از فاز چهار سیمان دورود چه خبر؟

از فاز چهار سیمان دورود چه خبر؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۴۲ | ۱۳۹۸/۱۲/۱۲

کارخانه سیمان دورود برای اینکه به فعالیتش ادامه دهد، نیازمند نوسازی تجهیزات است و بر همین اساس پروژه فاز ۴ آن کلنگ‌زنی شد.
به گزارش اخبار ساختمان، خرداد ۹۳ در سفر هیات دولت یازدهم به لرستان و با حضور علی ربیعی، وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پروژه فاز ۴ کارخانه سیمان دورود کلنگ‌زنی شد و قرار بود ۳۶ ماهه این فاز به بهره‌برداری برسد.

ربیعی در مراسم کلنگ‌زنی گفته بود: "زمان بهره‌برداری این فاز را طوری مشخص کنید که بنده وزیر باشم تا دوباره برای بهره‌برداری به اینجا سفر کنم و پیش‌بینی ما تکمیل این فاز در مدت سه سال است" ولی وی بعد از چند سال استیضاح شد و پروژه حتی آغاز به‌کار نکرد.

در زمان کلنگ‌زنی اعلام شد که راه‌اندازی این فاز به ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با بهره‌برداری از آن ۳۵۰ فرصت شغلی به صورت مستقیم ایجاد می‌شود. قرار بود، بانک‌های رفاه، توسعه تعاون و صندوق توسعه "منابع ارزی" را تأمین ‌کنند و سیمان فارس و خوزستان سرمایه‌گذاری فاز چهارم را انجام دهند اما هیچ‌کدام تاکنون عملیاتی نشده است.

در این مدت بارها وعده آغاز به کار پروژه از زبان مسئولان ملی و استانی شنیده شد اما در عمل اتفاق خاصی رخ نداد و همچنان فاز ۴ سیمان دورود فقط روی کاغذ "پروژه" بود و این شرایط نارضایتی مسئولان استانی و شهرستان و مردم دورود را به دنبال داشت.

شرایط به گونه‌ای پیش رفت که این پروژه در مراسمی دوباره اسفند ۹۷ با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلنگ‌زنی و بلافاصله تجهیز کارگاه شد.

در این فاز سیمان خاکستری با ظرفیت یک میلیون و ۷۳۲ هزار و ۵۰۰ تن در سال تولید می‌شود و مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی(شرکت شستا) و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

دورود با سیمان همزاد است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم کلنگ‌زنی مجدد این فاز گفت: با توجه به اینکه سیمان موضوعی راهبری و زیربنایی در توسعه محسوب می‌شود باید تلاش کنیم تا تولیدات این محصول را افزایش دهیم.

شریعتمداری با تاکید بر تکمیل فاز ۴ سیمان دورود به‌عنوان یک مطالبه مردمی افزود: در اجرای این فاز علاوه بر اهداف اقتصادی، اهداف اجتماعی نیز پیگیری می‌شود.

وی یادآور شد: شهر دورود با اسم سیمان همزاد است؛ مردم در این منطقه با وجود سختی‌ها و مشکلات زیست محیطی سیمان اما همچنان به این صنعت و کارخانه احساس خوبی دارند.

شریعتمداری اضافه کرد: مبالغ مورد نیاز تجهیز کارگاه و شروع عملیات اجرایی تامین شده و تسهیلات مورد نیاز به بانک رفاه داده شده و باید به سرمایه‌گذار منتقل کند.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که استاندار لرستان می‌گوید مشکلاتی بین بانک رفاه، شستا و وزارت کار در خصوص این پروژه وجود دارد.

فاز ۴ از مدت‌ها قبل باید جایگزین می‌شد

سید موسی خادمی استاندار لرستان در این خصوص با بیان اینکه کارخانه سیمان نماد صنعتی لرستان است، گفت: باید با تمام وجود مشکلات این پروژه را رفع کنیم، چون دیگر نمی توانیم بیش از این شاهد وقفه در احداث فاز ۴ سیمان دورود باشیم.

وی از روند کند پیشرفت پروژه اظهار نارضایتی کرد و افزود: شرکت شستا یکی از زیرمجموعه‌های قوی خود را مسئول ساخت این پروژه کند.

خادمی با اشاره به اینکه ظاهراً مشکلاتی بین بانک رفاه، شستا و وزارت کار برای اجرای این پروژه وجود دارد، اظهار امیدواری کرد که با پیگیری‌های وزیر این مشکلات حل شوند.

استاندار تاکید کرد: فاز ۴ کارخانه سیمان دورود از مدت‌ها قبل باید جایگزین می‌شد، چون صنایع فرسوده اگر به‌روز نشوند صرفه اقتصادی ندارند.

صحبت‌های استاندار در حالی عنوان شده که عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مدعی شده پروژه روند خوبی دارد و در حال حاضر مشکل آنچنانی پیش روی خود نمی‌بیند.

امیدواریم فاز ۴ بار دیگر کلنگ‌زنی نشود!

در این باره مجید کیانپور، نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: فاز ۴ این کارخانه که سال‌های سال تولیدات باکیفیتی داشته یکی از مطالبات بحق مردم بوده و برای اجرایی شدن آن تلاش‌های زیادی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه پروژه اسفند ۹۷ برای چندمین بار کلنگ‌زنی شد، اضافه کرد: خوشبختانه پروژه فعال است و روند اجرایی خوبی دارد و امیدواریم در راه احداث مشکلی نباشد تا در زمان مناسب به بهره‌برداری برسد.

کیانپور با بیان اینکه پروژه در حال حاضر فعال است، ادامه داد: خوشبختانه شستا به طور جدی پای کار است.

عضو کمیسیون عمران با اشاره به اینکه حدود دو دهه قرار بوده فاز چهار سیمان دورود اجرایی شود و چندین بار کلنگ‌زنی شده اما در عمل اتفاق خاصی رخ نداد، اضافه کرد: امیدواریم بعد از این دیگر شاهد کلنگ‌زنی فاز ۴ سیمان دورود نباشیم و این بار تا زمان تکمیل مشکلی نداشته باشد.

شستا عزم بالایی برای اجرای پروژه دارد

نجاتی، مدیر پروژه و عضو هیأت مدیره کارخانه سیمان دورود در خصوص آخرین وضعیت این پروژه گفت: تمام مجوزهای لازم را دریافت کرده‌ایم و اجرای پروژه در حال حاضر مانعی ندارد.

وی اضافه کرد: برخی ماشین‌آلات اصلی را از شرکت‌های هلدینگ داخلی تأمین کرده‌ایم.

نجاتی با بیان اینکه شستا عزم بالایی برای اجرای این پروژه دارد، افزود: ما به حمایت بانک عامل و مسئولان برای تسریع در روند کار نیاز داریم.

نزدیک به یک‌سال از کلنگ‌زنی مجدد فاز ۴ می‌گذرد و همگان منتظرند که این بار روند احداث وقفه نداشته باشد و مثل دفعات قبلی وعده «دود» نکند.

ایسنا

برچسب ها:

سیمان دورود 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman