بررسی مشکلات برج‌های دوقلوی قزوین

Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۵۵ | ۱۳۹۸/۱۲/۰۵

برج‌های دوقلوی قزوین تحت عنوان پروژه مسکن فرهنگیان با ۹۰۰ واحد مسکونی و با گذشت بیش از یک دهه از تاریخ احداث آن همچنان با مشکلات عدیده‌ای از جمله نمای مشترک سازه و نقشه‌های مکانیکی دست و پنجه نرم می‌کند.
به گزارش اخبار ساختمان، امروزه احداث پروژه‌های بزرگ شهری با روند شتاب گونه خود باعث دگرگونی و تغییر چهره شهرهای کشور شده و این مساله را در حالی شاهد هستیم که برخی اوقات طرح‌های یاد شده چالش‌هایی را نیز برای مجموعه مدیریت شهری هم ایجاد کرده‌ است.

مساله مهم در راستای احداث چنین پروژه‌هایی آن است که گاهی اوقات به علت روند طولانی ساخت و سازها و تغییرات قوانین و همچنین نادیده گرفتن برخی جزییات طراحی، بعدها از سوی دستگاه‌های نظارتی مانند شهردای و یا سازمان نظام مهندسی ساختمان پیگیری و با توجه به دستورهای مقتضی در ادامه اجرا، پروژه با کندی سرعت و یا حتی نیز تعطیلی روبرو می‌شوند.

شاید علت طولانی شدن برخی طرح‌های این چنینی به مسایل مالی نیز بازگردد که بر اثر مرور زمان و گرانی مصالح، ادامه کار صرفه اقتصادی پیدا نکند، اما مساله مهمتر، اجرای قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی و فنی است که توسط شورایعالی معماری و شهرسازی به استان‌ها ابلاغ، که بخشی از آن هم به سیما و منظر شهری باز می‌گردد.

این در حالی است که شاید اجرای چنین پروژه‌هایی علاوه بر رونق و انضباط بخش اقتصادی شهرها، زمینه آرامش و آسایش هر چه بیشتر شهروندان را هم فراهم می‌کند.

انجام پروژه‌های بزرگ شهری دیر زمانی است که در قزوین آعاز شده که بخشی از آن مانند مجتمع‌های خدماتی مهر و ماه، ایرانیان، نور و خلیج فارس و در حوزه عمرانی نیز مجموعه سعدالسلطنه، پیاده‌راه سبزه میدان و بسیاری از تقاطع‌های غیر همسطح چهره این شهر را نسبت به گذشته دگرگون ساخته است.

اما در این میان هستند پروژه‌هایی که با گذشت یک یا ۲ دهه همچنان گرفتار مسایل مالی یا سوء مدیریت، راکد مانده و همین مساله گرفتاری و مشکلاتی را علاوه بر مجموعه مدیریت شهری، برای شهروندان آن نیز ایجاد که از آن جمله می‌توان به پروژه‌های حکم آباد، میرعماد، کمربندی شرق، کمربندی نسیم شمال، و ادامه پل قدس اشاره کرد.

اما در این میان، برج‌های مسکن دوقلوی فرهنگیان، با گذشت بیش از ۱۳ سال به عنوان یکی از طرح‌های شاخص شهری همچنان با سرعت پایین در حال اجرا بوده که متاسفانه با وجود وقوع چندین حادثه منجر به فوت، طی روزهای گذشته نیز از سوی دفتر فنی استانداری و شهرداری قزوین عملیات اجرایی آن متوقف شده است.

پروژه مسکن فرهنگیان در ۲ بلوک اجرا شده است

مدیرکل دفتر فنی استانداری قزوین در این رابطه اظهار داشت: پروژه مسکن فرهنگیان قزوین با وجود صدور یک پروانه واحد ساخت، دارای هیات مدیره و مدیرعامل بوده و در ۲ بلوک به مورد اجرا درآمده و آخرین پروانه این طرح نیز در سال ۹۶ نیز مورد تجدید نظر قرار گرفتخ است.

پیمان پیرمرادی تصریح کرد: با وجود عدم تناسب نمای این دو بلوک، جلساتی طی روزهای اخیر با حضور هیات مدیره‌ها و مشاوران قدیم و جدید طرح برگزار و هماهنگی‌های لازم جهت تناسب سازی نمای آن صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه جبهه جنوبی نسبت به شمالی آن نمای ناهماهنگ‌تری دارد، اضافه کرد: با توجه به اینکه مسکن فرهنگیان از جمله طرح‌های شاخص و منحصر به فرد قزوین محسوب می‌شود از این رو تمام تمهیدات لازم در خصوص نمای یکپارچه آن که نه متعلق به پروژه، بلکه به این شهر سات، باید اندیشیده شود.

پیرمرادی یادآور شد: علاوه بر نما، نقشه‌های مکانیکی این پروژه در حوزه پدافندی، اطفای حریق و فضایی ویژه معلولان که به علت آنکه از زمان صدور پروانه آن سالیان سال می‌گذرد و با آیین نامه و مقررات موجود نیز همخوانی ندارد قرار شد توسط مشاور جدید اصلاح و تا اردیبهشت ماه سال آینده به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ارجاع شود.

وی افزود: به همین دلیل و بنا به تقاضای شهرداری و دفتر فنی استانداری تا ارایه طرح هدفمندی نمای پروژه از سوی مشاور، ادامه عملیات متوقف خواهد شد.

پروانه و نقشه‌های هر دو بلوک مسکن فرهنگیان یکی است

سیدکاظم مجابی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با اشاره به اینکه برج‌های دوقلوی قزوین دارای پروانه، مشاوران و نمای مشترکی با هم هستند، تاکید کرد: متاسفانه در اجرای عملیات این طرح شاهد تغییراتی در بخش‌های مختلف آن از جمله نما هستیم که در حین اجرا دستخوش تغییراتی شده است.

به گفته وی، با توجه به اجرای این پروژه ۹۰۰ واحدی در دو بلوک و با دو هیات مدیره جداگانه به نظر می‌رسد ادامه کار نیازمند هماهنگی های بیشتر است.

وی با بیان اینکه اختلافاتی بین طرح اولیه بلوک‌ها با اجرای آن وجود دارد و حتی این مساله مورد اختلاف طراح اولیه آن نیز قرار گرفته، راهکارهایی برای هماهنگی اجرای یک نمای واحد باید در دستور کار مدیریت استان و شهر قرار گیرد.

مجابی ادامه داد: فاز یک این طرح و نظارت‌های آن از سوی این سازمان صورت گرفته اما وجود ناظر مقیم که باعث بالا رفتن کیفیت کار نیز می‌شود برای آن ضروری می‌باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین تاکید کرد: این در حالی است که در حوزه پدافندی جهت خرید تجهیزات آن از جمله سیستم‌های اطفای حریق، آسانسورها و به خصوص سرویس‌های نگهداری نیز بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مجابی یادآور شد: پروژه دو بلوکی مسکن فرهنگیان به علت ویژگی‌های خاص آن برای شهر قزوین از درجه اهمیت بالایی قرار دارد تا جایی که این حجم از واحدهای مسکونی در یک نقطه به یک سرویس‌های نگهداری کاملا فنی نیازمند است.

نمای پروژه مسکن فرهنگیان نیازمند تایید کمیسیون سیما و منظر شهری است

محسن اسماعیلی، معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین در این باره گفت: نمای پروژه مسکن فرهنگیان باید از سوی کمیسیون سیما و منظر شهری مورد تایید قرار گیرد که به علت عدم توجه به این مساله، طی ۲ مرحله خواستار تعطیلی عملیات اجرایی آن نیز شده‌ایم.

وی افزود: با وجود مکاتبه این اداره کل با شهرداری قزوین مبنی بر توقف عملیات اجرایی طرح یاد شده، متاسفانه طی روزهای گذشته نه تنها این کار صورت نگرفت بلکه شاهد سرعت عملیات اجرایی آن نیز بوده‌ایم.

اسماعیلی یادآور شد: این پروژه ۹۰۰ واحدی بیش از ۳ هزار جمعیت را در خود سکونت می‌دهد که در واقع این تعداد چند برابر جمعیت برخی از شهرهای استان قزوین است و در واقع یک شهر عمودی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح در واقع المان شهر قزوین نیز به حساب خواهد آمد، اظهار داشت: همه دستگاه‌های ذیربط در خصوص این پروژه مکلف به اعمال عملیات ساختمانی هستند تا جایی که به لحاظ سازه بتنی آن، یکی از سازه‌های بی‌نظیر در سطح منطقه نیز به شمار می‌رود.

به گفته وی، مدیرکل دفتر فنی استانداری، سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری قزوین و اداره کل راه و شهرسازی موظفند تا یک اتفاق خوب را در اجرای نمای این طرح رقم بزنند چرا که این پروژه متعلق به کل شهر است و به عنوان یک منظر شهری هم به حساب آمده و از شعاع‌های خیلی دور نیز قابل رویت می‌باشد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: علاوه بر نما، سایر مسایل معماری این مجتمع دوقلو از جمله مباحث مربوط به حوزه پدافندی، اطفای حریق و فضاسازی مناسب جهت معلولان از درجه اهمیت فراوانی برخوردار بوده که باید در حین اجرا مورد توجه قرار گیرد.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman