ایران جزء 10کشور اصلی تولیدکننده فولاد

ایران جزء 10کشور اصلی تولیدکننده فولاد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۳۵ | ۱۳۹۸/۱۲/۰۸

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد گفت: همانگونه که می‌دانیم کشور ما جزء ١٠ کشور اصلی تولیدکننده فولاد دنیا بوده و خوشبختانه تولیدات ما بدلیل کیفیت بالا حرف‌های فراوانی برای گفتن در فولاد دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد افزود: همانگونه که می‌دانیم کشور ما جزء ١٠ کشور اصلی تولیدکننده فولاد دنیا بوده و خوشبختانه تولیدات ما بدلیل کیفیت بالا حرف‌های فراوانی برای گفتن در فولاد دارد و با برنامه ریزی صحیح و مدون میتوانیم آهن و فولاد بازار‌های هدف را تامین کنیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ادامه داد: کشور ما با دارا بودن کارشناسان خلاق ونخبه و با استعداد در امر تولید و تجارت و همچنین منابع خدادی میتواند بر موانع پیش رو فائق و تحریم‌ها را پشت سر گذاشته و بازار‌های خود را توسعه و حفظ کند. در شرایط حاضر اهمیت صادرات این محصول بدلیل ارز آوری برکسی پوشیده نیست ومنافع ملی و بلند مدت ما ایجاب میکند برای حفظ و توسعه این صنعت کوشیده و برنامه‌های خاصی داشته باشیم.

رستگار در ادامه افزود: امروزه ما شاهد هستیم با تشدید تحریم‌ها از سوی امریکا بیشتر واحد‌های بزرگ صنعتی و معدنی با مشکلات بیشتری در امر صادرات مواجه شده اند و این تحریم‌ها از یک سو و خود تحریمی و سختگیری مدیران داخلی از سوی دیگر مشکلات بیشتری را برای صادر کنندگان ایجاد کرده اند و متاسفانه ما هیچگاه از یک اصول منطقی در مواجه با فرصت‌ها و چالش‌ها پیروی نکرده ایم.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد بیان کرد: متاسفانه از ابتدای سال جاری، بر اساس تصمیمات اتخاذ شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت که به انحصار صادرات محصولات فولادی تنها به گروه خاص داده شده و باعث حذف بخش صادرات شرکت‌های بازرگانی فعال در این حوزه گردیده و فعالان با تجربه که میتوانستند با تحریم‌ها مقابل کنند به بن بست جدی برخورد کرده و مشتریان سنتی خود را در خاج از کشور از دست بدهند.

رستگار در ادامه یادآوری کرد: اغلب این شرکت‌های بازرگانی با اکثر کارخانه‌های تولید فولاد در داخل کشور با هدف تامین سبد کالایی خود، که منحصر به یک نوع کالا نیست، همکاری داشته و دارد و در راستای اهداف صادراتی خود از کارخانه‌های مذکور درخواست نمایندگی داشته است، ولی از آنجایی که کارخانه‌های تولیدی در چارچوب مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران متعهد به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خود به داخل کشور می‌باشند، به هیچ وجهی تمایل به همکاری در راستای پیشنهاد مطرح شده از سوی شرکت‌های بازرگانی را ندارند و تشکیل واحد‌های بازرگانی مستقل را به ارائه نمایندگی به شرکت‌های دیگر ترجیح داده اند، موضوعی که نتیجه آن حذف شرکت‌های بازرگانی فولادی از چرخه صادرات و از دست دادن مشتریان خود پس از معرفی ایشان به کارخانه‌های تولیدی شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در ادامه تصریح کرد: در شرایط فعلی، به دور از هر گونه غرض ورزی‌های با وجود شرایط شکننده در ثبات اقتصاد جهانی، فضای کسب و کار برای تولید کننده فولاد ایرانی و به تبع آن برای شرکت‌های بازرگانی درگیر در پروسه صادرات و واردات فولاد به امری تقریبا ناممکن تبدیل شده است. شرکت‌های فعال در حوزه صادرات فولاد به دلیل مشکلات عدیده داخلی و فشار خارجی در قالب تحریم‌های تحمیلی عملا امکان اجرایی کردن برنامه‌ها و اهداف تجاری خود را با شرایط پیش رو در حد صفر می‌بینند، بطوری که تمامی افراد درگیر در این حوزه را مستاصل و ناتوان از تصمیم گیری کرده است.

رستگار در ادامه گفت: نیک می‌دانیم جریانات اقتصادی با فشار و دستور درست نمیشود بلکه تابع قواعد خاصی است لذا با توجه به وجود تمامی مشکلات، تصمیم گیری‌های مبتنی بر نگاهی آینده نگرانه و با توسل به بکارگیری اصول منطقی در تفکر سلیم، لزوم اقدامی شجاعانه در راستای خروج از این بحران را توسط تمامی دست اندرکاران دلسوز طلب می‌کند. همانطور که همه آگاهان در حوزه فعالیت صادرات فولاد می‌دانند، عوامل بسیاری در رشد و بالندگی تراز تجازی کشور‌ها موثر هستند، عاملی که از دید تولید کننده و صادرکننده ایرانی نیز پوشیده نمی‌باشد؛ لذا پیشنهاد می شود ضمن برنامه ریزی و نظارت دقیق برای تامین نیاز‌های داخلی و حمایت از تولید داخلی و صادرات در اولین فرصت گام‌های اساسی در راستای تایید و تخصیص ارز به کالا‌های فولادی که امکان تولید آن‌ها در داخل کشور نیست و همینطور همکاری همه جانبه ارگان‌های دخیل در تسهیل فعالیت‌های اقتصاد خارجی کشور برداشته شود، تا این امر باعث تسریع در صادرات و واردات شده و بدون شک تبعات آن چیزی جز کسب خشنودی در میان افراد دارای کسب و کار نخواهد بود، و بستر را برای ایجاد فرصت‌های شغلی و به تبع آن رفاه اقتصادی برای افراد جامعه فراهم خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران

برچسب ها:

فولاد ،تولید 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman