آشنایی با انواع عایق معدنی در صنعت ساختمان

آشنایی با انواع عایق معدنی در صنعت ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۷ | ۱۳۹۸/۱۲/۰۴

در عصر کنونی کمبود منابع انرژی به یکی از مسائل مهم روز تبدیل شده است که مسئولان و دست اندرکاران را بر آن داشته تا به دنبال راهکارهای مفید برای بهینه سازی مصرف این منابع باشند و حتی الامکان مصرف بی رویه انرژی را به حداقل برسانند.

به گزارش اخبار ساختمان، در کشور ما بالاترین میزان مصرف انرژی مربوط به ساختمان های اداری و مسکونی می باشد، به همین دلیل در چند سال اخیر ساختمان سازان سعی می کنند برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها از عایق های مختلف استفاده نمایند.

امروزه با توجه به اهمیت محیط زیست و پرهیز از آسب رساندن به آن عایق های معدنی بهترین گزینه برای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان محسوب می شوند. عایق های معدنی به دلیل اینکه در ساخت آن ها از مواد معدنی موجود در طبیعت استفاده می شود، دوستدار محیط زیست بوده و هیچ گونه آسیبی به آن وارد نمی کنند.

از ویژگی های عایق معدنی می توان به اشتعال ناپذیر بودن، مقاومت حرارتی بسیار بالا و نقطه ذوب بالا تا ۲۰۰۰ درجه فارنهایت اشاره نمود. عایق های معدنی به سه دسته پشم سنگ، پشم شیشه و پشم سرباره تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح آن ها پرداخته شده است.

پشم سنگ

ماده اولیه تشکیل دهنده پشم سنگ، سنگ بازالت است که بازمانده فعالیت های آتش فشانی می باشد و در دسته سنگ های آذرین قرار دارد. پشم سنگ نوعی عایق صوتی، حرارتی متشکل از الیاف معدنی می باشد به نحوی که حدود ۹۷ درصد آن را الیاف تشکیل می دهد و ۳ درصد باقی مانده رزین و روغن هایی می باشند که برای فرم دادن به الیاف مورد استفاده قرار می گیرند. نحوه تولید این محصول بدین نحو است که سنگ بازالت در دمای حدود ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد حرارت دیده و ذوب می شود، سپس با تکنیک های ویژه به الیاف تبدیل می شود.

مقاومت پشم سنگ در برابر آتش بسیار بالاست و نوعی عایق کند سوز در نظر گرفته شده است. این عایق قابلیت تحمل دماهای بالا تا ۸۲۰ درجه سانتی گراد را دارا می باشد و یک عایق حرارتی بسیار مناسب و عالی به شمار می آید. پشم سنگ جزء بی ضررترین عایق ها شناخته شده که هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند. علاوه بر آن به دلیل به کار بردن مواد معدنی در تولید آن هیچ نوع اثر زیان آوری بر سلامتی انسان نمی گذارد و حساسیت ایجاد نمی کند.

پشم سنگ علاوه بر اینکه نوعی عایق حرارتی است، عایق خوبی در برابر صوت نیز محسوب می شود. این عایق از انتقال سر و صدا جلوگیری می کند و تحمل آن در برابر صوت بالا می باشد. استفاده از پشم سنگ در صنعت ساختمان سازی و عایق کاری از اتلاف انرژی جلوگیری می کند و کمک شایانی به بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان می نماید. عایق پشم سنگ در صنایع پتروشیمی، کوره ها، پالایشگاه ها، کانال های هوا، عایق بندی لوله ها و … به عنوان عایق صوتی یا حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد.

پشم شیشه

پشم شیشه از قدیمی ترین نوع عایق هاست که از گذشته تا امروز در مکان های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. این عایق متشکل از الیاف ریز انعطاف پذیری ست که از ذوب شیشه بدست می آید. این نوع عایق جزء عایق های حرارتی است که مقاومت بالایی در مقابل آتش دارد. این ماده در مجاورت آتش سوزی به هیچ عنوان گازهای سمی تولید نمی کند و نقشی نیز در توسعه آتش سوزی ندارد. الیاف پشم شیشه به صورت رولی یا پانل تولید می شوند و برای مصارف گوناگون به بازار عرضه می گردند.

پشم شیشه نوعی پشم معدنی است که ظاهری به صورت الیاف بسیار ریز و انعطاف پذیر شیشه ای دارد. این عایق صوتی حرارتی نوعی عایق سلول باز است که قابلیت جذب رطوبت را دارد بنابراین اگر در برابر نم و رطوبت محافظت نشود، قارچ و باکتری در بین الیاف آن رشد می کند. پشم شیشه وزن بسیار سبکی دارد و دارای چگالی های مختلف می باشد. این ماده با جذب سر و صدا مانع از انتشار آلودگی صوتی می شود و عایقی اکوستیک برای سقف و دیوارها محسوب می شود.

از معایب پشم شیشه می توان به مقاومت پایین آن در مقابل رطوبت و ایجاد مشکلات پوستی و تنفسی اشاره نمود. امروزه با به کارگیری فناوری نانو در تولید پشم شیشه این عایق از کیفیت بالاتری برخوردار شده است. از عایق پشم شیشه در ساختمان سازی، ساخت مخازن، عایق کاری کانال های هوایی، لوله ها، سقف ها و کاربردهای صنعتی می توان اشاره نمود.

پشم سرباره

پشم سرباره نوعی پشم معدنی است که از سرباره کوره بلند به دست می آید و یکی از پر مصرف ترین مواد در ساخت عایق های صوتی و حرارتی در صنایع مختلف محسوب می شود. حدود ۳۰ درصد حجم این عایق را سیلیس تشکیل می دهد که وجود آن دلیل اصلی رشته رشته شدن الیاف پشم سرباره است.

ذرات این الیاف بسیار ریز بوده و سر آنها به صورت کروی شکل است، به همین دلیل این عایق تحریک پوستی کمی ایجاد می کند و بازگشت پذیری آن به محیط زیست سریع تر صورت می گیرد. علاوه بر آن ریز بودن ذرات این الیاف باعث شده این عایق در برابر الکتریسیته نیز مقاوم باشد.

تحمل حرارتی پشم سرباره در صورت خالص بودن ۸۰۰ درجه سانتی گراد و در صورت مخلوط با مواد چسباننده ۳۵۰ درجه سانتی گراد است. عایق پشم سرباره عملکرد حرارتی بالایی دارد و به دلیل داشتن اکسیدهای فلزی که نقطه ذوب بالایی دارند در برابر حریق بسیار مقاوم هستند. این عایق علاوه بر مقاومت در برابر حریق، مقاومت بالایی نیز در برابر رشد باکتری و قارچ دارد. از دیگر ویژگی های عایق پشم سرباره به ضد صوت بودن آن می توان اشاره نمود. این عایق از انتشار آلودگی صوتی جلوگیری می کند.

پشم سرباره یک عایق صوتی و حرارتی ست که علاوه بر کاربرد در صنعت ساختمان در صنایع مختلف از جمله گاز، پتروشیمی و نفت به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. این عایق ضد حریق و صوت برای عایق کاری های حجیم مورد استفاده قرار می گیرد و ضریب انتقال صوتی و حرارتی آن پایین می باشد.

همانطور که گفته شد عایق معدنی در سه نوع پشم سنگ، پشم سرباره و پشم شیشه موجود می باشد و اگر چه هر سه، عایق های حرارتی بسیار خوبی هستند اما عایق پشم سنگ به علت پایین تر بودن ضریب انتقال حرارتی، نسبت به دو نوع دیگر عایق حرارتی بهتری است. قیمت عایق های معدنی با توجه به نوع، ضخامت و دانسیته آن ها متفاوت است. بنابراین با توجه به انتظاری که از عایق معدنی دارید ضخامت و دانسیته را مشخص کرده و سپس آن را خریداری نمایید.

ساختمانچی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman