مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی خبر داد:

واگذاری 2500 واحد مسکونی به محرومان

واگذاری 2500 واحد مسکونی به محرومان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۲۰ | ۱۳۹۸/۱۲/۰۷

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: از مجموع پنج هزار واحد مسکن محرومان سهم این نهاد در استان تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تحویل متقاضیان شده که ۲۲۳ مورد در مناطق عشایری استان بوده است.
به گزارش اخبار ساختمان، رضا سلم آبادی در نشست شورای عشایری استان خراسان جنوبی که با حضور رییس سازمان امور عشایر و استاندار خراسان جنوبی در بیرجند برگزار شد افزود: تاکنون ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای احداث واحد مسکونی مددجویان کمیته استان هزینه شده است که تا تیرماه سال آینده، ۲۵۰ واحد دیگر نیز در حوزه عشایری به بهره‌برداری خواهد رسید.

ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان در استان خراسان جنوبی براساس تفاهم‌نامه سازمان برنامه و بودجه، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اوایل امسال آغاز شد که سهم کمیته امداد و بنیاد مسکن هر کدام پنج هزار واحد مسکونی است.

وی از پرداخت سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات کمک معیشتی به سه هزار و ۱۴۰ مددجو خبر داد و گفت: همچنین ۱۱۲ مورد تسهیلات به مبلغ سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیز به مددجویان عشایر استان پرداخت شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام استان یادآور شد: در مجموع امسال چهار هزار و ۳۶۱ مورد خدمت در ۱۱ برنامه و با هزینه کرد ۲۰ میلیارد تومان به عشایر استان ارائه شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: با مشارکت بنیاد برکت ۵۸ کلاس درس کانکسی در مناطق روستایی و عشایری استان تا پایان سال تحصیلی جاری حذف خواهد شد.

محمدعلی واقعی افزود: در حال حاضر ۲۵۶ مدرسه با ۹ هزار دانش‌آموز در مناطق عشایری وجود دارد.

وی یکی از مشکلات دانش آموزان عشایر را کمبود سرویس ایاب و ذهاب دانست و افزود: ایاب و ذهاب دانش آموزان به سختی انجام می‌شود و اعتبارات قطره چکانی در این زمینه کارساز نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: رفع برخی از مشکلات در حوزه عشایری با توجه به پراکندگی استان مستلزم نگاه ویژه است.

وی با بیان اینکه ۶۰ دستگاه رایانه برای مدارس عشایری مناطق عشایری پرجمعیت نیاز است اظهار داشت: همچنین ۳۰ مدرسه عشایری در استان فاقد سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی است.

واقعی تاکید کرد: مواد شوینده، بهداشتی و ضدعفونی کننده یکی از نیازهای اساسی مدارس عشایر استان است که با توجه به شیوع بیماری کرونا این ضرورت بیشتر از همیشه احساس می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم گفت: در حوزه گردشگری و صنایع دستی اقدامات خوبی در حوزه عشایر انجام شده است از جمله اینکه در چهار منطقه عشایری استان کمپ‌های گردشگری احداث شده است.

حسن رمضانی افزود: بخش عمده‌ای از دست بافته‌های داری استان توسط جامعه عشایر تولید می‌شود که این تولیدات در نمایشگاه‌های صنایع دستی سطح کشور عرضه می‌شود.

وی عنوان کرد: از سازمان امور عشایری کشور درخواست داریم در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی عشایر در مناسبات خاص سال در مرکز اقدام کند تا از این طریق زمینه عرضه و فروش این محصولات فراهم شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر ۳۰۲ خانه ورزش روستایی و عشایری در استان وجود دارد که ۱۴ خانه ورزش در مناطق عشایری راه‌اندازی شده است.

حسن عزیزی افزود: آمادگی داریم به ازای هر سازمان مردم نهاد که در مناطق عشایری ایجاد شود تا پنج میلیون تومان تسهیلات پرداخت کنیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی هم گفت: کمترین میزان بیماری‌های دامی استان در حوزه عشایری است همچنین سم پاشی و ضدعفونی دام به صورت مستمر انجام می‌شود.

محمد اصغرزاده بیان کرد: عشایر خراسان جنوبی تولیدات دامی و پروتئینی منحصر به فردی دارند که خام فروشی می‌شود اما باید این محصولات برندسازی شود.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی نیز گفت: از محل تسهیلات ا اشتغال پایدار روستایی و عشایری ۱۰۰ طرح به مبلغ ۳۵ میلیارد ریال به عشایر استان پرداخت شد که زمینه اشتغال ۱۱۵ نفر را فراهم کرد.

محمد زنگنه افزود: همچنین ۲۵۰ طرح صنایع دستی و گردشگری به مبلغ ۹ میلیارد تومان توسط عشایر استان به بانک معرفی شده است.

وی بیان کرد: در حوزه انرژی خورشیدی اخیرا تفاهم نامه‌ای منعقد شد که ۲۰ هزار پنل به نام «جهاد روشنایی» در سطح کشور احداث خواهد شد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی عنوان کرد: برای ثبت برند محصولات عشایری آمادگی داریم تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت کنیم.

یکی از حاشیه قابل توجه این نشست که با گلایه استاندار نیز مواجه شد ارائه گزارش اقدامات، برنامه‌ها، پیشنهادات و انتظارات حوزه عشایری استان توسط مدیرکل این سازمان بود.

حسین‌پور در این گزارش به وضعیت استان از ۱۴ سال قبل ( ابتدای استان شدن خراسان جنوبی)، آخرین سرشماری عشایر در سال ۸۷ و ارائه مشکلاتی پرداخت که گویا در استان قابل حل و فصل شدن بود.

استاندار خراسان جنوبی نسبت به تسریع در روند گزارش‌دهی و بیان مهمترین مشکلات حوزه عشایری استان تذکر داد و گفت: یک سری آمار را به صورت کلی بیان کنید سپس هر کدام از دستگاه‌های مربوطه در ارتباط با حوزه عشایر ارائه مطلب داشته باشند.

محمد صادق معتمدیان افزود: در حال حاضر ۱۷۰ روستای استان فاقد سرویس بهداشتی و حمام هستند و خدماتی که مرکز بهداشت به آنها می‌دهد هر چند وقت یکبار است که رییس دانشگاه علوم پزشکی باید پاسخ دهد.

وی در ادامه به مدیرکل آموزش و پرورش استان اشاره کرد و از او خواست تا مشکلات حوزه مدارس عشایری استان را بیان کند، سپس با مدیریت استاندار، سایر دستگاه‌ها از جمله علوم پزشکی، میراث فرهنگی، کمیته امداد، ورزش و جوانان، مدیرکل دامپزشکی و صندوق کارآفرینی امید نیز به ارایه عملکرد در حوزه عشایر پرداختند.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman