیز افقی هست و معمولاً در خرپا مورد استفاده قرار می‌گیرد و با بار تیر اصلی را به ستون ساختمان انتقال می‌دهد.

استانداردهای تیرآهن

همان‌طور که وزن و قیمت آهن از اهمیت بالایی برخوردار است استاندارد آن نیز بسیار مهم است. این پروفیل آهنی پرمصرف در ایران و جهان بر اساس استانداردهایی تولید می‌شود که با رعایت آن‌ها در تولید تیرآهن و سایر پروفیل‌ها از بروز هرگونه خسارت مالی و جانی محتمل جلوگیری می‌شود.

لازم به ذکر است استاندارد سازه مورد استفاده باید مطابق با استاندارد لحاظ شده در نقشه سازه ساختمان باشد. در زیر به معرفی و شرح استانداردهای جهانی پرداخته‌ایم:

تیرآهن استاندارد IPE

این تیرآهن پرطرفدارترین تیرآهن موجود در ایران است و بیشترین کاربرد را در میان سایر تیرآهن‌های موجود داراست که هم به‌صورت وارداتی و هم تولیدات داخلی در دسترس هست.

در ایران معمولاً تیرآهن‌ها با استاندارد IPE که استاندارد ایران و اروپاست تولید می‌شوند و شاخه‌های استاندارد آن ۱۲ متری است. سایز آن‌ها معمولاً از ۱۰۰ تا ۳۰۰ است.

ضخامت بال ثابت است و در ساختمان به‌صورت ستون٬ نعل درگاه تیر در سقف٬ خرپا و پل‌های لانه‌ زنبوری به کار می‌رود.

 

بیشتر بخوانید:

گاست پلیت چیست؟

وال پست و هدف از اجرای آن در ساختمان چیست؟

تیرآهن استاندارد INP

این تیرآهن‌ها به شکل حرف انگلیسی I هستند! و بر اساس استاندارد کشور چین و روسیه ساخته می‌شوند این محصول در قسمت جان یا همان قسمت میانی تیرآهن دارای ضخامت بیشتری نسبت به لبه‌ها و بال‌هاست.

تیرآهن استاندارد IPB (H هاش)

همان‌طور که از اسم تیرآهن هاش پیداست شکل آن به‌صورت اچ یا هاش انگلیسی هست! و دارای دو بال پهن هست. این نوع تیرآهن‌ها به‌صورت دو نوع سبک و سنگین است.

قیمت تیرآهن

قیمت تیرآهن و سایر پروفیل‌هایی که از سنگ‌آهن به دست می‌آیند به عوامل متعددی وابسته‌اند از آنجایی‌که بخش زیادی از نیاز کشور به این محصولات در داخل تأمین نمی‌شود تا حدود زیادی متأثر از قوانین و ضوابط کشورهای تولیدکننده و تأمین‌کننده مواد اولیه است.

همچنین قیمت تیرآهن به‌شدت تحت تأثیر نوسانات ارز٬ تحریم‌های بانکی ٬ هزینه‌های نیروی انسانی٬ عرضه و تقاضا٬ بهای سوخت حامل‌های انرژی٬ نیاز کشور به واردات مواد اولیه و بسیاری دیگر از عوامل و محدودیت‌هاست. علاوه بر آن قیمت تیرآهن و قیمت پروفیل، به وزن و استانداردهای به‌ کار رفته و شرکت تولیدکننده نیز وابسته است.

ایسنا


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman