تورم و ارز، عامل افزایش قیمت مسکن

تورم و ارز، عامل افزایش قیمت مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۱۸ | ۱۳۹۸/۱۲/۲۶

خبرها حاکی از افزایش قیمت مصالح ساختمانی است. همین موضوع نگرانی‌هایی به وجود آورده است که این افزایش قیمت بهانه‌ای باشد برای مختل کردن بازار پر تب‌وتاب مسکن. بازاری که به‌خودی‌خود با حباب افزایش قیمت روبه‌رو بود اما حال با بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی بیم آن می‌رود که حباب حاصل از تغییر قیمت‌ها بزرگ‌تر شود.
به گزارش اخبار ساختمان، خبرها حاکی از افزایش قیمت مصالح ساختمانی است. همین موضوع نگرانی‌هایی به وجود آورده است که این افزایش قیمت بهانه‌ای باشد برای مختل کردن بازار پر تب‌وتاب مسکن. بازاری که به‌خودی‌خود با حباب افزایش قیمت روبه‌رو بود اما حال با بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی بیم آن می‌رود که حباب حاصل از تغییر قیمت‌ها بزرگ‌تر شود. البته به نظر نمی‌رسد حباب بازار مسکن که حال تبدیل به توپ پلاستیکی محکمی شده است خیال ترکیدن داشته باشد.

این توپ مستحکم که دلالان این بازار به هر بهانه‌ای برای بهتر بازی کردن در زمین مسکن هرچند وقت یک‌بار یک‌لایه دیگر به آن اضافه می‌کنند و این توپ را محکم و محکم‌تر می‌کنند. برای از کارشناسان معتقدند این افزایش قیمت مصالح ساختمانی و به‌تبع آن افزایش قیمت مسکن با تغییر قیمت از مرتبط است اما این سؤال پیش می‌آید که چرا برخی از مصالح ساختمانی بااین‌که در داخل کشور ساخته می‌شوند با تغییرات قیمت ارز آن‌ها نیز تغییر می‌کنند. بااین‌وجود دست دلالان در این بازار ملتهب بازهم بیش‌ازپیش نمایان می‌شود.

تغییر نرخ ارز در افزایش قیمت مصالح ساختمانی مؤثر است

محمدعلی پور شیرازی، عضو هیئت‌مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و مسکن‌ بیان کرد: «رابطه‌های اقتصادی کشورها با یکدیگر زیاد شده به همین منظور افزایش قیمت مصالح ساختمانی حتی تولید داخل نیز تأثیرگذار است. لذا افزایش نرخ ارز به‌طورقطع بر بازار مصالح ساختمانی تأثیرگذار است.»

وی افزود: «اما در این میان افراد سودجو از افزایش نرخ ارز سود می‌برند. افزایش قیمت مصالح ساختمانی و به‌تبع آن قیمت مسکن مقدار حقیقی و تا حدی غیرواقعی است. متأسفانه در کشور دلالان مسکن فراوان است. در سال آینده با افزایش قیمت مسکن مواجه خواهیم بود. اما بعید به نظر می‌رسد قیمت مسکن تا پایان سال تغییر چندانی داشته باشد.»

پورشیرازی در پایان تأکید کرد: «دلیل دیگر افزایش قیمت مسکن در تهران و کلان‌شهرها را می‌توان هجوم مردم به شهرهای بزرگ و افزایش حاشیه‌نشینی دانست که نه‌تنها باعث افزایش قیمت مسکن شده‌ است که حتی چهره شهرهای بزرگ را نیز نازیبا کرده است. برخی از افراد سودجوی اقتصادی و سیاسی باعث چنین مشکلاتی برای کلان‌شهرها شده‌اند.»

تورم ابتدای سال علت افزایش قیمت مصالح ساختمانی است

همچنین جواد خوانساری، عضو سندیکای شرکت‌های ساختمانی با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی بیان کرد: «تغییر و افزایش قیمت مصالح ساختمانی به تورم ابتدای سال مرتبط است و که در اسفندماه و فروردین ماه سال آتی قیمت‌ها تا حدودی افزایش پیدا می‌کند. این افزایش دلایل گوناگونی دارد مانند افزایش نرخ دلار و ارز، دستمزد کارگران، تولید مصالح ساختمانی و... و این قیمت‌ها از 25 درصد تا 35 درصد متغیر خواهد بود.»

وی افزود: «قیمت مسکن به دو موضوع برمی‌گردد ابتدا قیمت مصالح ساختمانی و دوم نوع و میزان گردش مالی مردم. اگر نتواند به دلیل نوسانات بازار طلا و ارز خریداری کنند مردم به سمت بازار مسکن متمایل می‌شوند تا به‌جای انباشت سرمایه خود در بانک‌ها در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کنند. بازاری که با افزایش قیمت‌های نجومی سروکار دارد سرمایه‌گذاری در این بازار بسیار مطمئن است.»

خوانساری تصریح کرد: «دولت بدون نظارت بر این بازار اجازه افزایش قیمت مسکن را به دلالان و افراد ثروتمند داده است. این افراد نیز با ایجاد تنش در بازار به دنبال سود خود هستند. سودی که بدون تلاش و به‌راحتی چندین برابر به‌ دست می‌آید. دولت باید با تعیین مالیات مناسب از این خریدوفروش‌ها جلوگیری کند.»

عضو سندیکای شرکت‌های ساختمانی در پایان تأکید کرد: «این نوع تغییر قیمت‌ها در ساختمان‌ها به افراد ثروتمند جامعه بستگی دارد با خرید مسکن با چنین قیمت‌هایی فقط به افزایش بی‌رویه بازار مسکن کمک می‌کنند. این افراد برای جلوگیری از مشکلات احتمالی برای موجودی‌های بانکی به خرید مسکن روی می‌آورند و همین موضوع بازار را با حباب قیمتی موجه می‌کند.»

رسا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman