وضعیت بازار مسکن چگونه تعیین می شود؟

وضعیت بازار مسکن چگونه تعیین می شود؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۴۷ | ۱۳۹۸/۱۲/۲۶

یک کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه مادامی که مسکن یک کالای سرمایه‌ای محسوب شود، دریافت مالیات هم شاید نتواند برخی متقاضیان را از خرید مسکن برای سرمایه‌گذاری منصرف کند، گفت: پارامترهای کلان اقتصاد است که وضعیت بازار مسکن را تعیین می‌کند.
به گزارش اخبار ساختمان، مهدی روانشادنیا با تاکید بر اینکه پارامترهای کلان اقتصادی وضعیت بازار مسکن را تعیین می‌کند،گفت: شاید بازار مسکن تنها بازاری باشد که علاوه بر مسائل درونی که باعث تغییرات قیمتی آن می‌شود مسائل و پارامترهای کلان اقتصاد وضعیت بازار مسکن را تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم سیکل‌های گذشته را ملاک قرار دهیم، باید بازار مسکن به خصوص شهر تهران به یک ثبات قیمتی می‌رسید، اما چند پارامتر خارج از بازار و چند پارامتر داخل بازار مسکن، این بخش را دچار تغییر مسیر و حتی افزایش قیمت کرد.

روانشادنیا تاکید کرد: پارامترهایی مثل تغییر قیمت بنزین، افزایش و نوسانات نرخ ارز، رشد قیمت طلا و اتفاقات سیاسی و اقتصادی از عوامل بیرونی هستند که بازار مسکن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، پس بنابراین نمی‌توان گفت که تنها مسائل درونی بازار مسکن هستند که قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

این کارشناس مسکن افزود: افزایش سقف تسهیلات برای زوجین به ۲۴۰ میلیون تومان و از طرف دیگر رشد قیمت مصالح ساختمانی از جمله آهن‌آلات و میلگرد باعث شد تا بازار مسکن تحت تاثیر قرار بگیرد، پس در نتیجه برخلاف پیش‌بینی‌ها در آذرماه با تحول جدیدی در بازار مسکن مواجه شدیم.

وی با تاکید بر اینکه نبود تقاضا به آن شکل ممکن که ناشی از پایین بودن قدرت خرید بود باعث شد تا افزایش قیمت مسکن تا حدودی کنترل شود، اظهار داشت: مادامی که مسکن به عنوان یک مامن برای سرمایه‌گذاری محسوب شود، دریافت مالیات هم شاید نتواند برخی متقاضیان را از خرید مسکن برای سرمایه گذاری منصرف کند.

وی تصریح کرد: باید دولت فکری برای عرضه واحدهای خالی از سکنه انجام دهد و هر چه سریعتر شناسایی واحدهای خالی از سکنه را آغاز کند تا این واحدها که تعداد قابل توجهی هم هستند، به بازار مسکن عرضه شوند.

فارس

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman