افزایش سوداگری در بازار مسکن با طرح های مشارکتی مسکن ملی

افزایش سوداگری در بازار مسکن با طرح های مشارکتی مسکن ملی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۲۱ | ۱۳۹۸/۱۲/۱۷

عضو سابق شورای عالی مسکن می‌گوید واحدهای سهم سازنده در طرح‌های مشارکتی مسکن ملی، به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد و به سوداگری در بازار دامن می‌زند.

به گزارش اخبار ساختمان، ثبت نام مرحله دوم «طرح اقدام ملی مسکن» از امروز آغاز شده است. در طرح اقدام ملی قرار است طی دو سال ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تولید شده و به متقاضیان تحویل داده شود. از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، با مدیریت شرکت عمران شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهای با جمعیت زیر ۱۰۰ هزار نفر و ۱۰۰ هزار واحد با تسهیلات شرکت بازآفرینی شهری در بافت‌های فرسوده شهری ساخته خواهد شد.

۴۲ درصد ثبت نام کنندگان مرحله اول واجد شرایط نبودند

در همین راستا، ۱۲ اسفند ماه، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مورد پالایش ثبت نام کنندگان مسکن ملی گفت: در مرحله اول ثبت نام از ۲۴۰ هزار واحد ثبت نام شونده، ۵۸ درصد افراد واجد شرایط بودند که این افراد برای کنترل مدارک و تطبیق شرط ۵ سال سکونت، به ادارات راه و شهرسازی هر استان و بنیاد مسکن معرفی شدند.

وی ادامه داد: از طریق سایت و پیامک، به افرادی که واجد شرایط بودند اطلاع داده شد و بر اساس زمانبندی اعلام شده تا اول اسفند، حدود ۵۰ هزار نفر تشکیل پرونده داده‌اند و به دلیل شیوع بیماری زمان جدیدی برای تشکیل پرونده به مردم اعلام خواهیم کرد؛ اما مردم نگران تحویل مدارک خود نباشند؛ چراکه زمان ارائه مدارک متقابلاً اعلام می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ثبت نام مرحله دوم نسبت به مرحله اول متفاوت است، افزود: از روز شنبه ثبت نام در ۵ استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، البرز و اصفهان آغاز خواهد شد و روزهای دوشنبه و چهارشنبه، استان‌های دیگر اعلام می‌شوند.

استفاده از پروژه‌های نیمه تمام بخش خصوصی در تهران در طرح اقدام ملی مسکن

یکی از سوالات متقاضیان در مورد طرح اقدام ملی، امکان عرضه مسکن در شهر تهران بوده است. در همین راستا، دوم بهمن ماه، رضا نگهبان، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: با راهکارهای وزارت راه و شهرسازی، پروژه‌های نیمه تمام بخش خصوصی مثل پروژه‌های انبوه سازی، چند ده واحدی و … که مشکلاتی در جذب مشتری یا نقدینگی دارند و این موضوع سبب شده تا پروژه‌هایشان نیمه تمام بماند، می‌توانند واحدهایشان را در طرح اقدام ملی تولید مسکن عرضه کنند.

بدین ترتیب که اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی تفاهمنامه‌ای با سازندگان و مالکان شامل کلیه شرایط و مشخصات ساختمانی و قیمت نهایی (کنترل شده) منعقد می‌کند و آنها واحدهای نیمه تمام خود را در این طرح عرضه و از سوی دیگر بانک مسکن نسبت به پرداخت تسهیلات مسکن اقدام و متقاضیان نیز با پرداخت مابقی قیمت تمام شده مالک آپارتمان‌های نهایی عرضه شده می‌شوند.

فعلاً امکان ثبت نام در پروژه تهرانسر وجود ندارد

همچنین یکی از سوالات مطرح در مورد پروژه تهرانسر شهر تهران است. این پروژه ۱۵۰۰ واحدی که شهریور ماه امسال با حضور رئیس جمهور به عنوان آغاز عملیاتی طرح اقدام ملی آغاز به کار کرد و هنوز در قالب طرح اقدام ملی ارائه نشده است.

در همین راستا، ۲۰ آذرماه پروانه اصلانی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص ظرفیت شهر تهران برای ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن گفت: تهران به هیچ عنوان از طرح اقدام ملی مسکن حذف نشده، منتهی ظرفیت شهر تهران در شهرهای جدید قابل پاسخگویی است.

اصلانی در توضیح وضعیت پروژه تهرانسر تصریح کرد: پروژه مسکن ملی تهرانسر یک پروژه مشارکتی است و زمین از سوی وزارت راه تأمین شده و یک سرمایه‌گذار با یک سهم مشخص مسئول ساخت این پروژه است، به همین دلیل راجع به سهم سرمایه‌گذار نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد و در مورد سهم دولت نیز در این پروژه تا زمان اتمام و نهایی شدن میزان سهم دولت امکان ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن فعلاً وجود ندارد.

عضو سابق شورای عالی مسکن: در پروژه‌های مشارکتی زمان تحویل، قیمت فروش و تعیین خریدار با وزارت مسکن نیست

در همین راستا افشین پروین پور، کارشناس مسکن گفت: در پروژه‌های مشارکتی بخشی از واحدهای تکمیل شده به عنوان سرمایه‌گذاری و حق الزحمه انبوه‌سازان در مالکیت آنها قرار می‌گیرد. در این صورت زمان تحویل و قیمت فروش و تعیین خریدار بر عهده وزارت راه و شهرسازی نخواهد بود. برای همین است که امکان ثبت نام برای متقاضیان فراهم نشده است.

پروین پور در مورد واحدهایی که در پروژه‌های مشارکتی در اختیار انبوه ساز قرار می‌گیرد، گفت: در شیوه مشارکتی انبوه ساز می‌تواند واحدهای خود را هر زمان که بخواهد به بازار عرضه کند. واضح است از آن جایی که دنبال سود حداکثری خود است می‌تواند در زمان رکود بازار از عرضه واحدها خودداری کند و هنگام افزایش قیمت‌ها، به قیمت دلخواه واحدهای خود را به فروش برساند.

مسکن را به قیمت تمام شده عرضه کنید نه قیمت روز

پروین پور با بیان اینکه مسئولین وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفته‌اند، طرح اقدام ملی برای اقشار متوسط به پایین نباشد، گفت: در پروژه‌های مشارکتی واحدهای آماده شده به قیمت روز به بازار عرضه می‌شود و مشخص است که عمده خانواده‌ها توان خرید مسکن به قیمت روز را ندارند.

عضو سابق شورای عالی مسکن ادامه داد: این در حالی است که با برنامه‌ریزی صحیح می‌شد این واحدها به قیمت تمام شده به دست مصرف کننده واقعی برسد.

وی افزود: اگر انبوه سازان، مالک نشوند و مدیریت ساخت و پروژه را به عهده داشته باشند، واحدها را با قیمت تمام شده می‌توان به مردم عرضه کرد. با این مدل متقاضیان با پیشرفت پروژه هزینه ساخت را به سازنده می‌دهند و وزارت راه و شهرسازی نیز بر روند اجرای پروژه نظارت می‌کند. هزینه زمین هم بعد از تحویل واحد مسکونی به صورت اقساط دریافت می‌شود.

تقاضاهای مصرفی مسکن باید مورد توجه قرار گیرند نه سرمایه‌ای

این کارشناس مسکن با بیان لزوم برنامه‌ریزی برای عرضه واحدهای تولید شده به گروه‌های هدف، یعنی خانواده‌های مستأجر و فاقد مسکن، اضافه کرد: یکی از مشکلات فعلی بازار مسکن حجم بالای تقاضای سرمایه‌ای است. یعنی عمده متقاضیان مسکن، افرادی هستند که قبلاً صاحب مسکن بوده‌اند و برای سرمایه گذاری و کسب سود و بعضاً سوداگری وارد بازار مسکن می‌شوند.

وی افزود: در این شرایط انتظار وجود دارد اگر پروژه‌ای توسط دولت برنامه‌ریزی می‌شود، واحدهای تولید شده به دست مصرف‌کننده واقعی و محرومین از مسکن برسد. این در حالی است که در پروژه‌های مشارکتی حداقل در مورد سهم سازنده، هیچ تضمینی وجود ندارد که واحدها به مصرف‌کننده واقعی عرضه شود.

عضو سابق شورای عالی مسکن در پایان گفت: تداوم تولید و عرضه مسکن البته با استفاده از شیوه‌های مناسب در کنار مقابله با تقاضاهای سرمایه‌ای و سوداگرانه در دستور کار متولیان بخش مسکن باید باشد.

مهر


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman