لزوم رعایت ایمنی سازه ها در شیراز

لزوم رعایت ایمنی سازه ها در شیراز
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۲۱ | ۱۳۹۸/۱۲/۲۲

ابهامات درباره وضعیت گسل‌های محدوده بزرگراه حسینی‌الهاشمی و برفروشان در غرب شیراز و ساخت‌وسازهای این مناطق در شورای شهر شیراز به شور گذاشته و بر لزوم رعایت اصول ایمنی و مقاوم سازی سازه‌های این محدوده تاکید شد.
به گزارش اخبار ساختمان، وجود ابهاماتی در زمینه ساخت و سازهای برخی مناطق شیراز بر روی گسل برفروشان توجه برخی رسانه‌های استان فارس را به خود جلب کرد و همین موضوع باعث شد که شورای پنجم شهر شیراز برای بررسی این موضوع وارد عمل شود.

ساخت و سازهای محدوده حسینی الهاشمی و برفروشان طبق معیار

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز چهارشنبه در جلسه ویژه کمیسیون شهرسازی و معماری با موضوع بررسی ابهامات در خصوص وضعیت گسل‌های محدوده شهر شیراز و اقدامات انجام شده توسط دستگاه‌های متولی و پیش‌بینی‌های مربوطه برای ساخت‌وساز در این مناطق،گفت: جای هیچگونه نگرانی برای شهروندان وجود ندارد و تمام ساخت‌وسازهای شهرداری در محدوده حسینی‌الهاشمی و برفروشان براساس معیار انجام شده است.

نوذر امامی افزود: مباحث مطرح‌شده در شبکه‌های اجتماعی در خصوص سد تنگ سرخ بوده و بر مبنای صحبت‌های کارشناسانه مدیر مرکز زمین‌شناسی جنوب کشور، محدوده حسینی‌الهاشمی و برف‌فروشان در خط گسل زلزله قرار ندارد.

وی ادامه داد: تمام ساخت ‌و سازهای شهرداری در این محدوده بر اساس طرح جامع و طرح تفصیلی شیراز بوده و سازه‌های این محدوده بر اساس مقاومت سازی لازم بر اساس جنس زمین این منطقه انجام شده است.

او با اشاره به اینکه شهر شیراز بر روی گسل واقع شده است، اضافه کرد: اگر آیین‌نامه مقررات ساختمان رعایت نشود برای تمام ساختمان‌های شهر مشکل پیش خواهد آمد و این محدود به منطقه خاصی نیست، هر جایی که گسل وجود دارد به معنای ممنوعیت ساخت‌وساز نیست بلکه باید ساختمان‌سازی بر اساس شرایط خاص و با در نظر گرفتن تمهیدات ویژه انجام شود.

امامی، انتقاد هر کس از جمله مسوولان و دستگاه‌های اجرایی نسبت به این موضوع خاص را در صورتی که کارشناسی شده باشد، سازنده خواند.

او حاشیه‌های مطرح شده در خصوص گسل‌های شیراز را فرصتی دوباره برای بررسی مجدد آن دانست و با اشاره به طرح این موضوع در شبکه‌های اجتماعی، اظهار داشت: موضوع مطرح شده در این خصوص ابهامات بسیاری را برای ساکنان و سرمایه‌گذاران فعال در این مناطق ایجاد کرده که نیاز است برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه به گفته کارشناسان در محدوده حسینی‌الهاشمی غار آهکی وجود ندارد،گفت: ساخت‌وسازها در این محدوده زمانی انجام گرفته که مطالعات آن تکمیل شده است.

این عضو شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: این مطالعات در سال‌های پیش از شروع ساخت‌وساز آغاز و به اتمام رسیده و مستندات آن قابل ارائه است.

وی با اشاره به وجود گسل در شیراز و وجود ساخت‌وسازها در این محدوده‌ها، عنوان کرد: این موضوع به ما هشدار می‌دهد که باید تمام مسائل ایمنی را به طور ویژه در این مناطق رعایت کنیم.

او با تاکید بر اینکه هیچ تخلفی در موضوع ساخت‌وسازهای این پهنه وجود ندارد، اضافه کرد: کلیه انبوه سازان ضمن رعایت موارد قانونی می‌توانند فعالیت‌های خود را در این مناطق ادامه دهند.

ساخت‌وسازها بر روی گسل ممنوع نیست

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت مساله مطالعات پیش از انجام ساخت‌وساز، گفت: آنچه اهمیت دارد این است که آیا ما مطالعاتی در خصوص نحوه ساخت‌وساز و دستورالعمل ریز پهنه ساخت‌وساز در مناطق مختلف شیراز داریم یا خیر؟

نواب قائدی با اشاره به اینکه اگرچه در آئین نامه ساخت‌وساز در مناطق واقع شده بر روی گسل ممنوع نیست اما این نکته حائز اهمیت است که باید در این بخش ها مطالعات ویژه‌تر انجام و نوع ساخت‌وساز باید متفاوت ،مقاوم و مستحکم باشد.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع پیشتر نیز در کمیسیون‌های حمل‌ونقل و ترافیک و شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز مطرح شده اما تاکنون مطالعاتی ارائه نشده است.

او ادامه داد: اگر مطالعاتی هست باید قابل ارائه باشد و در صورتی که مطالعه‌ای در این بخش‌ها انجام نشده باید پرسید ساخت‌وسازها پیش از این بر چه اساسی صورت گرفته است؟

رییس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز نیز با اشاره به اهمیت موضوع ایمنی ساختمان و تمهیدات لازم در ساخت‌وساز به ویژه در مناطق خاص همچون برف‌فروشان،گفت: موضوع مهم این است که آیا ساخت‌وسازها در مناطقی همچون حسینی‌الهاشمی و برف فروشان که گفته می‌شود بر روی غارهای آهکی ساخته شده و جنس زمین آن متفاوت است درست بوده و این محدوده‌ها توان این حجم از ساختمان‌سازی را دارد؟

سولماز دهقانی بیان کرد: اگر مطالعاتی در این بخش‌ها نداریم باید از ایجاد ساخت‌وسازهای بیشتر جلوگیری کنیم تا زمانی که مطالعات دقیق انجام شود.

در این جلسه همچنین مباحث از دیدگاه کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مختلف از جمله زمین‌شناسی مورد اشاره و جنبه‌های مختلف موضوع گسل‌های شیراز و مسائل مطرح شده در خصوص محدوده حسینی‌الهاشمی و برف‌فروشان مورد بررسی قرار گرفت.

ایرنا

برچسب ها:

مققاوم سازی ،زلزله ،شیراز 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman