عوامل موثر در تعیین نرخ مسکن در سال 99

عوامل موثر در تعیین نرخ مسکن در سال 99
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۴۷ | ۱۳۹۸/۱۲/۱۱

نسبت بودجه عمرانی به بودجه جاری در هر سال آینده تحولات بخش ساخت و ساز را رقم می‌زند. میزان تولید مسکن نیز به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های عمران کشور، تحت تاثیر مستقیم تدوین بودجه عمرانی است.
به گزارش اخبار ساختمان، پیشنهاد بودجه عمرانی امسال، ۱۳درصد بیشتر نسبت به سال گذشته است. این افزایش به نظر بسیاری از اقتصاددانان چندان نیست که بتواند عمران کشور را با توسعه همراه کند.

علی حیدری، کارشناس بازار مسکن در ارتباط با مهمترین عامل تاثیرگذار در تعیین قیمت مسکن ۹۹، به بودجه عمرانی اشاره کرد و گفت: در بودجه عمرانی شاهد رشد ۱۳ درصدی نسبت به سال پیش هستیم. این رقم بودجه نشان می دهد که عزم راسخی برای اجرای عملیات عمرانی وجود ندارد و این موضوع یک سیگنال مهم برای بازار مسکن است.

وی افزود: از نظر تاریخی بین سال های ۹۴ تا ۹۷ در بخش فروش مسکن (نه عرضه مسکن) شاهد یک رکود نسبی بوده ایم. در سال ۹۷ به بعد، همسو با سایر معیارهای اقتصادی، بازار مسکن نیز با اثر بخشی نرخ برابری دلار به ریال شروع به افزایش قیمت کرد و افزایش قیمت را تا مرز تورم و بیش از آن پیش برد.

وی در ادامه با بیان اینکه اصولا در ایران دلار و افزایش نرخ دلار قربانی واژه تورم می‌شود، گفت: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ اقتصاد ایران دچار تورم عجیبی بوده است. این تورم در سال آینده یعنی سال ۹۹ نیز ادامه دارد و بازار مسکن و قیمت آن نیز به تبع آن افزایش خواهد یافت.

حیدری گفت: بر اساس گزارش بانک مرکزی در ۸ اسفند ۹۸، تعداد معاملات مسکن در ۱۱ماهه سال ۹۸ نسبت به ۱۱ماهه سال ۹۷، برابر با ۶,۴ افزایش داشته است. میانگین قیمت مسکن نسبت به بهار ۹۸ نشان از افزایش ۱۰۰درصدی دارد. میزان معاملات مسکن از بهمن ۹۸ تا ۷ اسفند ۹۸ ، برابر با ۴۳ درصد کاهش یافته است.

بازار نیوز

برچسب ها:

قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman