شرایط تعلق حق مسکن به زن چیست؟

شرایط تعلق حق مسکن به زن چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۲۱:۵۰ | ۱۳۹۸/۱۱/۳۰

با توجه به قانون مدنی، باید گفت که اختیار تعیین محل سکونت با شوهر است و زن موظف به اقامت در منزلی است که همسر انتخاب می‌کند، مگر آن که اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد.
به گزارش اخبار ساختمان، تعیین محل زندگی مشترک از جمله حق و حقوق قانونی زن و شوهر محسوب می‌شود. در واقع هدف اصلی ازدواج، تشکیل یک زندگی مشترک و زندگی در کنار یکدیگر است و در صورتی که زوج‌ها، جدا از یکدیگر زندگی کنند، این هدف محقق نمی‌شود.

بر اساس قانون در صورت اختلاف بر سر محل زندگی حق تعیین محل زندگی با شوهر است و بر اساس آن، زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌کند سکونت داشته باشد. اما قانون در شرایطی تعیین محل زندگی را به زن واگذار کرده است.

حق مسکن در عقدنامه چیست؟

با توجه به قانون مدنی، باید گفت که اختیار تعیین محل سکونت با شوهر است و زن موظف به اقامت در منزلی است که همسر انتخاب می‌کند، مگر آن که اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد. به این صورت که آن‌ها می‌توانند در شروط ضمن عقد، شرط کنند که اختیار تعیین مسکن با زن باشد.

آنچه اهمیت فراوان دارد این است که اگر زوج‌ها محل سکونت برای زن را در عقدنامه یا هر عقد دیگری ذکر می‌کنند، جزئیات آن بسیار مهم است. حال آن که تعیین مستقل بودن و در چه محدوده شهر بودن یا حتی ذکر منزل خاص در عمل برای زن بسیار تاثیرگذار است.

مسکن علیحده چیست؟

علیحده در لغت به معنای جداگانه است و مسکن علیحده از جمله اصطلاحات حقوقی و به معنای مسکن جداگانه است. به موجب ماده ۱۰۰۵ قانون مدنی، اقامتگاه زن شوهردار همان اقامتگاهی است که شوهر در آن زندگی می‌کند. اما در شرایطی زن می‌تواند مسکن علیحده اختیار کند که در ادامه توضیح داده شده است.

شرایط منزل مستقل برای زوجه

۱. زنی که شوهر او اقامتگاه معلوم و مشخصی ندارد. (عدم تهیه مسکن توسط زوج)
۲. در شروط ضمن عقد این اختیار به وی داده شود.
۳. در مواردی که دادگاه اجازه بدهد که زن در مسکنی جداگانه زندگی کند.

در واقع قانونگذار در مواردی به دلیل حمایت از زن، به او اجازه می‌دهد که مسکن جداگانه داشته باشد. به طور مثال گاهی به دلایلی زندگی در کنار همسر برای زن ترس خطرات جانی، مالی یا آبرویی به همراه دارد. در این گونه شرایط وی می‌تواند مسکن جداگانه اختیار کند و تا زمانیکه احتمال خطر و آسیب برای زن وجود داشته باشد از بین نرفته دادگاه حکم بازگشت به منزل شوهر نخواهد داد. شایان ذکر است تا زمانیکه زن در بازگشتن به منزل همسر معذور است، نفقه بر عهده شوهر خواهد بود.

تهیه مسکن در شأن زوجه

طبق قانون شوهر مکلف است بر طبق شان همسر منزل برای سکونت تهیه کند. چه زن حق مسکن و تعیین آن را داشته باشد یا نداشته باشد. لازم به ذکر است مسکن در حد شأن زن ارتباط مستقیمی با درخواست تمکین شوهر در دادگاه دارد زیرا شوهر برای رسیدن به حکم تمکین یا اجرای موفق آن و استفاده از ثمرات آن، مکلف است که منزل مناسب با موقعیت زن همراه با وسایل مورد نیاز برای زندگی زناشویی تهیه کند.

دلتا

برچسب ها:

حق مسکن ،میکن علیحده 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman