نکات ایمنی در استفاده از بالابر نفربر

نکات ایمنی در استفاده از بالابر نفربر
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۰ | ۱۳۹۸/۱۱/۲۷

اگر تصمیم به خرید بالابر نفربر دارد و یا با یکی از آن‌ها سر و کار دارید باید همواره موارد ایمنی استفاده از آن را هم در نظر بگیرید.
به گزارش اخبار ساختمان، با اختراع بالابر هیدرولیکی میزان حوادث کار در ارتفاع کاهش چشم‌گیری داشته است اما همچنان عدم توجه به نکات ایمنی خطرآفرین است.

بالابر نفربر هیدرولیکی به دلیل افزایش قابل‌ توجه ایمنی کار در ارتفاع همواره مورد توجه مراکز صنعتی و خدماتی است؛ اما همانند هر وسیله دیگری که برای آسودگی بشر ابداع‌ شده، استفاده از بالابر هیدرولیک نیز الزاماتی دارد که برای ایمنی بیشتر باید به آن توجه شود. مهم‌ترین نگرانی اوپراتورها و کاربران یک بالابر مسئله ایمنی آن در ارتفاع به‌ویژه تعادل و سقوط است.

به‌طورکلی مهم‌ترین پارامتر هنگام خرید و انتخاب بالابر نفری، کاربرد دستگاه است. به‌طور مثال بالابرهای تک‌ریل و تک دکله برای فضای باز مناسب نیستند زیرا در برابر باد و نیروهای جانبی تحمل زیادی ندارند. همچنین هنگامی‌ که اپراتور در ارتفاع کارهای سنگین انجام می­‌دهد، نیاز به اعمال نیروهای جانبی بیشتری دارد که بالابر نفربر آلومینیومی گزینه مناسبی به‌حساب نمی‌آید. پس در گام اول مصرف‌کنندگان باید به انتخاب بالابر دقت نمایند و اگر بالابر آن‌ها برای شرایط سخت‌کاری طراحی نشده است از آن در این شرایط استفاده نکنید.

استفاده از بالابر هیدرولیکی نفربر، بسیار ساده است ولی درعین‌ حال نیاز به هوشیاری اوپراتور، آمادگی ذهنی، دقت و آموزش دارد. بخصوص اوپراتورها باید موارد ایمنی را جدی بگیرند. توجه به‌سلامت فیزیکی دستگاه، عملکرد صحیح سنسورهای ایمنی، تمیزی سبد و سکوی کار بالابر نفری (برای جلوگیری از سر خوردن پای اوپراتور) ازیک‌طرف و توجه به عوامل محیطی از سوی دیگر حائز اهمیت است.

به‌طور مثال یکی از مواردی که همواره اوپراتور بالابر هیدرولیکی را تهدید می‌کند، خطر برق‌گرفتگی به‌ویژه در محیط‌های خارجی است. رعایت فاصله اصولی و مناسب از کابل‌های توزیع برق باید در دستور کار کاربران بالابر قرار گیرد تا خطر برق‌گرفتگی به حداقل برسد. توجه به‌سرعت باد، شیب زمین، محکم بودن سطح زمین و استقرار صحیح بالابر از نکاتی است که اوپراتور باید نسبت به آن آگاهی داشته و ظرفیت‌های دستگاه خود را بشناسد.

نصب پوسترهای ایمنی کار با بالابر در محیط که توسط کلایر، اولین تولیدکننده بالابر در ایران ترجمه‌ شده است می­‌تواند به سطح آگاهی و هوشیاری پرسنل شما کمک کند.

پوسترهای ایمنی کار با بالابر IPAF ترجمه‌شده توسط کلایر

در بسیاری از حوادث، کارفرمایان و پیمانکاران بدون در نظر گرفتن محدودیت ماشین‌آلات و بدون توجه به نکات ایمنی دست به اقدامات احمقانه‌ای می­‌زنند. واژه احمقانه شاید مودبانه نباشد اما حقیقتی است که در هنگام استفاده از بالابر، لیفتراک و حتی جرثقیل رخ می­‌دهد. به‌طور مثال قراردادن صندلی و نردبان روی بالابر نفربر هیدرولیکی بسیار خطرآفرین است. هر لحظه امکان دارد پایه‌های صندلی لیز خورده و سقوط از ارتفاع حادثه‌آفرین شود.

در مواردی نیز اطمینان بیش‌ از حد به ماشین‌آلات و در نظر نگرفتن نکات ایمنی، حوادث جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت. به‌ویژه در هنگام استفاده از بالابر آکاردئونی (قیچی) این اتفاقات شایع‌تر است. درست است که بالابر آکاردئونی از نظر تحمل نیروی جانبی و سرعت باد مقاوم‌تر است و حس اطمینان بیشتری در ارتفاع به کاربر القا می­‌کند اما قرار دادن آن روی لیفتراک برای افزایش دسترسی کاملاً غیرایمن و غیراصولی است.

اقدام احمقانه اپراتور بالابر نفربر و بالا بردن دستگاه در حال کار با لیفتراک

از دیگر مواردی که هنگام استفاده از بالابر نفر باید به آن دقت شود، انجام بازرسی‌ها و تعمیرات دوره‌ای است. توجه به‌سلامت دستگاه و سرویس به‌موقع آن، علاوه برافزایش عمر دستگاه و حفظ سرمایه شما، از بروز حوادث ناگوار ناشی از نقص فنی نیز جلوگیری خواهد کرد.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman