قصه تلخ کرونا برای حاشیه نشینان

قصه تلخ کرونا برای حاشیه نشینان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۴۷ | ۱۳۹۸/۱۲/۱۵

قصه تلخ و غم انگیز نابرابری ها، تبعیض ها ، نابسامانی های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و معیشتی و عدم توازن و تعادل در روابط های انسانی، ساختار شهری و زیرساخت ها که همواره بیانگر تفاوت فاحش بین زندگی حاشیه نشینان با متن نشینان در طول تاریخ بوده، انگار که تمامی ندارد و این بار کفه توجهات، امکانات و حساسیت ها در زمینه ویروس کرونا نیز بیشتر به نفع و سمت متن نشینان سنگینی کرده است.
به گزارش اخبار ساختمان، نفوذ روزافزون ویروس کرونا بی رحمانه و بدون توجه به مرزهای جغرافیایی جهان را درنوردیده و گسترش می یابد، بر اساس گزارش های رسمی کشور تاکنون هزاران نفر مبتلا و بیش از دهها تن نیز بر اثر ابتلا به این بیماری فوت شده اند، توصیه ها و بسیج همگانی برای جلوگیری از شیوع این بیماری به طور وسیع در سطح ملی و استان کهگیلویه وبویراحمد در حال اجراست اما گویا مناطق حاشیه نشینی و برخی بخش ها و روستاهای محروم از این منظر به دست فراموشی سپرده شده اند.

مناطقی که به علت کم توجهی به رعایت مسایل بهداشتی و بر اساس مطالعات، تجربیات و ساختار حاکم بر فضای زندگیشان می تواند یکی از مستعدترین و در عین حال خطرساز ترین کانون ها برای شیوع و بروز این بیماری محسوب شوند.

مناطق سررود شمالی و جنوبی (حاشیه ای) شهر یاسوج بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را در دل خود جای داده که کمبود شدید امکانات رفاهی، خدماتی و بهداشتی علاوه بر ایجاد چالش برای ساکنان این مناطق مشکلاتی را نیز برای شهر یاسوج و متن نشینان نیز ایجاد کرده است.

جمعیت کنونی مهریان، بلهزار و مادوان هم اکنون افزون بر ۴۰ هزار نفر است در حالی که هجوم بی رویه جمعیت به این مناطق همچنان رو به افزایش است.

بوی تعفن لجن، دفع غیربهداشتی فاضلاب، کنده کاری ها و چاله و چوله های کوچه ها همراه با انباشت نخاله های ساختمانی رها شده در کنار مناطق مسکونی زندگی را سال هاست که بر ساکنان این مناطق تلخ کرده است.

با رشد جمعیت و مهاجرت بی رویه در کنار این ساختار نامتناسب و ناموزون شهری و فیزیکی نیز انبوهی از آسیب های فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی در این مناطق موج می زند تا جایی که می توان عمده ترین و نابهنجارترین معضلات شهری یاسوج را در همین مناطق جستجو کرد.

درد فقر دردناک تر از کرونا

با گشت و گذاری در مناطق حاشیه ای شهر یاسوج خواهید دید که زندگی و آمدوشد ساکنان در کوچه ها و خیابان ها چندان تفاوتی با قبل از بروز ویروس کرونا ایجاد نکرده، مغازه داران و حتی فروشگاه های زنجیره ای از جمله فروشگاه های بزرگ کورش در مادوان و بلهزار شلوغ تر از همیشه مشغول انجام فعالیت هستند.

بسیاری از فعالیت های روزانه در این بحران بروز کرونا در متن شهر یاسوج بویژه شغل های کاذب، از جمله دست فروشی ها و حتی حضور کودکان کار و خیابانی بر سر چهارراه ها نیز از سوی ساکنان مناطق حاشیه ای بیش از گذشته شده است.

وضعیت در بین ساکنان و خانواده های فقیر تا حدودی وخیم تر و بدتر است، کودکان و دانش آموزانی که با تعطیلی مدارس بار دیگر بر سر چهار راه ها هجوم آورده اند، و یا زنان و افراد میان سال و کهنسال این مناطق که برای تامین معیشت و قرص نانی به کندن و فروش گیاهان کوهی روی آورده اند نیز حکایت از وضعیتی نابسامان از زندگی این روزهای مناطق حاشیه ای در کهگیلویه وبویراحمد می کند.

حسین یکی از دانش آموزان فقیر در شهر مادوان که همچنان و در میان بحران ویروس کرونا مشغول دست فروشی در چهار راه های یاسوج شده می گوید: نان آور خانه ام و مجبور هستم برای مخارج زندگی یمان کار کنم.

از وی در باره بیماری کرونا و احتمال ابتلا به این بیماری سئوال می کنم که با خنده می گوید کرونا کاری به ما ندارد.

وقتی از خانواده اش سئوال کردم او در حالی که بغض گلویش را گرفته بود گفت: پدرم در بستر بیماری است ،خواهرم هم که دانشجو است و حتی مخارج و شهریه دانشگاهش را خودم و مادرم تامین می کنیم.

درد مان نداری است نه کرونا

صغری زن میان سالی که در میان انبوه دست فروشانی که به فروش گیاهان کوهی در میدان اصلی شهر یاسوج مشغول بود، از وی در خصوص فعالیتش و اینکه چرا در خانه نمی مانی و آیا به فکر فرزندان و خانواده ات نیستی که به این ویروس مبتلا شوند، نیز گفت: مجبور هستم و درد ما کرونا نیست، فقیری است.

از میدان هفت تیر به میدان شهدای یاسوج آمدم آنجا نیز محل و ایستگاه اصلی تاکسی برای ساکنان مناطق حاشیه ای است که همچنان وضعیتی نابسامان ، شلوغ تر از قبل و کانونی خطرساز برای شیوع این بیماری مسری است.

رعایت مسایل بهداشتی بین مردم این مناطق در این شرایط خاص کمتر به چشم می خورد. اقدامات برخی دستگاه ها و نهادهای خدمات رسان نیز محدود به حوزه شهرهای اصلی همچون یاسوج، دوگنبدان و دهدشت بوده و در روستاها و مناطق محروم کمتر کارهای کنترلی ، گندزدایی و توزیع امکانات بهداشتی انجام شده است.

مناطق حاشیه ای و روستاها گندزدایی می شوند

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز از ایجاد هماهنگی و هم اندیشی دهیاران و مجموعه شهرداری های شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر برای ساماندهی، گندزدایی و ضدعفونی در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد.

عزیز فیلی افزود: بیش از ۶۰۰ دهیاری در سطح روستاهای استان با اعلام آمادگی و ارایه آموزش های لازم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی آماده آموزش به مردم، تامین بخشی از امکانات و لوازم بهداشتی و همچنین گندزدایی از معابر و مکان های شلوغ و پرتردد در سطح روستاها شده اند.

البته تاکنون کمترین اقدامی در زمینه گندزدایی و سایر اقدامات ضروری بهداشتی در این مناطق از سوی نهادهای ذیربط از جمله شهرداری ها و دهیاران گزارش نشده است.

وی تصریح کرد: هم اینک شهرهای یاسوج، دوگنبدان و دهدشت نیز یک تا دوبار توسط شهرداری ها و دستگاه های پیشرفته و نوین سپاه و تیپ مستقل ۴۸ فتح استان گندزدایی و پاکسازی شده اند.

معاون مسکن و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد نیز وضعیت زندگی و بهداشت و بروز برخی مسایل اجتماعی در این مناطق را نامناسب توصیف کرد و گفت: برغم تلاش ها ، برنامه ها و اقداماتی که ظرف سال های گذشته از سوی دولت در مناطق حاشیه یا و سکونتگاه های غیر رسمی انجام شده اما همچنان از مکان های پرخطر و محل بروز بسیاری از آسیب ها هستند.

نوید موسوی گسترش و توسعه غیراصولی مناطق و روستاهای اطراف شهر یاسوج را به عنوان یکی از معضلات اساسی در حوزه شهرنشینی یادآورشد و گفت: ساماندهی این مناطق نیازمند اجرای مدیریت صحیح ، یکپارچه، منسجم و اصولی است.

هم اکنون برخی روستاها و مناطق حومه شهر یاسوج با وجود دسترسی به خدمات شهری و شهرداری ولی هیچ گونه مسوولیت و رعایت ضوابط و تعهدات شهری را نمی پذیرند.

وی بیان کرد: این در حالی است که برخی شهرهای همجوار شهر یاسوج همچون مادوان و یا سرآبتاوه نیز با وجود داشتن شهردار مستقل ولی همچنان بسیاری از خدمات روزانه خود را از شهرداری و مدیریت شهر یاسوج دریافت می کنند.

موسوی گفت: البته برخی مناطق حاشیه ای همچون بلهزار، مادوان، مهریان هم اینک در قالب شهر مادوان تقسیم و تعریف شده اند و تا حدودی وظایف و رسالت ساماندهی آنها با حوزه وزارت کشور و استانداری است.

وی همچنین از اجرای ۱۷ پروژه با اعتباری افزون‌بر ۱۴۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات بازآفرینی شهری در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت خبر داد.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ پروژه در یاسوج، ۴ مورد گچساران و دو پروژه در دهدشت است، گفت: اصلاح شبکه آب و فاضلاب، بهسازی و آسفالت معابر محلات بافت فرسوده، ساماندهی پارک‌ها، جدول گذاری معابر و بهسازی کانال آب‌های سطحی از جمله این پروژه‌ها است.

بر اساس گزارش امروز دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همچنان تعداد موارد مثبت کرونا در استان همان یک نفر است که حال این بیمار نیز رو به بهبودی و در آستانه ترخیص از بیمارستان شهید جلیل یاسوج است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در مورد آخرین وضعیت مبتلایان اعلام کرد: مجموع ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور تا ظهر دیروز ۱۴ اسفند ماه به دو هزار و ۹۲۲ نفر و فوت ناشی از کرونا نیز به ۹۲ نفر رسیده است و ۵۵۲ نفر در مجموع بهبود یافته‌اند.

همچنین بر اساس این گزارش از روز گذشته تاکنون ۵۸۶ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman