بررسی دلایل عدم موفقیت در بازسازی بافت فرسوده:

کسب درآمد شهرداری‌ها از بافت فرسوده

کسب درآمد شهرداری‌ها از بافت فرسوده
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۴ | ۱۳۹۸/۱۱/۳۰

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان با تاکید بر اینکه دلیل عدم موفقیت در بازسازی و احیای بافت‌ فرسوده، مشخص نبودن متولی است، گفت: تا زمانی که شهرداری‌ها از منافع خود در بافت فرسوده کوتاه نیایند، این مناطق بازسازی نمی‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان، سعید آسویار در پاسخ به این سئوال که چرا در بازسازی بافت فرسوده موفقیت حاصل نشده است، گفت: اکثر سازنده‌های مسکن بنا به دلایل مختلف از بازسازی و درگیر کردن خود در احیای بافت‌های فرسوده خارج شده‌اند، بنابراین شاید دلیل اصلی این اقدام و عدم موفقیت در احیای بافت فرسوده، مشخص نبودن متولی احیای بافت فرسوده است، چرا که هنوز هم مشخص نیست وزارت راه و شهرسازی یا شهرداری متولی این بخش است.

وی ادامه داد: تا زمانی که شهرداری از منافع خود در بافت فرسوده نگذرد احیای بافت فرسوده موفق نخواهد شد.

آسویار گفت: متاسفانه شهرداریها در بافت فرسوده به دنبال کسب درآمد هستند، پس اگر در بافت فرسوده موفق عمل کنیم، تمام هزینه‌های شهری، ترافیک و حتی خدمات آتش نشانی نیز کاهش می‌یابد و همین موضوع می‌تواند دلیلی بر این باشد که شهرداریها باید از سود و منافع خود در بافت فرسوده کوتاه بیایند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تاکید کرد: قطعا در احیای بافت فرسوده مسائل فرهنگی و حتی امنیتی نیز بهبود خواهد یافت، پس اگر در همین دو بخش موفق عمل شود، هزینه‌های بسیار زیادی از روی دوش دولت و حتی خود شهرداری‌ها برداشته خواهد شد.

آسویار گفت: شهرداریها باید از سود خود در بافت فرسوده کوتاه بیایند و اقدامی که سالهاست ترکیه انجام می‌دهد و بافت‌های فرسوده خود را احیا می‌کند، روی بیاورد.

وی تاکید کرد: دولت می‌تواند با حذف تمام عوارض ساخت و ساز در بافت فرسوده سازنده‌ها را برای ورود به بافت فرسوده تشویق کند.

وی تصریح کرد: اگر در سالهای گذشته که مسکن مهر مطرح شد، همان انرژی و هزینه‌ای که برای این طرح گذاشته شده بود، را صرف بازسازی بافت فرسوده می‌کردیم، هم اکنون بافت فرسوده زیادی از کشور و تهران احیا شده بود، چرا که بافت فرسوده اگر احیا شود، هم مشکلات فرهنگی و هم مشکلات امنیتی کاهش می‌یابد.

فارس

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman