چالش های بازار مسکن در ایام پایانی سال

چالش های بازار مسکن در ایام پایانی سال
Facebook Twitter LinkedIn

۲۱:۰۶ | ۱۳۹۸/۱۲/۱۴

بازار مسکن با کاهش شدید تعداد مشتریان و سقوط آزاد قراردادهای منعقد شده روبه‌روست هر چند هنوز این کاهش تقاضا تاثیر خود را بر قیمت‌ها آشکار نکرده است.
به گزارش اخبار ساختمان، با شیوع کرونا بازار مسکن با کاهش شدید تعداد مشتریان و متقاضیان روبه‌روست. حالا مشاوران املاک می‌گویند تعداد مشتریان نه تنها کاهش یافته است بلکه کسانی که خانه‌هایشان را برای فروش گذاشته بودند نیز اعلام کرده‌اند که فعلا از پذیرش مشتریانی حضوری برای دیدن خانه معذورند.

فعالان بازار می‌گویند بخش عمده‌ای از فروشندگان بر این عقیده‌اند که بهتر است برنامه فروش خود را به بعد از عید موکول کنند اما آنچه شواهد نشان می‌دهد بازار مسکن بهار خلوتی را در سال آینده پیش رو خواهد داشت. به نظر می‌رسد با توجه به خلوت بودن بازار مسکن طبق سنت هر ساله در ماه پایانی سال و پس از آن ماه آغازین سال، تاثیر قیمتی این خلوت شدن بر بازار در بهار سال آینده و در صورت تداوم روند کاهش تقاضا خود را نشان دهد.

مسکن گران می‌شود؟

حسین عبده تبریزی در پاسخ به این سئوال می‌گوید تا پیش از این برای رسیدن به جواب از اقتصاددانان می‌خواستیم مدل‌سازی کنند اما با توجه به شرایط تحریم، باید سناریونویسی کرد و توضیح داد در چه وضعیتی قیمت مسکن چه تغییری را تجربه می‌کند. بازار مسکن از دی ماه سال ۱۳۹۶ مترصد افزایش قیمت بود و در سال ۱۳۹۷ انفجار قیمتی را پشت سر گذاشت. هر چند در نیمه اول امسال رکود بر این بازار حاکم شده بود اما در نیمه دوم، خصوصا پس از سهمیه بندی بنزین قیمت‌ها تکانی آشکار خورد و رشد قیمت در بسیاری از مناطق اتفاق افتاد.

برخی معتقدند افزایش قیمت دلار زمینه را برای رشد قیمت مسکن فراهم کرد حالا اما کاهش روز به روز تعداد فروشندگان و حتی خریداران، پایان سال عجیبی را برای این بازار رقم زده است.

بازار مسکن به کدام سمت می‌رود؟

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن دوام چندانی نداشته باشد چراکه روز به روز از تعداد فروشندگان بازار مسکن کاسته می‌شود و تقاضا افزایش می‌یابد و با افزایش تقاضا به احتمال زیاد شاهد رشد دوباره قیمت‌ها در بازار مسکن خواهیم بود و پیش‌بینی می‌شود مسکن سال ۹۹ را گران تر آغاز کند. پیش‌بینی شده است در سال آینده دریافت مالیات از واحدهای مسکونی لوکس با قیمت بیش از ۱۰ میلیارد تومان در دستور کار باشد. در این صورت واحدهای لوکس با رکود بیشتر بازار و کاهش خرید و فروش و دیگر واحدها با افزایش تقاضا روبه‌رو خواهند شد.

خرید مسکن؛ گزینه سرمایه‌گذاری؟

کارشناسان در پاسخ به این سئوال پاسخ واضحی نمی‌دهند. میرمحمدی، کارشناس حوزه مسکن می‌گوید بازار مسکن دیگر با افزایش انفجاری قیمت حداقل در میان مدت روبه‌رو نیست و همین امر سبب می‌شود مشتریان واقعی یا به عبارت بهتر مصرف‌کنندگان واقعی وارد بازار شوند. در این قابل می‌توان امید داشت که قیمت‌ها به سمت تعادل برود.

البته بی‌تردید در ماه‌های اولیه پس از پایان کرونا، ممکن است کمی تقاضا افزایش یابد و این افزایش تاثیر خود را بر بازار مسکن به جا بگذارد اما بی‌تردید سال آینده سال انفجار قیمت مسکن نخواهد بود. این پیش‌بینی البته در وضعیت کنونی و در صورت تداوم شرایط فعلی اعتبار دارد و باید در نظر داشت هر تغییری در وضعی تحریم، برقراری کانال مالی ایران و اروپا و البته خروج از لیست سیاه اف‌ای تی اف میتواند این روند را تغییر دهد.

خبر آنلاین

برچسب ها:

مسکن ،قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman