نکات تاسیساتی مهم برای خرید مسکن

نکات تاسیساتی مهم برای خرید مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۲۸ | ۱۳۹۹/۱۰/۱۲

در این مقاله سعی داریم نکاتی را به شما آموزش دهیم که چطور نگاهی عمیق‌تر به ساختمان‌ها داشته باشیم، تا بتوانیم با بودجه‌ای محدود، بهترین گزینه مناسب را انتخاب نمائیم.

به گزارش اخبار ساختمان، با افزایش تعداد ساختمان‌ها و برج‌های بلندمرتبه در کلان شهرها همچنین به موازات آن افزایش قیمت‌های نجومی آنها، پیدا کردن یک واحد آپارتمان که با شرایط و خواسته‌های ما هماهنگی و تناسب داشته باشد اصلاً کار آسانی نیست. زیرا بسیاری از المان‌های مهم و تأثیر گذار در قیمت ساختمان‌ها معمولاًهمزمان در کنار هم چیده نمی‌شود.

از مهم‌ترین بخش‌های تأثیر گذار در قیمت یک واحد آپارتمان سن ساختمان است، اما دقیقاً چرا؟ سن ساختمان لزوماً سن دیوارها و سقف و یا بروز نبودن طراحی و دیزاین آن نیست بلکه بخش‌هایی از ساختمان که درصد بالایی از بودجه ساخت را به خود اختصاص می‌دهد (اصطلاحاً به آن بخش هزینه‌های سرمایه‌ای گفته می‌شود) نظیر بخش تأسیسات ساختمان شامل سیستم سرمایش و گرمایش، لوله کشی آب و فاضلاب، سیستم برق ساختمان و… هستند که اگر نحوه اجرا و نگهداری آنها ایراد فنی داشته باشد و از عمر مفید آنها زمان زیادی گذشته باشد، جبران خسارات آن به مراتب بیشتر از اضافه پرداخت ما بابت خرید یک واحد آپارتمان با سن کمتر می‌شود.

سطحی نگر نباشیم

بطور مثال بودجه‌ای برای خرید خانه در نظر می‌گیریم؛ در پی یافتن واحد مسکونی گزینه‌های پیش روی زیادی خواهیم داشت. مواردی که باید به آن توجه کنیم شامل: متراژ، سن ساختمان، محله، نمای ساختمان، میزان نور پذیری، نوع سیستم سرمایش، نوع سیستم گرمایش و… وجود دارد که باید مجموعه آنها را بررسی کنیم.

انتخاب سخت می‌شود؛ همیشه خانه بزرگ‌تر یا محله‌ای بهتر خیلی وسوسه انگیز است. حال در نظر بگیرید تصمیم گرفته‌ایم واحدی با متراژ بیشتر ولی قدیمی تر را انتخاب کنیم. اینجاست که باید درایت بیشتری به خرج دهیم و نگاهی دقیق به ساختمان‌های قدیمی تر بیاندازیم چون احتمالاً باید به فکر هزینه‌های بازسازی نیز باشیم.

بسیاری از فروشندگان ملک، برای اینکه بتوانند واحدهای مسکونی با سن بیشتر از ۴-۵ سال را راحت تر بفروش برسانند از ترفندهای زیادی استفاده می‌کنند. بطور مثال برای اینکه ترک‌های دیوار که ناشی از نشست ساختمان است را بپوشانند از کاغذ دیواری با طرحی جذاب استفاده می‌کنند و ظاهر کابینت‌های آشپزخانه را بروز می‌کنند تا حواستان پرت زیبایی‌ها شده و اشکالات را نبینید.

نکته مهم: لطفاً هنگام خرید خانه سطحی نگر نباشید و به بخش‌های سرمایه‌ای ساختمان توجه کنید. کاغذ دیواری و کابینت جز کالاهای سرمایه‌ای نیست. (منظور از سرمایه‌ای نبودن کالا این است که هزینه اولیه پایینی نسبت به عمر مفید آن دارد)

بخش‌های سرمایه‌ای ساختمان کدامند؟

برای اینکه بتوانیم بودجه خود را برای خرید خانه به بهترین شکل استفاده کنیم لازم است به نکات مهمی توجه کنیم؛ نکاتی که با نگاه به آینده کمی دورتر می‌تواند مشکلاتی را برای ما ایجاد کنند. در نگاه اول و عمومی که افراد اقدام به خرید خانه می‌کنند به مواردی نظیر دسترسی ملک به مکان‌های عمومی، میزان نور گیر بودن ملک توجه کافی دارند، زیرا عدم وجود نور کافی در خانه بعد از گذشت مدتی کوتاه ضعف بزرگ یک واحد آپارتمانی را مشخص می‌کند. و یا عدم امنیت در مسیر رفت و آمد منزل به محل کار یا مدرسه می‌تواند خطرات و هزینه بالایی را در مدتی طولانی برای ما ایجاد کند.

به همین دلیل زمانی که که یک ساختمان در محلی با موقعیت جغرافیایی و امکانات شهری مناسبی قرار داشته باشد و از نور خورشید به اندازه کافی برخوردار باشد دارای ارزش بسیار بالاتری نسبت به ساختمان مشابه در موقعیتی غیر مشابه خواهد داشت. پس با این تعریف می‌توانیم نورگیر بودن خانه یا آپارتمان را جز بخش‌های سرمایه‌ای به شمار بیاوریم.

اما بسیاری از مشکلات یک ساختمان مانند نورگیر بودن و وجود دسترسی به مکان‌های مختلف به راحتی قابل مشاهده و بررسی سریع نیست و نمی‌توان به آسانی در مورد آن نظر داد. این بخش‌ها کدامند؟

بخش‌هایی از ساختمان که اختلال در روند کاری آنها زندگی روزمره ساکنین را بشدت تحت تأثیر قرار می‌دهد را می‌توان در دسته بخش‌های سرمایه‌ای ساختمان دسته بندی نمود. زیرا در صورت وجود مشکلات در این بخش‌ها رفع آن به این آسانی نبوده و هزینه‌های گزافی را در برخواهد داشت، بطور مثال می‌توانیم با کابینت‌های قدیمی یا دیوارهای دود گرفته باز هم آرامش محیط را حفظ کنیم اما اگر لوله‌های فاضلاب دچار گرفتگی شوند و یا در زمستان هوای خانه سرد باشد، یا در تابستان سیستم سرمایش درست کار نکند، بوی فاضلاب از سرویس بهداشتی متساعد شود یا، از سقف آب بچکد و… نگرانی‌های بزرگی را ایجاد می‌کند بطوریکه بسیاری از کارفرمایان و صاحبان ملک بجای بازسازی ملک خود تصمیم به تخریب و نوسازی آن می‌گیرند.

به همین دلیل در هنگام خرید آپارتمان توجه داشته باشید که همه چیز ظاهر نیست؛ اگر آپارتمان مدنظر را از لحاظ بخش‌های سرمایه‌ای ساختمان چک کردید و مشکلی وجود نداشت براحتی می‌توانید اقدام به خرید آن نموده، با صرف اندکی هزینه به ظاهر آن نیز رسیدگی کرده و دکوراسیون منزل را طبق علاقه خود مجدداْ از صفر طراحی کنید.

هنگام خرید ملک چه سوالاتی از سازنده یا صاحب ملک بپرسیم؟

بدلیل اینکه بتوانیم آگاهی بیشتری در مورد بخش‌های سرمایه‌ای ساختمان داشته باشیم حتماً در چند مورد مهم از مشاور، مالک و یا سازنده ملک سوالات خود را بپرسید.

بعد از پرس و جو راجع به سوالات عمومی و ابتدایی هنگام خرید مسکن مانند سند مالکیت، زمان ساخت، نوع سازه و… مهم‌ترین نکته‌ای که نباید فراموش کنید هزینه‌های جاری یک ساختمان و واحد آپارتمانی است که شما هر ماه باید آن را پرداخت نمائید. بطور مثال هزینه برق مصرفی ساختمان رابطه مستقیمی با نوع سیستم تأسیسات ساختمان دارد.

در نتیجه سوال مهم بعدی شما باید راجع به نوع تأسیسات ساختمان باشد زیرا یکی از مهم‌ترین بخش‌های اساسی و سرمایه‌ای ساختمان بخش تأسیسات آن است چرا که در بر گیرنده تجهیزات مختلفی در ساختمان می‌باشد. تأسیسات به خودی خود شامل بخش‌های مختلفی است و ایجاد مشکل در هریک از بخش‌های تأسیسات براحتی می‌تواند کل آسایش، آرامش و رفاه ساکنین را مختل نماید؛ در ادامه اشاره‌ای کوتاه به ابعاد مختلف بخش تأسیسات ساختمان مینمائیم:

تأسیسات برودتی یا تهویه مطبوع همان سیستم سرمایش در ساختمان است که سبب ایجاد هوای خنک و مطبوع در فصول گرم سال می‌شود.

تأسیسات حرارتی یا سیستم گرمایش که وظیفه گرمایش آب مصرفی در کل سال و گرمایش فضای محیط ساختمان در فصول سرد سال را بر عهده دارد.

تأسیسات مکانیکی که در ساختمان مربوط به بخش آسانسورها می‌شود.

تأسیسات آب و فاضلاب که در ساختمان بخش لوله کشی آب و فاضلاب را شامل می‌شود.

و…

انواع سیستم سرمایش و گرمایش چطور بر هزینه‌های جاری ساختمان تأثیر می‌گذارند؟

لوازم برقی که در منزل از آنها استفاده می‌کنید هریک بر اساس رده انرژی که دارند بر میزان مصرف برق واحد شما و در نهایت قبض برق تأثیر زیادی دارند. در بسیاری از موارد می‌توانیم با در نظر گرفتن ساعات اوج مصرف و میزان استفاده کلی از لوازم برقی پرمصرف، هزینه قبض برق را کاهش دهیم. اما مشکل زمانی پیش می‌آید که در استفاده از لوازم نمی‌توانیم محدودیت قرار دهیم. بطور مثال در فصول گرم سال که اوج مصرف برق در کل کشور است، بیشترین میزان مصرف برق به تجهیزات خنک کننده و سرمایشی ساختمان‌ها مربوط می‌شود.

زمان اوج مصرف برق در فصل تابستان دقیقاً با بیشترین دمای روز رابطه مستقیم دارد، به همین دلیل امکان اینکه در گرم‌ترین ساعات روز کولر آبی و یا کولر گازی اسپلیت منزل را خاموش نگه داریم غیر ممکن می‌شود. البته جهت ایجاد مصرفی بهینه‌تر از لوازم و تجهیزات سرمایشی داخل منزل می‌توان راهکارهایی را ارائه داد.

همانطور که اشاره کردیم بیشترین مصرف برق مربوط به تجهیزات سرمایشی است به همین دلیل به چند راهکار ساده جهت کاهش مصرف برق در تجهیزات سرمایشی اشاره می‌کنیم.

۱) اگر از کولر گازی و اسپلیت استفاده می‌کنید به این نکات توجه کنید

* سرویس دوره‌ای کولر گازی را حتماً بموقع انجام دهید

* مطمئن شوید که کمپرسور آن گاز کم نکرده باشد

* ترجیحاً از کولرهای گازی و اسپلیت مجهز به سیستم اینورتر استفاده کنید

* حالت توربو را برای مدت طولانی استفاده نکنید

* دمای سیستم را روی ۲۵ درجه تنظیم کنید

* کمپرسور آن را در سایه نصب کنید

۲) اگر از کولر آبی استفاده می‌کنید به این نکات توجه کنید

* سرویس دوره‌ای را بموقع انجام دهید و پوشالهای آن را هر سال تعویض کنید

* کولر آبی را در محل سایه نصب کنید

* اگر محل نصب کولر آبی در سایه نیست روی آن سایبان نصب کنید

* دور موتور کولر آبی را روی حالت کند نگهدارید

با رعایت نکات اشاره شده می‌توانید تا حد زیادی از مصرف برق بی‌رویه جلوگیری کنید و هزینه ماهانه مربوط به قبض برق ساختمان را کاهش دهید.

مهر


برچسب ها:

ناسیسات ،آپارتمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman