علت کاهش کیفیت ساخت و سازها در کشور چیست؟

علت کاهش کیفیت ساخت و سازها در کشور چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۱۸ | ۱۳۹۸/۱۲/۱۰

رئیس انجمن انبوه سازان تهران می‌گوید: باید تنها به افرادی که داری صلاحیت هستند اجازه ساخت‌ و‌ ساز داده شود تا شاهد کاهش کیفیت ساختمان ها در کشور نباشیم.

به گزارش اخبار ساختمان، همواره بحث خانه‌های امن و نا‌امن برای هر مستاجر و خریداری مناقشه بر انگیز بوده است. چرا که خریداران می خواهند پولشان را به سرمایه تبدیل کنند و پس از مدتی در آن سکنی پیدا کنند. ایرج رهبر رپیس کانون انبوه سازان تهران می‌گوید: ساختماهایی ایمن هستند که طبق قوانین و ضوابطی که دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند، ساخته شوند.

او در ادامه با انتقاد از شیوه اجرایی ساخت و ساز در کشور توضیح داد: مساله و مشکل ما در اجراست ولی از نظر فنی و محاسباتی به اندازه کافی قوی هستیم. زیرا یکسری از تکنسین‌های فعال در این عرصه آموزش‌های لازم برای فعالیت خود ندیده‌اند. مشاغلی مانند؛ جوشکار، کار با موتور برق، بتن ریز و امثال این مشاغل وجود ندارد.

رییس انجمن انبوه سازان ادامه داد: به دلیل اینکه سیستم نظارتی قوی را دارا نیستیم و از طرف دیگر هر کسی با هر شغلی وارد کار ساختمان شده است، با چنین مشکلاتی مواجه شده‌ایم. اگر سیستم نظارتی قوی و کارآمد داشتیم تنها به افراد دارای صلاحیت اجازه فعالیت داده می‌شد. چرا که مجری این کار باید متخصص باشد و صرف داشتن سرمایه به این حوزه ورود پیدا نکرده باشد. همه اصناف به نوبه خود محترم هستند، اما این مساله به معنای آن نیست که در کار ساخت و ساز نیز ورود پیدا کنند. اکنون بازار ساخت و ساز به دست مشاغلی نظیر طلا فروشان، بازاریان، پزشکان و... که صاحبان سرمایه هستند، افتاده است. در صورتی که تخصصی در این زمینه ندارند.

او در ادامه توضیح داد: سیستم نظارتی که اکنون وجود دارد به این شکل است که در طول ساخت و ساز چندین بار نظارت بیشتر وجود ندارد. در حالیکه چنین رویه‌ای درست نیست و در تمامی مراحل به صورت مستمر باید نظارت کافی وجود داشته باشد. همچنین بین مهندسان و کارگران به کرات جاهای خالی دیده می شود. افرادی مانند تکنسین ها و افراد حرفه ای که به صورت حرفه‌ای بر کار خود تسلط داشته باشند.

رهبر مقاوم نبودن ساختمان ها را در چگونگی نظارت بر ساخت ساختمان می‌بیند و می‌گوید: دلیل مقاوم نبودن ساختمان‌ها باز هم مربوط به مرحله اجرا می‌شود، زیرا مصالحی که تولید می‌شوند باید از استاندارد های خاصی عبورکنند. اما در زمان اجرا وقتی که باید جوشکار برای جوش دادن صحیح بیاید و صلاحیت کار را داشته باشد زمانی که وارد کار می شود با تخصصی که دارد، بهترین عملکرد را از خود بر جای بگذارد. چرا که ساخت و ساز زیرساختها امری دشوار و می تواند خطرات جانی را به دنبال داشته باشد در صورتی که افراد متخصص در آن راستا فعالیت کنند جای نگرانی وجود ندارد.

او در خاتمه اضافه کرد: به طور کلی عمر یک ساختمان باید بیش از ۱۰۰ سال باشد. اما شاید با خود بگویید چرا عمر ساختمان ها در حال کاهش است و چرا به ساختمان های بالای بیست سال لقب فرسوده می‌دهند که این موضوع هم بی‌دلیل نیست. زمانی که زمین ارزشش بالا می‌رود فروش آن برای سرمایه‌گذار نفع دارد در صورتی که ساختمان های فرسوده آجری در برخی از نقاط وجود دارد که با مصالح نا‌مرغوب و به صورت غیر کارشناسی شده ساخته می‌شود که پس از ۱۰ و ۲۰ سال نیاز به بازسازی دارد و یا ارزش زمین به قدری بالا رفته که تنها برای زمین آن قیمت گذاری می‌کنند. که برای سرمایه‌گذار هم مقرون به صرفه است.

گسترش نیوز


برچسب ها:

ساخت و ساز ،ایمنی ساختمان ، 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman