بررسی آمار نشان می دهد:

کاهش منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم

کاهش منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۵۱ | ۱۳۹۸/۱۱/۲۶

آمارها نشان می‌دهد منابع صندوق پس انداز مسکن یکم در مهر ماه سال گذشته در اوج خود به 9 هزار و 30 میلیارد تومان رسیده بود اما از آن زمان به بعد روند نزولی داشته تا جایی که در پایان آذر ماه امسال کل منابع صندوق به 6 هزار و 970 میلیارد تومان کاهش یافته است.
به گزارش اخبار ساختمان، صندوق پس‌انداز مسکن یکم و وام 80 میلیون تومانی مسکن برای خانه اولی‌ها در شرایطی شکل گرفت که وام این صندوق به طور متوسط نیمی از بهای مسکن را پوشش می‌داد و در برخی مناطق حتی معادل 70 درصد قیمت مسکن بود.

این صندوق که کاملا وابسته به سپرده‌گذاری متقاضیان تسهیلات است، با غیرممکن شدن خرید مسکن با این تسهیلات، انگیزه سپرده‌گذاری در این صندوق را به شدت کاهش داد و سیر نزولی منابع صندوق آغاز شد.

براساس آخرین آمارهای بانک مرکزی حجم منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم به 6 هزار و 970 میلیارد تومان کاهش یافته است.در حالی که منابع صندوق تا پایان سال گذشته به 8 هزار و 310 میلیارد تومان و تا آذر ماه سال قبل معادل 8 هزار و 860 میلیارد تومان بود. اوج منابع صندوق مسکن یکم در مهر ماه 97 بود که به سطح 9 هزار و 30 میلیارد تومان رسید.

بنابراین از مهر ماه 97 تا آذر ماه 98 حجم منابع صندوق 2 هزار و 60 میلیارد تومان کاهش یافته و در یک سال منتهی به آذر ماه 98 هم 1890 میلیارد تومان افت کرده است.

این روند نشان می‌دهد منابع صندوق پس‌انداز مسکن در حال کاهش است و کسانی توانایی خرید مسکن با این وام را ندارند، اقدام به بستن حساب خود و دریافت سپرد‌ه‌های خود می‌کنند. چرا که تنها انگیزه سپرده‌گذاری در این صندوق دریافت تسهیلات برای خرید مسکن بود.

چارچوب صندوق به‌گونه‌ای بود که به ازای هر دو سپرده‌گذاری 40 میلیون تومانی یک نفر تسهیلات دریافت می‌کرد و بنابراین در صورتی که سپرده‌گذاران این صندوق انگیزه سپرده‌گذاری خود را از دست بدهند و اقدام به بستن حساب کنند، با توجه به اینکه بخش زیادی از سپرده‌ها پیشتر در قالب تسهیلات پرداخت شده است، صندوق با کسری منابع مواجه خواهد شد. البته معلوم نیست هم‌اکنون وضعیت ترازنامه صندوق چگونه است اما روند نزولی منابع نشان می‌دهد منابع و مصارف با هم هم‌خوانی ندارد و صندوق مجبور است از بانک مسکن اعتبار بگیرد.

فارس

برچسب ها:

وام مسکن یکم ،تسهیلات 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman