عرضه مسکن استیجاری دردی را دوا نمی کند

عرضه مسکن استیجاری دردی را دوا نمی کند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۴۳ | ۱۳۹۸/۱۲/۲۵

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: عرضه مسکن استیجاری مشکل بخش مسکن و اجاره بها را حل نمی کند، بلکه مستاجران با تولید و عرضه مسکن صاحب خانه می‌شوند.
به گزارش اخبار ساختمان، افشین پروین پور در پاسخ به این سئوال که بر اساس گزارش‌های اخیر بانک مرکزی و اتاق بازرگانی نرخ اجاره بها در شهر تهران در بهمن ماه ۲۹ درصد رشد داشته است آیا این وضعیت در فصل بدون نقل و انتقالات خطرناک نیست؟ گفت: هنوز تا فصل نقل و انتقالات مسکن فرصت باقیست، اما اینکه بگوییم رشد نرخ اجاره بها تنها منوط به این فصل از سال است، اینطور نیست، چرا که افزایش تعداد مستاجران باعث شده تا تقاضا برای اجاره مسکن همیشه وجود داشته باشد.

پروین پور با تاکید بر اینکه وقتی تولید و عرضه مسکن از تقاضا عقب است چه در بخش خرید و چه در بخش اجاره رشد قیمت را خواهیم داشت، گفت: پس تا زمانی که عرضه مسکن پاسخگوی تقاضا نباشد، بازار مسکن و بازار اجاره بها متعادل نخواهد شد و هر موقع از سال چه خارج از زمان فصل و انتقال و چه در زمان نقل و انتقالات مسکن شاهد بی ثباتی قیمت ها خواهیم بود.

پروین پور در مورد اینکه ساخت واحدهای استیجاری می‌تواند به بازار اجاره کمک کند، گفت: احداث واحدهای استیجاری برای خانه دارکردن مستاجران غلط است، اما اگر به سمت اجاره به شرط تملیک حرکت کنیم می‌توانیم تا حدودی خوشبین باشیم.

این کارشناس مسکن ادامه داد: اگر طرح ها و لوایح دولت و مجلس به سمت توسعه ساخت و ساز با رعایت اصول شهرسازی حرکت کند و بخش خصوصی را به گونه ای تقویت کند که ساخت و ساز رونق بگیرد می توانیم در طول چند سال آینده عقب ماندگی بخش تولید مسکن از تقاضا را پاسخ دهیم و این نیاز انباشت تقاضا را به گونه ای مرتفع کنیم.

پروین پور پس مسیر احداث خانه‌های استیجاری برای مستاجران یک روش غلط و اشتباه است، ادامه داد: مستاجران در کشور که تعداد آنها نیز بالای 7 میلیون خانوار است، به دلیل رشد مداوم تورم همواره در معرض ضرر و زیان هستند، پس اگر به سمت عرضه خانه‌های استیجاری حرکت کنیم، مشکلی از مستاجران را حل نکرده‌ایم، چرا که این افراد به صرف اینکه در واحدهای استیجاری زندگی می کنند، هیچ گاه صاحب خانه نخواهند شد.

پروین پور عرضه ملکی در کشوری که سالانه ۸۰۰ هزار ازدواج به ثبت می رسد، با رفتن به سمت تولید مسکن استیجاری فراموش می شود، گفت: حرکت به سمت ساخت مسکن استیجاری در حقیقت تولید و عرضه مسکن برای متقاضیان واقعی مسکن و خانه اولی‌ها به فراموشی سپرده می‌شود.

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی درباره وضعیت بازار معاملات مسکن شهر تهران در بهمن ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد: تعداد معاملات واحدهای مسکونی در ۱۱ ماهه ۱۳۹۸ برابر با ۷۳ هزار و ۳۵۹ واحد بوده که از این تعداد، ۱۳ هزار و ۲۶۴ واحد در بهمن ماه معامله شده است.

مقایسه قیمت هر متر واحد مسکونی در شهر تهران در 11 ماهه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۶۳.۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. قیمت اجاره بها در شهر تهران نیز در ماه مورد گزارش ۲۹.۴ درصد رشد داشته است.

فارس

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman