راهکارهای مقاوم سازی ساختمان های آجری

راهکارهای مقاوم سازی ساختمان های آجری
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۳ | ۱۳۹۸/۱۱/۳۰

آجر از جمله مصالحی است که از گذشته تا امروز استفاده از آن در ساخت و ساز رواج داشته است. اکثر ساختمان هایی که در سطح شهرهای مختلف به چشم می خورند از آجر ساخته شده اند به نحوی که بناهای آجری بیشترین سهم را در ساختمان سازی به خود اختصاص داده اند.

به گزارش اخبار ساختمان، آجر به عنوان رایج ترین متریال نه تنها در نماکاری ساختمان بلکه در طراحی داخلی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه آجرها در اشکال و ابعاد مختلف ساخته می شوند و به راحتی با دیگر مصالح همخوانی و سازگاری پیدا می کنند.

از جمله مدل های مختلف این مصالح ساختمانی کاربردی می توان به آجر سوراخ دار، آجر توپر، آجر توخالی و آجر متخلخل اشاره نمود که هر کدام دارای قابلیت های مخصوص به خود هستند و برای مکان های مختلف استفاده می شوند. مواد مختلفی در تولید آجر مصرف می شوند و همین مواد مختلف منجر به ایجاد انواع آجر نسوز، آجر لعابی، آجر ماشینی، آجر ماسه آهکی، آجر سفالی و آجر فشاری گردیده است.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی سعی می شود از مواد با کیفیت برای تولید آجر استفاده شود تا عمر آن افزایش یافته و مقاومت بنا تضمین گردد. اصولاً سازه های آجری مقاومت پایینی در برابر حوادثی نظیر زلزله دارند، از این رو باید این ضعف ها و کاستی ها شناخته شوند تا برای مقاوم سازی بهترین روش انتخاب گردد.

به جرات می توان گفت بناهای آجری در برابر لرزش های ناشی از زلزله آسیب پذیر هستند خصوصاٌ بناهای قدیمی که مقاومت آن ها با گذشت زمان کم شده است.

انواع شکست در دیوار آجری

پتانسیل خرابی سازه های آجری بسیار بالاست زیرا دارای مکانیزم های مختلفی برای شکست هستند. به طور کلی مودهای شکست یک دیوار ساخته شده با آجر را می توان به دو دسته شكست درون صفحه‌ای و شکست برون صفحه ای تقسیم نمود. در شکست برون صفحه ای اگر ارتفاع دیوار زیاد باشد، در صورت موازی بودن تنش کششی با درزهای افقی آجرها، در ارتفاع دیوار ترکی به صورت قائم رخ خواهد داد و در مود شكست درون صفحه‌ای موارد زیر رخ خواهند داد:

* اگر ارتفاع دیوار نسبت به طول آن کمتر از واحد بوده و بار قائم زیاد بر دیوار وارد شود، شکست برشی اتفاق می افتد.
* اگر طول دیوار نسبت به ارتفاع آن بیشتر و حدوداً دو برابر بوده و میزان بار قائم وارد شده زیاد باشد، شکست برشی رخ می دهد.
* در صورت کاهش مقاومت برشی دیوار و افزایش بار قائم، شکست برشی لغزشی ایجاد می شود.
* اگر ارتفاع دیوار نسبت به طول ستون دو برابر باشد و دیوار مقاومت برشی لازم را نداشته باشد، شکست خمشی ایجاد می گردد.
* کم بودن مقاومت برشی نیز منجر به شکست خمشی خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید:

تولید آجرهای نانویی مقاوم در برابر زلزله

اهمیت شیوه های بندکشی ساختمان های آجرنما در چیست؟


نقص های دیوار آجری

از انواع نقص هایی که در دیوار آجری ایجاد می شوند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

* عدم استفاده از مهاربند ضربدری در سقف سازه
* عدم استفاده از کلاف قائم
* عدم نصب كلاف افقی
* استفاده از بازشوهای بزرگ
* بلند بودن طول دیوار غربی سازه
* عدم انسجام در اتصال سقف به دیوارهای قائم
* توزیع نامطلوب بار جانبی در بین دیوارهای قائم
* پیچش در شکل سقف صلب بعد از مهاربندی آن

راهکارهای ضروری در مقاوم سازی سازه‌ آجری در برابر لرزش

استفاده از كلاف بندی قائم برای بهسازی اتصال دیوارهای متقاطع


برای انسجام ساختمان وبهسازی اتصالات دیوارهای متقاطع می توان از کلاف های بتنی و یا فولادی استفاده نمود. كلاف قائم بتنی به دلیل اینکه برای تراز پی از کلاف افقی بتنی استفاده می شود، گزینه مناسبی به شمار می آید. لازم به ذکر است که یکسری مشکلات اجرایی ممکن است در حین ایجاد کلاف قائم بتنی رخ دهد، از این رو از کلاف فولادی در کنار این روش استفاده می شود.

مقاوم سازی دال سقف

می توان از تسمه برای مهاربند ضربدری در زیر سقف استفاده نمود. انجام این کار انسجام سقف را که منجر به استفاده مناسب تر از ظرفیت برشی دیوارها می شود افزایش خواهد داد.

افزایش تراكم دیوار و کاهش تاثیرات پیچش

مقاومت برشی به میزان قابل توجه با کوچک کردن بازشوها و یا پر کردن بعضی از آن ها تقویت خواهد شد. در واقع کوچک کردن بازشوها می تواند اثرات پیچش را کاهش دهد.

اتصال عناصر غیر سازه ای به عناصر سازه ای

اجزاء و عناصر سازه ای باید به شیوه ای مناسب و به صورت کامل به اجزای سازه ای متصل شوند.

مقاومت فونداسیون سازه

فونداسیون ساختمان باید از مقاومت و استحکام بالا برخوردار باشد تا بتواند بار ساختمان را به زمین انتقال دهد.

انتخاب مصالح با کیفیت

مصالحی که برای ساخت و ساز بناهای آجری مورد استفاده قرار می گیرند باید از کیفیت مناسب و همخوانی با یکدیگر برخوردار باشند.

نصب جداکننده های لرزه ای

جداسازهای لرزه ای برای تفکیک حرکت بین سازه و زمین در تراز پایه ساختمان نصب می شوند. عملکرد این المان ها به گونه ای است که هنگام وقوع زمین لرزه، مانع از انتقال نیرو از زمین به سازه می شوند. اجرای این روش تنها برای تعداد محدودی از ساختمان ها با ارتفاع مشخص صورت می گیرد.

استفاده از دیوار برشی یا بادبند

این روش یکی دیگر از روش های مقاوم سازی سازه های آجری است که مورد توجه قرار می گیرد. دیوار برشی نسبت به بادبند سختی بیشتری دارد، از این رو برای ساخت دیوار برشی به میزان دهانه های کمتری نیاز است که این امر می تواند از نظر معماری مشکلات کمتری در بر داشته باشد.

مقاوم سازی با FRP

سیستم FRP جایگزین مناسبی برای مصالح سنتی به شمار می آید. از مزایای این سیستم می توان به وزن بسیار سبک، مقاومت بالا، اجرای سریع و عدم ایجاد محدودیت در معماری اشاره نمود. سیستم اف آر پی به استفاده از پلیمرهایی که با الیاف مسلح شده اند اشاره دارد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman