گستردگی بافت فرسوده در منطقه 10 تهران

گستردگی بافت فرسوده در منطقه 10 تهران
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۱۷ | ۱۳۹۸/۱۱/۲۶

شهردار منطقه ۱۰ تهران با اشاره به اینکه ۵۳ درصد مساحت مسکونی منطقه را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد گفت: این منطقه یکی از مناطق خاص به لحاظ گستردگی بافت فرسوده در سطح پایتخت به شمار می‌رود.
به گزارش اخبار ساختمان، حسین بحیرایی افزود: هم اینک منطقه ۱۰ با وسعت ۸۱۷ هکتاری‌ پس از منطقه ۱۷، کوچکترین منطقه شهری را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه برای تخریب و نوسازی بافت فرسوده منطقه ۱۰ طرح‌های تشویقی با نظر شهردار و معاونت شهرسازی شهرداری تهران اتخاذ کردیم ادامه داد: این رویکرد می تواند کمک به سزایی در جهت کاهش بافت فرسوده مسکونی دراین منطقه جنوبی پایتخت به همراه داشته باشد.

بحیرایی از تخریب و تجمیع ۵۳ پلاک مسکونی (۳۵ پارسل) در جهت توسعه بازآفرینی شهری در خیابان کارون منطقه ۱۰ خبر داد و گفت: تخریب و اجرای این پروژه از یک ماه دیگر آغاز خواهد شد که مهم ترین رویکرد ما در این پهنه افزایش سرانه تجاری، فرهنگی و مسکونی خواهد بود.

به گفته وی در حال حاضر تملک و تخریب منازل مسکونی در این پهنه انجام و در نظر است تا با رصد کمیسیون ماده ۵ بازآفرینی شهرداری این کار را نهایی کنیم.

منطقه ۱۰ دارای سه ناحیه و ۱۰ شورایاری است. شاخص ترین محلات این منطقه را سلسبیل، بریانک، حسام الدین و قصرالدشت است.

جمعیت منطقه حدود ۳۲۷ هزار نفر و با تراکم ناخالص جمعیتی حدود ۳۹۹ نفر در هر هکتار بوده که از این حیث، از پُرتراکم ترین مناطق شهر تهران در بین مناطق ۲۲ گانه محسوب می‌شود.

اختصاص سه میلیارد تومان برای مرمت و مقاوم سازی موزه هفت چنار

شهرداری منطقه ۱۰ بیان کرد: مرمت و مقاوم سازی این موزه از ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد که در فاز نخست سه میلیارد تومان اعتبار از طریق شورای شهر و شهرداری تهران در جهت فعالیت های مطالعاتی و مقاوم سازی موزه اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه با مرمت کامل هفت چنار و تملک پشت موزه و باغ حکیم در خیابان بریانک پیاده راه دعوتیه را در این محور ایجاد خواهیم کرد خاطر نشان کرد: با تخصیص به موقع ۴ میلیارد تومان دیگر برای مرمت ضلع شمالی و جنوبی این موزه، تا پایان سال آینده بازسازی هفت چنار و پیاده راه دعوتیه را به اتمام خواهیم رساند.

به گفته بحیرایی موزه هفت چنار به عنوان محل تخصصی تاکسیدرمی حیوانات، می تواند گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کند.

موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار در زمینی به مساحت ۷۶۹۳ متر مربع و زیر بنای ۲۶۸۳ متر مربع، دارای دو بخش شامل سالن حشرات، انواع نرمتنان، اسفنج‌ها، و مرجان‌ها، نمونه‌های پستانداران آفریقایی، پرندگان ایران، دیورامای رشته کوه‌های البرز، زاگرس و ...، آکواریوم، کارگاه تاکسیدرمی، چایخانه و سفره‌ خانه سنتی است.

قسمت عمده آثار این موزه، به‌صورت غیر زنده و تاکسیدرمی هستند و هدف از طراحی آن‌ها، آشنایی با جانوران و شناخت زیستگاه آن‌ها برای بازدیدکنندگان، به‌خصوص دانش‌آموزان است.

ساختمان موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار در سال ۱۳۱۰ (اواخر دوره قاجار و اویل دوره پهلوی) به منظور بهره‌برداری صنعتی به‌عنوان کارخانه جوراب‌بافی ساخته شده بود. این موزه که هم‌اکنون در لیست آثار و اماکن ملی ایران قرار گرفته است، پس از مرمت و بازسازی، در خرداد ماه سال ۱۳۷۶ به‌عنوان موزه آثاز طبیعی و حیات وحش هفت چنار افتتاح شد.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman