آشنایی با مزایا و معایب نمای شیشه ای

آشنایی با مزایا و معایب نمای شیشه ای
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۴۷ | ۱۳۹۸/۱۲/۰۷

یکی از تازه‌ترین انواع نمای ساختمان که در ساختمان‌های مختلفی در سطح شهر ممکن است با آنها برخورد داشته باشید نمای شیشه‌ای است.

به گزارش اخبار ساختمان، انسان همواره به نمای ساختمان شیشه‌ای ساخته شده خود اهمیت بسیار زیادی میداده است، از استفاده از گیاهان و استخوان و پوست حیوانات گرفته تا به امروز که از نماهای آجری، سنگی و نمای شیشه‌ای برای ساختمان‌ها استفاده می‌شود. یکی از تازه‌ترین انواع نمای ساختمان که در ساختمان‌های مختلفی در سطح شهر ممکن است با آنها برخورد داشته باشید نمای شیشه‌ای است.

استفاده از نمای شیشه‌ای ساختمان چند سالی است که رواج گسترده‌ای در عرصه ساختمان سازی ایران پیدا کرده است و بسیاری از مالکان و ساختمان سازان برای بخش نمای ساختمان خود مایلند تا از نمایش شیشه‌ای ساختمان استفاده نمایند. از آنجایی که این نوع از نما طرفداران بسیاری دارد به همین منظور قصد داریم تا در این زمینه اطلاعات بیشتری را در اختیار شما دنبال کنندگان همیشگی قرار دهیم از این رو توصیه می‌کنیم که تا انتها با ما همراه باشید. در این مطلب علاوه بر معرفی و مزایای نمای شیشه‌ای، انواع نماهای بکار رفته در نمای شیشه ساختمان را بصورت تفکیکی توضیح می‌دهیم و مزایا و تفاوت‌های آنها را شرح می‌دهیم

آشنایی با تاریخچه نمای شیشه‌ای در ساختمان

اگر بخواهیم در رابطه با تاریخچه نمای شیشه‌ای ساختمان صحبت کنیم می‌بایست به اوایل قرن بیستم بازگردیم زمانی که اولین نمای شیشه‌ای ساختمان در شهر لیورپول انگلیس در سال ۱۸۶۴ انجام شد. پیتر ایمیلز شخصی بود که برای ساختمانی ۵ طبقه نمای شیشه‌ای را طراحی و اجرا نمود.

استفاده از نمای شیشه‌ای برای ساختمان پیشرفت‌های گسترده‌ای نمود تا اینکه در سال ۱۹۰۳ شیشه‌های چند جداره توسط یک شیمیدان فرانسوی و آن هم به طور تصادفی اختراع شد. این دسته از شیشه‌ها با اتصال دو یا چند لایه شیشه معمولی که در میان هر یک از این لایه‌ها، لایه‌ای از پلاستیک قرار داده می‌شد به وجود می‌آمد.

 

بیشتر بخوانید:

تاثیر شیشه رنگی در زیبایی دکوراسیون داخلی



شیشه سکوریت در کجاها استفاده می‌شود؟

استفاده از شیشه سکوریت


احتمالاً بیشترین چیزی که شنیده این شیشه سکوریت مغازه است چرا که بیشتر فروشگاه‌ها و مغازه‌ها برای اینکه بتوانند بیشتر در معرض دید مشتری باشند، بیشتر ورودی و دیوارهای جانبی خود را از شیشه طراحی می‌کنند تا ویترین بزرگ‌تر و بهتری داشته باشند. این کار باعث می‌شود تا افراد بیشتری به فکر دزدی از این فروشگاه‌ها بیفتند؛ به همین خاطر بیشتر مغازه‌ها دارای شیشه‌های سکوریت هستند.

احتمالاً در سازه‌های بسیاری مانند تصویر اول مشاهده کرده‌اید که بیشتر قسمت‌های یک خانه یا دفتر کار یا در دکوراسیون داخلی و یا نمای ساختمان را شیشه پوشش داده است. کاملاً درست حدس زده‌اید، این شیشه‌ها به دلیل قطر بالایی که دارند دارای ضربه پذیری بسیار بالایی هستند و وزن بالایی را نیز تحمل می‌کنند.

با وجود قطر بالای این شیشه‌ها، مانند شیشه‌های نازک دارای شفافیت و وضوح باورنکردنی ای بالا دارند؛ به همین دلیل بسیاری از مهندسان عمران مخصوصاً آنهایی که به دنبال معماری نوین هستند طرفداران سرسخت این شیشه‌ها هستند.

همانطور که در اوایل مقاله به آن اشاره شد شیشه سکوریت برای امنیت انسان‌ها طراحی شد؛ خوب یک لحظه فکر کنید اگر شیشه اتومبیل‌ها از شیشه معمولی ساخته می‌شد چه اتفاق هولناکی رخ می‌داد!!!

صنعت اتومبیل سازی یکی از طرفداران اصلی دیگر این صنعت است و جدایی از شیشه‌های شفاف مواردی دیگر را در شیشه‌های خود بکار می‌برند که این نیاز با باعث پیشرفت این صنعت نیز شده است.

برای مثال بخاطر اذیت نشدن راننده و مسافرین در هنگام رانندگی، قسمت بالای شیشه جلو و عقب معمولاً مات و یا رنگی تولید می‌شوند تا جلوی نور خورشید را تا حدی بگیرد. در داخل شیشه‌های عقب باید رشته‌هایی قرارگیر تا با روشن کردن آن شیشه شروع به گرم شدن کرده و از یخ زدگی آن جلوگیری کند.

اگر کمی بیشتر دقت کنید می‌توانید شیشه‌های سکوریت را در خانه و محیط کار خود نیز مشاهده کنید. برای مثال مایکرو ویو و اجاق گازها همه از شیشه نشکن یا همان شیشه سکوریت طراحی و ایجاد شده‌اند.

بررسی انواع مختلف شیشه سکوریت

همانطور که در بالا مشاهده کردید محل‌های استفاده از این شیشه‌ها بسیار متفاوت است و برای هرمکان نیاز به رنگ و یا خصوصیات بیشتری می‌باشد که باید به شیشه‌ها اضافه شود ما انواع شیشه سکوریت مات و شیشه سکوریت رنگی را داریم که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

برای مثال شما برای راه پله و یا اتاق جلسات خود می‌توانید از شیشه‌های مات و برای اتاق مدیریت از شیشه آبی یا رنگی که با دکوراسیون داخلی شما سازگار است استفاده کنید.

به کار گیری نمای شیشه‌ای در ساختمان‌های مطرح جهانی

ساختمان سیندرلا: ساختمان سیندرلا توسط دولت تایوان برای برگزاری جشن‌های عروسی ساخته شده است و در آن حدود ۳۲۰ پنل شیشه‌ای در ارتفاع ۱۶ متری کار شده است.

دفتر مرکزی شرکت املاک الدار امارات: این شرکت در ساختمان مرکزی خود در شهر ابوظبی ساختمانی احداث نمود که در آن ۲۳ طبقه به شکل دایره‌ای طراحی شده و نمای آن به صورت شیشه‌ای در نظر گرفته شده است.

هرم موزه لوور فرانسه: یکی از معروف ترین نماهای شیشه‌ای که در چندین فیلم سینمایی نیز تصاویری از آن به نمایش درامد است هرم موزه لوور پاریس است. در این هرم که ارتفاع آن ۲۱ متر است از ۶۷۳ پنل شیشه‌ای استفاده شده است.

مهر


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman