سیمان ساوه سربلند در فرابورس

سیمان ساوه سربلند در فرابورس
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۲۸ | ۱۳۹۸/۱۲/۲۲

مدیر عامل شرکت سیمان ساوه با اشاره به عرضه اولیه نماد ساوه در فرابورس ایران گفت: صنعت سیمان کشور به ویژه سیمان سفید به دلیل مشکلات تحریم به سختی وارد بازار جهانی می‌شود از اینرو عرضه این محصول از طریق فرابورس می‌تواند اولین گام در راستای تحقق برنامه‌های صادراتی و همچنین شفاف سازی در قیمت گذاری محصولات باشد.

به گزارش اخبار ساختمان، با وجود رشد مطلوب و پیشرفت صنعت سیمان در سال‌های اخیر مشکلاتی نیز در خلال سال‌های گذشته وجود داشته است که از جمله آن‌ها قیمت‌گذاری، تثبیت قیمت سیمان در ازای رشد چشمگیر هزینه‌های تولید و ایجاد مشکلاتی در زمینه تامین سوخت مورد نیاز صنعت و محدودیت‌های قانونی به خصوص قانون کار و مقررات زیست محیطی را می‌توان نام برد که در حال حاضر عدم قیمت گذاری مناسب و شفافیت بر این محصول یکی از معضلاتی است که منجر به ارزان فروشی سیمان شده است.

صنعت خاکستری سیمان چندی است به‌دلیل نبود نظارت کافی بر قیمت‌گذاری، صادرات و حتی توزیع آن، از فقدان شفافیت رنج می‌برد.

از این‌رو عرضه سیمان به رینگ صادراتی بورس می‌تواند علاوه بر اینکه موضوع صادرات را ساماندهی کند، حضور دلالان و سوء استفاده کنندگان را در جریان سازی نوسانات قیمت سیمان منتفی کند.

 

بیشتر بخوانید:

فرابورس میزبان سیمان ساوه خواهد شد

برای ورود شرکتی به بازار بورس و عرضه سهام آن شرکت لازم است تا یکسری قوانین و قواعد رعایت شود. تمام این قوانین و شرایط که از طرف سازمان بورس تعیین شده است حتما باید درباره شرکت‌هایی که سهام قابل معامله در بورس دارند رعایت شود.

در همین رابطه هفتمین عرضه اولیه شرکت‌های تابعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در بازار سرمایه محقق شد. از اینرو در راستای تحقق سیاست شفاف سازی امور و واگذاری شرکت‌های سودده شستا، صبح چهارشنبه (۲۱ اسفند ماه ۱۳۹۸) و با پیگیری‌های هلدینگ تابعه شستا (سیمان تامین) شرکت سیمان ساوه با نماد «ساوه» در فرابورس ایران عرضه اولیه شد.

بر پایه این گزارش، عرضه اولیه سیمان ساوه در عمل هفتمین عرضه سال ۹۸ در شرکت‌های تابعه شستا و هفدهمین عرضه اولیه امسال فرابورس ایران بود.

شفاف‌سازی، کلید توسعه شرکت سیمان ساوه

کمال صدیقی مدیرعامل شرکت سیمان ساوه در رابطه با عرضه اولیه شرکت‌های تابعه شستا با نماد «ساوه» در فرابورس ایران گفت: با ارائه صورت‌های مالی‌ و شفافیت در عملکرد این شرکت، راه عبور و رسیدن به بازار سرمایه جهت صادرات محصولات به ویژه سیمان سفید هموار شد.

صدیقی در پاسخ به این سوال که این شرایط چه تاثیری بر صنعت سیمان به ویژه شرکت سیمان ساوه خواهد داشت؟ گفت: هدف از ورود به بورس شفاف سازی اطلاعات و قیمت هاست. این دو مورد می‌تواند این اعتماد را به سهامداران بدهد که با صورت مالی شفاف و قیمت عادلانه و مناسب عرضه محصول انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت سیمان ساوه ادامه داد: شرکت‌های هلدینگ و سهامداران ما بیشتر دولتی و یا خصولتی هستند، از این رو در واگذاری سهام به صورت مزایده دچار مشکل هستند، اما از این مسیر بیشتر موانع و مشکلات قابل حل خواهد بود.

صدیقی با بیان اینکه اطلاعات شفاف شرکت سیمان ساوه می‌تواند در برابر رقبای دیگر تاثیرگذار باشد، ادامه داد: این عرضه با استقبال خوبی مواجه شد تا حدی که در همان ساعت ابتدایی با تعداد یک میلیون و ۶۱۸ هزار و ۳۹۵ کد معاملاتی روبرو شد و برای هر سهم و با سهمیه ۳۶ سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه صورت گرفت.

وی در رابطه با تغییر رقم هر سهم از سهمیه این شرکت گفت: در عرضه اولیه ساوه، سهمیه هر کد بورسی ۶۰ سهم بود که البته با توجه به میزان مشارکت بالا در عرضه‌ اولیه، به هر کد بورسی ۳۶ سهم در سقف قیمتی ۲۳۵۰ تومانی رسید. نماد ساوه با کشف قیمت ۲۳ هزار و ۵۰۰ ریالی برای هر سهم سیمان ساوه عرضه و مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت که این به نوبه خود بی نظیر بود.

مدیرعامل شرکت سیمان ساوه در رابطه با عرضه دوباره این سهام در فرابوس گفت: فضا برای ۴ سهامدار عمده که می‌توان به سرمایه گذاری امید و صندوق بازنشستگی اشاره داشت باز شده است و می‌توانند با اختیار این سهامداران برای مرحله‌های بعد نیز عرضه صورت بگیرد.

شرایط مناسب ساوه برای حضور در فرابورس

عملکرد مالی ۹ ماهه شرکت سیمان ساوه حاکی از آن است میزان سود ناخالص این شرکت در ۹ ماه نخست امسال یک هزار و ۳۹۵ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با سود ناخالص ۸۶۸ میلیارد ریالی دی ماه رشدی ۶۱ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که در ۱۱ ماه نخست امسال، کل درآمد شرکت سیمان ساوه ۳ هزار و ۵۱۲ میلیارد ریال گزارش شده که در مقایسه با کل درآمد سال گذشته ۵۹ درصد بیشتر بوده است.

بر اساس گزارش عملکرد مالی میاندوره‌ای ۹ ماهه منتهی به آذرماه امسال، سود هر سهم این شرکت ۱۶۰۸ ریال بوده که به نسبت مدت مشابه سال گذشته، ۷۳ درصد رشد داشته است.

اقتصاد24


نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman