معجزه نانو در صنعت ساختمان

معجزه نانو در صنعت ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۲۱:۵۰ | ۱۳۹۸/۱۱/۲۹

با توسعه شهرنشینی و رونق ساخت و ساز، صنایع جانبی آن نیز پیشرفت بسیاری کرده؛ اما استفاده از فناوری نانو می‌تواند انقلابی در این حوزه باشد.
به گزارش اخبار ساختمان، عید که نزدیک می‌شود همه در تکاپوی تمیزکاری هستند و می‌خواهند همه چیز به بهترین نحو باشد. بعضی به دنبال شستشو هستند و برخی دیگر به فکر تعویض؛ شاید یکی از سنت‌های دیرینه ایرانی‌ها پاکسازی و شستشوی دیوار‌های داخلی و نمای ساختمان خواهد بود. اغلب در دکوراسیون داخلی ساختمان برای دیوار‌ها از رنگ استفاده می‌شود که تمیز کردن آن نیازمند زمان و هزینه است.

از سوی دیگر بهتر است تا برای سبک کردن نمای ساختمان‌ها از رنگ استفاده شود، اما سازندگان و معماران تمایلی به انجام این کار ندارند. آن‌ها معتقدند نظافت و شستشوی دیوار‌های نمای ساختمان با رنگ کار سخت و هزینه‌بری بوده و باید هر چند سال یکبار تمدید شود.

حال تصور کنید رنگی تولید شود که نیاز به شستشو نداشته و خود به خود تمیز شود. زمانی شاید این رویا عجیب به نظر می‌آمد، اما حالا با توسعه فناوری نانو چنین آرزویی محقق شده و در بسیاری از کشور‌های دنیا رنگ‌های خود تمیزشونده با کمک نانو تولید شده است.

رنگ‌هایی که خود تمیزشونده هستند

«شرکت شیمیایی و رنگ سازی نیلی فام ری» توانسته با استفاده از فناوری نانو رنگ خودتمیز شونده تولید کند. در این رنگ نوعی فوتوکاتالیست به نام دی اکسید تیتانیوم، در ابعاد نانویی به کار رفته است که در اثر تابش اشعه ماورای بنفش موجود در نور خورشید آن قدر فعال می‌شود که می‌تواند به طور کامل با آلودگی‌ها، لکه‌های چربی و مواد آلی (که در دیواره سلولی باکتری‌ها هم وجود دارند)، روی سطح واکنش داده و چسبندگی ذرات آلودگی را به سطح کاهش دهد.

از سوی دیگر بر روی یک سطح بسیار آب دوست، آب به طور کامل و به صورت یک لایه پخش می‌شود. این لایه یکنواخت آبی می‌تواند ذرات و آلودگی‌هایی را که به طور ضعیفی به سطح متصل شده‌اند، همراه خود از سطح جدا کند؛ بنابراین استفاده از این پوشش روی سطوحی که در معرض نور خورشید قرار دارند، موجب آلودگی کمتر آن سطوح می‌شود.

استفاده از این رنگ در نمای ساختمان‌ها، با کاهش کثیفی‌های سطحی، زیبایی ساختمان را بیشتر خواهد کرد. همچنین، استفاده از این رنگ در نما و سطوح مختلف ساختمان، تمیزکاری را راحت‌تر و تعداد دفعات زمانی تمیزکاری در یک بازه زمانی مشخص را کمتر خواهد کرد.

با باکتری از روی دیوارها خداحافظی کنید

معمولا کودکان، سالمندان و افراد بیمار در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها بوده و بهتر است در محیطی قرار گیرند آلودگی کمتر در آن وجود داشته باشد. یکی از فضا‌هایی که کودکان به آن دست می‌زنند، دیوار بوده و آلودگی در آن نیز بیشتر است. «شرکت تولیدی و رنگ سازی تهران اورانوس» رنگ‌های نانویی تولید کرده که با استفاده از نانوذرات نقره خاصیت آنتی باکتریال دارند، بنابراین رنگ آمیزی سطوح با این رنگ باعث کاهش آلودگی در آن سطح خواهد شد.

در این شرکت رنگ آنتی باکتریال در دو نوع مایع و پودری تولید می‌شود. نوع مایع در صنایع ساختمانی و مواردی مانند – دیوار‌ها و سطوح گچی، سیمانی و رنگ شده بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و آزمایشگاهی، ایستگاه‌های حمل و نقل، مراکز نگهداری افراد آسیب‌پذیر در برابر آلودگی‌ها؛ مثل مهد کودک‌ها و نوع پودری در پوشش دهی تجهیزات بیمارستانی کاربرد دارد.

رنگ ترافیک معجزه جاده‌ها

همه ما از خط عابر پیاده عبور کرده‌ایم، یا می‌دانیم که در قوانین جاده‌ای لازم است برای کاهش خطرات تصادف خطوط مشخص باشد. یا در زمین‌های ورزشی اگر خطوط و مرز‌ها مشخص نباشد قوانین بازی بهم خواهد خورد در نتیجه این رنگ‌ها مرتبا تمدید می‌شود. نانو به کمک تولید کنندگان آمده و «شرکت پیشگامان فناوری آسیا» رنگ ترافیک تولدی کرده است.

رنگ ترافیکی برای خط کشی خیابان‌ها و جاده‌ها، علائم ترافیکی، زمین‌های ورزشی، جداول و خط کشی باند‌های فرودگاه استفاده می‌شود. استفاده از ذرات نانو، این رنگ را در برابر آسایش، آب و مواد شیمیایی مقاوم می‌کند؛ بنابراین دوام این رنگ نسبت به رنگ‌های غیرنانویی بیشتر است.

رنگ تَرَک؛ نمای ساختمان را متفاوت کنید

«شرکت رنگ و ترک پورقاضیانی» با ابتکاری جدید توانسته رنگی تولید کند که نمای ساختمان را زیباتر کند. رنگ ترک رنگی است که پس از اجرا با ترک خوردن‌هایی در سطح نمایی شبیه به سنگ یا چرم را ایجاد می‌کند. وجود نانو مواد در ساختار این محصول موجب می‌شود که طرح دو رنگی ترک با یک مرحله اجرا شکل بگیرد. ضمن اینکه رنگ‌های مختلف بدون محدودیت، می‌توانند برای ایجاد بستری از رنگ ترک استفاده شوند و با ایجاد ترکیب‌های دورنگی، بنا به دلخواه مصرف کننده، موجب زیبایی بیشتر سطوح مختلف گچی، چوبی، فلزی و ... شوند.

رنگ آمیزی سطوح با این رنگ، از جهاتی راحت‌تر از کار با نمونه‌های مشابه است؛ می‌توان این رنگ را بر روی آستر‌هایی با جنس‌های مختلف اجرا یا سطوح رنگ‌پذیر پلاستیکی را بدون نیاز به آستر، رنگ کرد. برای اجرای این رنگ به مهارت خاص یا تجربه قبلی نیاز نیست. ضمن اینکه می‌توان این رنگ را با ابزار‌های مختلف مانند کاردک، قلمو، رولر، پمپ‌های رنگ پاش با هوا و بدون هوا و پمپ‌های رنگ پاش مولتی کالر اجرا کرد.

دانشجو

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman