بازار مسکن در حالت استندبای

بازار مسکن در حالت استندبای
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۴۴ | ۱۳۹۸/۱۱/۲۶

با وجود نوسانات ماهیانه، تورم بازار مسکن در غرب تهران طی شش ماه گذشته نزدیک به صفر بوده و با توجه به پیشتاز بودن این منطقه در تعداد معاملات، چشم‌انداز بازار مسکن تهران از تحولات ماه‌های اخیر این منطقه قابل رویت است.
به گزارش اخبار ساختمان، بازار مسکن در پرتقاضاترین منطقه شهر تهران در وضعیت استندبای قیمتی به سر می‌برد. صرف‌نظر از نوسانات ماهیانه، سطح قیمت مسکن در منطقه ۵ شامل محله‌های پونک، جنت‌آباد، آپادانا، اکباتان، باغ فیض، بیمه، پرواز، حصارک، سازمان آب، سازمان برنامه، شاهین، شهران، شهرزیبا، فردوس، مبعث، کوهسار، کن و کوی مهران از تیرماه امسال تا کنون بدون تغییر بوده است. از جمله دلایل بالا بودن تعداد معاملات در این منطقه می‌توان به وسعت زیاد، وجود سرانه‌های خدماتی و قیمت متناسب با توان اقشار متوسط اشاره کرد.

با وجود رشد ۴۰ درصدی قیمت مسکن تهران در دی ماه ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل، بخش اصلی این تورم از رشد قیمت مناطق جنوبی نشأت گرفته و آمار نشان می‌دهد تغییر قیمت محسوسی در مناطق ۵، ۴، ۲، ۱۴ و ۱۵ که به ترتیب پرفروش‌ترین مناطق در تهران هستند اتفاق نیفتاده است.

پس از پرش قیمتی که سال گذشته در مناطق ۱ تا ۵، ۱۴ و ۱۵ رخ داد از تیرماه امسال رشد قیمت در این مناطق نزدیک به صفر بوده و تورم به سمت مناطق جنوبی گردش کرده است. طی یک سال منتهی به دی‌ماه ۱۳۹۸ در ۱۱ منطقه‌ی واقع در نیمه جنوبی شهر تهران شامل مناطق ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ نرخ رشد قیمت مسکن، بالاتر از دیگر مناطق تهران بوده و بالاترین نرخ رشد سالیانه در دی‌ماه ۱۳۹۸ با ۶۹ درصد به منطقه ۱۶ تعلق داشته و بعد از آن مناطق ۱۲، ۲۰ و ۱۹ به ترتیب دارای رشد ۶۴، ۶۲ و ۶۰ درصد سالیانه بوده‌اند. در بین این مناطق نیز کمترین افزایش قیمت به مناطق ۱۴ و ۱۵ تعلق داشته است.

وضعیت بازار مسکن در غرب تهران دارای دو جنبه‌ی متفاوت در قیمت‌های پیشنهادی و قیمت‌های قطعی است. بررسی برخی فایل‌های فروش در دفاتر املاک و آگهی‌ها از تعیین قیمت‌های نامتعارف حکایت دارد. از سوی دیگر معاملات قطعی در سطح قیمت‌های به مراتب پایین‌تر انجام می‌شود. ثبات قیمتی شش ماهه در بازار مسکن غرب تهران به عنوان مدیومی کوچک از کل می‌تواند تا حدی به ترسیم شرایط کلی بازار در سال آینده کمک کند. تیرماه امسال میانگین قیمت مسکن در منطقه ۵ تهران ۱۶.۴ میلیون تومان در هر متر مربع بود. در دی‌ماه نیز قیمت ۱۶.۵ میلیون تومان بوده است. با وجود آن‌که تعداد معاملات این منطقه در دو ماه اخیر بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته تورم مسکن در منطقه مذکور طی شش ماه گذشته نزدیک به صفر گزارش شده و این در حالی است که دلار در همین بازه زمانی حدود ۱۰۰۰ تومان گران شده است.

عدم ایجاد شوک قیمتی در بازار مسکن شب عید منطقه ۵ این پیام واضح را به طرف عرضه می‌دهد که بازار در پایتخت برای سال ۱۳۹۹ از ظرفیت رشد نامتعارف برخوردار نیست. در حال حاضر قیمت پیشنهادی واحدهای دو سال ساخت به بالا در محله جنت‌آباد مرکزی، بسته به موقعیت، مساحت و امکانات بین ۱۷ تا ۲۲ میلیون تومان تعیین می‌شود که تیرماه امسال نیز سطح قیمت‌ها در همین حدود و حتی بیشتر بود. در محله پونک نیز کف قیمت آپارتمان‌های با عمر دو ساله و کمتر ۱۴ میلیون تومان و سقف قیمت ۲۰ میلیون تومان است. تیرماه امسال نیز قیمت‌ها در همین حدود بود.

با وجود آن‌که برخی سرمایه‌گذاران خرد، آپارتمان‌های خود را با قیمت‌های نامتعارف وارد بازار شب عید کرده‌اند گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد گروهی از سازندگان ضمن نگه داشتن بخشی از واحدهای خود به منظور حفظ ارزش دارایی در برابر تورم آتی، بخش دیگری از واحدهای خود را برای دستیابی به نقدینگی با نرخ‌های پایین‌تر از عرف منطقه‌ای عرضه کرده‌اند که اغلب توسط سفته‌بازان خریداری می‌شود.

میانگین قیمت مسکن در دی‌ماه ۱۳۹۸ در سه منطقه‌ی محبوب شهر تهران یعنی ۵، ۲ و ۴ به ترتیب ۱۶، ۱۴.۸ و ۲۰ میلیون تومان در هر متر مربع است. البته نرخ‌های پیشنهادی در آگهی‌ها و فایل‌های موجود در دفاتر املاک، بعضا بالاتر از این ارقام ارایه می‌شود که گاها تا چند ماه بدون خریدار می‌ماند. در آگهی‌ها البته فایل‌های زیرقیمت بسیارند. آپارتمانی ۸۴ متری در محله پونک که سال ۱۳۹۵ ساخته شده و دارای آسانسور، انباری و پارکینگ است متری ۱۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. در محله طرشت که سطح قیمت آن از پونک پایین‌تر ازت یک آپارتمان چهار ساله با امکانات کامل به مبلغ ۱۳.۸ میلیون تومان در هر متر مربع فروخته می‌شود. قیمت هر متر مربع از یک آپارتمان ۸۵ متری نوساز با امکانات کامل در محله جنت‌آباد نیز ۱۸میلیون تومان تعیین شده است.

دی‌ماه ۱۳۹۸ میانگین قیمت مسکن در منطقه ۵ تهران ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در هر متر مربع بود که نسبت به ماه قبل ۳.۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه هم‌چنین ۱۷۳۹ فقره معامله واحد مسکونی در منطقه ۵ انجام شده که نسبت به آذرماه امسال ۹.۲ درصد و نسبت به دی ماه پارسال ۱۰۹ درصد افزایش یافته است.

ایسنا

برچسب ها:

مسکن ،قیمت ،تهران 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman