رئیس سازمان نظام مهندسی اصفهان تاکید کرد:

ضرورت تجدیدنظر در محاسبات سازه ای

ضرورت تجدیدنظر در محاسبات سازه ای
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۱۸ | ۱۳۹۸/۱۲/۰۴

رئیس سازمان نظام مهندسی اصفهان گفت: در راهکار عملی و علمی برای محاسبات سازه‌ای و موارد مربوط به فنداسیون‌های تکی باید تجدید نظر شود تا اگر فرونشست اتفاق افتاد، ساختمان به‌طور هماهنگ نشست کند.
به گزارش اخبار ساختمان، غلامحسین عسکری با حضور در یک‌صد و چهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان و با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی استان اصفهان، از سال ۷۹ شکل گرفته و در هفت رشته اصلی ساختمان، ارائه خدمات می‌کند، اظهار کرد: در کل استان ۳۲ هزار نفر در حوزه ساختمان فعالیت می‌کنند که از این میان نیمی دارای پروانه اشتغال و نیم دیگر باید دریافت پروانه آزمون و موارد ورود به حرفه را بگذرانند.

وی با تاکید بر وظیفه سازمان نظام مهندسی در نحوه ساخت‌سازها، عمر ساختمان و صیانت از سرمایه‌های ملی افزود: اجرای مصوبه‌ای که شورای شهر برای استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی در ساختمان‌ها به تصویب رساند، می‌تواند مصرف و تلفات انرژی در ساختمان‌های استان را که حدی بالایی دارد، کاهش دهد.

رئیس سازمان نظام مهندسی اصفهان با اشاره به لزوم نهادینه شدن مبحث ۱۹ قوانین ملی ساختمان در استان، تصریح کرد: قوانین بسیاری مانند قانون هوای پاک وجود دارد که شهرداری‌ها به انجام آن ملزم شده‌اند اما در این قانون گلوگاهی تعیین نشده و اصفهان در ۱۰ ماه گذشته ۸۱ روز هوای پاک داشته که با رعایت آن می‌توان حجم بالایی از آلاینده‌ها را کاهش داد.

وی با تقدیر از همکاری معاونت شهرسازی شهرداری با نظام مهندسی، ادامه داد: یکپارچگی خدمات الکترونیک نظام مهندسی نیز با همکاری شهرداری انجام شده تا این فرایند در جهت امور مردم تسهیل شود.

عسکری با بیان اینکه فرونشست را زلزله خاموش می‌دانند و راه مقابله با آن جاری بودن زاینده و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز است، اضافه کرد: موارد بسیاری از ساختمان‌های سطح شهر مشاهده می‌شود که ساختمان چرخش پیدا کرده و فرورفته است که مهندسان خیال می‌کردند بد محاسبه شده اما در واقع علت اصلی فرونشست زمین است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری باید فرونشست را به‌ویژه در نواحی شهری که از کنار لوله‌های اصلی گاز می‌گذرد جدی بگیرد، گفت: در راهکار عملی و علمی برای محاسبات سازه‌ای و موارد مربوط به فنداسیون‌های تکی باید تجدید نظر شود تا اگر فرونشست اتفاق افتاد، ساختمان به‌طور هماهنگ نشست کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی اصفهان خاطرنشان کرد: کنترل ایستایی ساختمان‌ها در معاونت شهرسازی انجام می‌شود و همچنین نقشه‌های مربوط گاهی توسط نظام مهندسی کنترل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه لازم است به سمت کیفی کردن خدمات ساختمان پیش برویم، افزود: در نظام مهندسی اگر مهندس ناظری سخت‌گیری نکرد برخورد جدی با وی انجام می‌شود با سازمان بازرسی هم به دنبال توافق هستیم که برخورد با برخی از تخلفات که جزئی هستند را به عده نظام مهندسی بگذارند و این سازمان در پرونده‌های بزرگ‌تر ورود پیدا کند.

ایمنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman